fallback

Батериите за EV ще надживеят самите коли

Експерти слагат край на митовете за бързото разграждане

От появата на модерните електрически превозни средства едно от основните притеснения на собствениците е възможното разграждане на батериите. Този компонент остава най-скъпият в EV превозните средства и подмяната му изглеждаше неизбежна в рамките на няколко години. Ново изследване обаче показа, че тези страхове вече не са актуални.

С напредъка в технологиите и навлизането на по-надеждна химия на батериите и усъвършенствани системи за управление на батериите (BMS), животът на батерията вече надхвърля ресурса на самото превозно средство. Преди електрически превозни средства като Nissan LEAF се сблъскваха с проблеми с влошаването на качеството, но днес повечето производители предлагат гаранции за батерии до 8 години и 150 000 км. Toyota дори претендира за 10 години гаранция с пробег до 1 милион километра.

Китайският гигант BYD оценява живота на своите батерии Blade LFP на 5000 цикъла на зареждане. За електрическо превозно средство с пробег от 400 км това е еквивалентно на 2 милиона километра, което прави смяната на батерията ненужна през целия живот на автомобила.

Според Geotab - компания, която анализира телематични данни от електрически превозни средства, средното влошаване на батерията през 2024 г. е само 1,8% на година. Това е значително по-добре от предходни години, когато беше 2,3%. Според експерти повечето съвременни електрически превозни средства никога няма да изискват смяна на батерията по време на експлоатацията им.

Както обяснява Дейвид Савидж, вицепрезидент на Geotab Великобритания и Ирландия, митът за ненадеждността на батериите продължава да се използва за критика на електрическите превозни средства, но новите данни ще помогнат да се разсеят тези страхове. Технологиите непрекъснато се подобряват и животът на батерията продължава да се увеличава всяка година, което прави електрическите превозни средства алтернатива на автомобилите с ДВГ.

fallback
  • #39
    За АЕЦ ( преди 3 месеца )
    Наполовина си прав. Бъдещият ще е скъп и ще произвежда скъп ток, но хайде да се разберем какво означава пред затваряне? Засега затварянето е през 2050 с опция за удължаване. По най-песимистични прогнози, дали няма да е построен втори АЕЦ дотогава на каквото и да е цена? Дали няма да има 1 милион електромобила, който да съхраняват енергия? Много обичаш да разместваш временната.
  • #38
    Голям смях ( преди 3 месеца )
    В момента слънцето 2500 MW, а АЕЦ Козлодуй 2000. Това първите или последните пет часа за денонощието са? Да не твърдиш че преди пет часа не е пекло слънце? Или след пет часа няма да пече? Да се чуем за пролетна и есенно равноденствие? Не ставай смешен! Слънцето се произвежда цял ден който очевидно не е 4-5 часа! И пак бъркаш мощност с енергия. За през нощта трябва енергия а не мощност.
  • #37
    Тинтири_минитири ( преди 3 месеца )
    Ами съжалявам, че вярваш на такива неща... в БГ имаме нещо като 4,5 часа средно слънцегреене, нека са 5 - тоест батериите трябва да покрият 19-20 часа... дори най-заклетите фенове на ФЕЦ признават, че това е не само икономическо безумие, ами и технически невъзможно в голям мащаб. А АЕЦ припомням е пред затваряне... "бъдещият" ако някога се направи ще е на умопомрачителна цена. Като искате да разбиете системата и да плащате прескъпо - дерзайте
  • #36
    До тинтири ( преди 3 месеца )
    Освен това, май забравяш че АЕЦ Козлодуй денонощно произвежда 2000 мегавата, които спокойно могат да покрият почти на 100% нуждите на страната, когато преминем на либерализирания пазач и изчезне евтината нощна енергия, а бойлерите започнат да се топлят по обяд, когато е излишъка и тока е евтин. Точно това е най-бързото балансиране на системата с най-малко инвестиции - ценовата политика която измества потреблението когато има излишък.
  • #35
    До тинтири ( преди 3 месеца )
    Аз не мисля и не вярвам, аз смятам че батериите могат да покрият нуждите от балансиране. Дали ще е днес - не! Дали ще е до края на годината твърдо не. Вероятно няма да е до 2030 година, но е напълно възможно и ще стане. Именно защото това е най-евтиният източник на енергия - слънцето. Балансирането може да стане и с вятър, но нямаме добър потенциал и батериите така или иначе ще са нужни и с вятъра.
  • #34
    Тинтири_минитири ( преди 3 месеца )
    Искрено се надявам, че не мислиш за възможно батериите да покрият нуждите за съхранение. В БГ основния балансьор в момента са ВЕЦовете... ама всички язовири са под критичния минимум, а колко населени места са без вода можеш сам да провериш... Като цяло нямам нищо против възобновяемата енергия - напротив... само не ми обяснявайте, че ще стане номера без тадиционните ЕВТИНИ източници на енергия. Същото важи и за ЕЛ, има си приложения ама айде не ми го пробутвайте с Полит простотия за задължително
  • #33
    До 32 ( преди 3 месеца )
    Знаеш ли колко процента от оловото в акумулаторите се рециклира? Над 90% А защо? Защото е по-евтино да го рециклираш и има затворен цикъл. При евтина излишна енергия и недостиг на кварцов пясък и други материали, ще е по-евтино да се рециклира. При скъпа енергия и излишък на материали, е по-евтино да се копае.
  • #32
    Тинтири_минитири ( преди 3 месеца )
    От може да се рециклира до рециклира се има милион години разлика :) Света не е постигнал подобно даже за златото. А не знам дали си запознат, но на света ми привършват запасите от кварцов пясък...
  • #31
    До тинтири ( преди 3 месеца )
    Дали батериите могат да заместят въглищата? Разбира се че комбинация от фотоволтаици и батерии могат да заместят въглищата през 80% от годината още с настоящите технологии и ще го направят съвсем скоро. Тези дни в България беше инсталирана една от най-големите батерии в Европа. Първата но със сигурност няма да е последната, защото вече са започнали удвояването на капацитета. Така вместо да изнасяме евтиния ток и вечер да си купуваме скъп, ще си го съхраняваме. По-малко копаене на въглища.
  • #30
    До тинтири ( преди 3 месеца )
    Ами да смятаме? Фотоволтаичен панел 500 вата тежи 25 кг, повечето от които са стъкло, което се добива от топене на кварцов пясък. Киловатчас батерия към момента тежи около 4 кг за киловатчас. Първото се ползва 30 години, второто хиляди цикли преди нужда от повторно копане. Кой от материалите на батериите и фотоволтаиците не може да се рециклира, за да не се копае отново?
fallback
Последни