fallback

Батериите за EV ще надживеят самите коли

Експерти слагат край на митовете за бързото разграждане

От появата на модерните електрически превозни средства едно от основните притеснения на собствениците е възможното разграждане на батериите. Този компонент остава най-скъпият в EV превозните средства и подмяната му изглеждаше неизбежна в рамките на няколко години. Ново изследване обаче показа, че тези страхове вече не са актуални.

С напредъка в технологиите и навлизането на по-надеждна химия на батериите и усъвършенствани системи за управление на батериите (BMS), животът на батерията вече надхвърля ресурса на самото превозно средство. Преди електрически превозни средства като Nissan LEAF се сблъскваха с проблеми с влошаването на качеството, но днес повечето производители предлагат гаранции за батерии до 8 години и 150 000 км. Toyota дори претендира за 10 години гаранция с пробег до 1 милион километра.

Китайският гигант BYD оценява живота на своите батерии Blade LFP на 5000 цикъла на зареждане. За електрическо превозно средство с пробег от 400 км това е еквивалентно на 2 милиона километра, което прави смяната на батерията ненужна през целия живот на автомобила.

Според Geotab - компания, която анализира телематични данни от електрически превозни средства, средното влошаване на батерията през 2024 г. е само 1,8% на година. Това е значително по-добре от предходни години, когато беше 2,3%. Според експерти повечето съвременни електрически превозни средства никога няма да изискват смяна на батерията по време на експлоатацията им.

Както обяснява Дейвид Савидж, вицепрезидент на Geotab Великобритания и Ирландия, митът за ненадеждността на батериите продължава да се използва за критика на електрическите превозни средства, но новите данни ще помогнат да се разсеят тези страхове. Технологиите непрекъснато се подобряват и животът на батерията продължава да се увеличава всяка година, което прави електрическите превозни средства алтернатива на автомобилите с ДВГ.

fallback
  • #56
    До тинти ( преди 15 часа )
    А аз да ти го кажа просто, четеш но просто не разбираш. Спомняш ли си че започнахме дискусията с това че батерии и фотоволтаици могат да покриват през по-голямата част от годината и да оставят 1 2 3 месеца на въглищата? Гледаш но не виждаш, защото не ЗНАЕШ, а вярваш. Знаеш ли кога беше постигната най-високата цена на тока за последните години? Не не беше в кризата през 2022, беше преди няколко седмици през лятото когато според тебе ще има излишък от ток. Както и едно от най-големите натоварвания
  • #55
    анонимен ( преди 15 часа )
    Пълни глупости. 4,5 по 365 дни прави 1642kWh на година само когато фотоволтаиците работят на пълна мощност. Аз имам инсталирани 2000 вата и никога не съм виждал повече от 1600, въпреки че ги наблюдавам онлайн. За тези 1000 вата от инсталирани 1000 само можеш да мечтаеш и да четеш по рекламите. В България такъв интензитет 1000 вата на квадратен метър нямаме.
  • #54
    Тинтири_минитири ( преди 16 часа )
    Да ти го кажа най-просто, проблема на ФЕЦ е, че ако ти трябват 100 кВч трябва да инсталираш мощност за 400. И така Зимата ще покриваш нужните 100, но лятото си на излишък от 300. Само че това е икономически неизгодно! Тия 300 реално не ти носят пари - получаваш 25% възвращаемот за 100% инвестиция. Дори да добавиш батерии пак не става, защото "печалбата" отива за покриване разходите за батерия (те не произвеждат) и тия 75% които не работят лятоска пак са ти разход на г-за и банката си ги иска :)
  • #53
    Тинтири_минитири ( преди 16 часа )
    Мощността не се измерва в часове, но имаш средно време, в което имаш пикова мощност. Пикова мощност е когато интензитетът на светлината е 1000 Вт/м2, а както казах подобна мощност имаш в продължение на 4 до 5 часа - средногодишен показател, ония 2 пъти по-малко и два пъти повече, зиме/лято, за които самия ти говориш...
  • #52
    Поправка ( преди 16 часа )
    Отговорът не е четири и не е задължително да е през лятото.
  • #51
    Тинтири_минитири ( преди 16 часа )
    До 46: Не знам какво четеш.. ама да знаеш, че не е каквото трябва :) Някъде в края на 2019 6ти блок на АЕЦ козлодуй премина успешно тестовете за лицензиране. По национално законодателство максималният срок на този лиценз е 10 години. Та 2029 е срока за следващото удължаване и както казах то може да се направи от Производителя. Ние теоретично също можем, но нямаме разработена методология, а и като си знаем работата...
  • #50
    До Димов ( преди 16 часа )
    През лятото ако произвеждаш 10 мегаватчаса на ден а през зимата 2,5 мегаватчаса Колко пъти повече пари ще изкараш? Вярно не четеш дребния шрифт. Отговора не е 4 и не е през лятото.
  • #49
    До тинтири ( преди 16 часа )
    "индустриалните цели се смята средната пикова мощност на слънцегреене, а тя в БГ варира между 4 и 5 часа за денонощие" откога мощността се измерва в часове? Пак нищо не си разбрал. Също като онзи дето чел че литър гориво имат 10 киловата мощност и 50 л резервоар Има 500 kW мощност. Не става въпрос за часове, а за киловатчаса! 4,5kWh на денонощие от инсталиран 1kW. За България обаче е по-скоро 3,5kWh среднодневно и 1300kWh за година. През зимата до 2 пъти по-малкo през лятото 2 пъти и повече
  • #48
    Димов ( преди 16 часа )
    Това нашият приятел не го разбира.Да вложиш пари в технология, която работи ефективно само през лятото за 4-5 часа на отрицателни цени.Умишлено пропуска всички разходи,който са неизбежни.Това е написано с дребен шрифт и нашия приятел не го чете.
  • #47
    Тинтири_минитири ( преди 16 часа )
    До 43 - знаеш че гласувам с 2 ръце за синтетичното гориво нали! Това ти е 1во единствения реален екологичен източник на енергия за транспорта и 2ро реална екологичена технология за съхранение на енергия, вместо химическите батерии. Не само че покрива изискването за кръгова икономика, но и прави идеална кохезия с възобновяемите източници от ФЕЦ и ВяЕЦ - и ниското КПД и загубата на енергия в случая нямат значение, защото тя става използваема и ЕДИНСТВЕНАТА ЗЕЛЕНА!
fallback
Последни