Ангренажният механизъм е един от най-важните компоненти на двигателя с вътрешно горене, чиито жизнени функции са пряко свързани със "здравето" на двигателя. В съвременните коли има два вида такова задвижване - с ремък и с верига. Всеки от тях има своите предимства и недостатъци. Но последните, между другото, са някак си забравени.
И така, нека започнем с нещо просто и разбираемо - с ремък. Това е най-евтиният и най-малко ресурсен вариант: ангренажният ремък трябва да се сменя редовно, поне на 60 000 км, тъй като се разтяга, напуква, износва се и може да се скъса и това да доведе до много тъжни последици: буталата огъват клапаните.
Ремъкът обаче не е единственият консуматив в механизма за синхронизация: има и ролки, от които също не си струва да се пести. Освен това трябва да запомните и за обтегача: той се разваля рядко, но периодично изисква внимание.
При веригата нещата са различни: механизмът няма определен и строго предписан срок на годност. Това означава, че е необходимо да смените веригата, както и обтегача и когато тя се разтегне. Експертите са в състояние да определят началото на това събитие по звук: след разтягане веригата започва леко тракане, но то не е при всички модели.
Това се случва както на 150 000 км, така и на 500 000 км: всичко зависи единствено от стила на шофиране и местообитанието на автомобила. Рязкото тръгване от светофари с весело свистене на гуми - веригата ще е за смяна по-рано. Освен това качеството на горивото също играе роля: ако колата е заредена с добро гориво с октаново число, посочено на капака на резервоара, веригата ще издържи по-дълго. По-лошото гориво, причиняващо детонация на двигателя, ще я разтегне по-бързо.
Смяната на ремък е значително по-евтина операция от смяната на верига, но пък трябва да се прави по-често. И тук възниква въпросът - какво е по-добре: да смените ремък три пъти или верига веднъж, но да инвестирате доста повече? Всеки, както се казва, избира най-изгодните и приемливи условия за себе си, но аритметиката е проста - дори и три смени на ангренажен ремък, като включим работа и всички консумативи са по-евтини от една смяна на ангренажна верига. А в съвременните автомобили тези вериги не са много дебели и респективно - здрави.