Цената на ремонта на нови автомобили непрекъснато нараства през годините. Повишената сложност на конструкцията, новите компоненти и тенденцията към използване на неподлежащи на ремонт елементи, разсейващи енергията, означават, че собствениците трябва да плащат повече от всякога, за да поправят своите превозни средства.
Средните разходи за ремонт са се увеличи с 36% от 2018 г, сочи проучване на компанията Mitchell,, която представя данни от застраховане и ремонт на автомобили. Това води и до повишаване на застрахователните ставки със 17% само за последните 12 месеца.
„Съвременната дигитална архитектура е толкова напреднала, че връщането на автомобил в състояние преди повредата е по-трудно от всеки един момент в историята и ще става все по-голямо предизвикателство“, коментира Райън Мандел, директор по изпълнението на искове в Mitchell, цитиран от The New York Times.
Мнозина експерти обвиняват електромобилите за ръста на цените на ремонтите, посочвайки примери като този с Rivian RT1, чиято поправка в сервиз беше оценена на 42 000 долара. Факт е, че средните разходи за поправка на кола, задвижвана само на ток, са по-високи от тези на превозно средство с ДВГ, но разликата не е чак толкова сериозна.
Резултатите от проучването на Mitchell показват, че ремонтът на електромобилите струва средно с 2400 долара повече в сравнение с кола с ДВГ. Въпреки това, 75% от електрическите автомобили, участващи в инциденти, са класифицирани като луксозни модели, които струват между 40 000 и 110 000 долара, когато са нови. Ремонтът на по-масов електромобил – като този на Nissan, струва само с 800 долара повече от еквивалента му с ДВГ, докато превозните средства от премиум-сегмента са приблизително еднакви по отношение на разходите за ремонт.
Има и други фактори. Според данните 18% от превозните средства с вътрешно горене, участвали в катастрофи, трябва да бъдат бракувани, докато при електромобилите това се отнася за само 6%. В същото време се оказва, че при модели като Hyundai Kona и Volvo XC40, които се предлагат както с ДВГ, така и с изцяло електрическо задвижване, разликата в цената на ремонта е съвсем малка – само 2%.
Факт е, че повредената батерия все още води до увеличаване на разходите за ремонт, но автомобилните производители работят усилено върху начини за минимизиране на финансовата тежест от такава подмяна. Електромобилите на BMW, например, позволяват модулна подмяна на елементи на батерията, които се идентифицират благодарение на сензори за катастрофа. GM разработва подобен метод, за да позволи замяната на отделни батерийни модули, а Ford Mustang Mach-E може да смени всички компоненти в нова батерия.