IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Струва ли си електрическа кола втора употреба

По-евтина е, но при по-старите модели има голям риск с батерията

С годините предлагането на електрически автомобили втора употреба расте. Нопмалко бройки се продават. Повечето регистрации на стари коли са за ДВГ модели, макар хибридите все повече да набират сила.


 
Електрически автомобили-56


Най-голямото предимство на употребяваната електрическа кола – много по-евтина е. Автомобилът с нулеви емисии се амортизира много по-бързо от бензинов или дизелов. Това се дължи на батерията, която е голямата пречка при пазарана електрички втора ръка. Новите EV обикновено започват от около 40 000 евро, по-малко са около 30 000 евро и съвсем ограничен брой под тази цена. Така че ако искаме евтина електрическа кола, добър вариант е да се обърнем към пазара втора ръка.

И там доста се обезценяват. Ако някой автомобил вече е маркиран като лоша инвестиция поради амортизацията си (за една година губи между 16 и 20% от стойността си), електрическият може да падне до 50% за 24 месеца. Нека да разгледаме някои примери.
 
 
Nissan Leaf


Nissan LEAF беше един от първите електрически автомобили, които се появиха на пазара и е единственият от предходното десетилетие, който все още се продава нов. Разглеждаме второто поколение, което пристигна през 2018 година ичиято механика не е променена въпреки актуализацията преди 24 месеца.
Нов Leaf  (с отстъпка) и с 40 kWh батерия с двигател от 150 к.с., започва на повечето пазари от около 38-39 000 евро, а у нас версията Acenta plus в момента може да се вземе за 60 350 лева. Но ако отидем на известни портали, ще намерим модели на тази версия за около 11 000-12 000 евро, които са на около 100 000 км. Почти нови – с пробег до 25 000 километра се качват на 13500 до 23500 евро. 

Друг пример е Peugeot e-208 , който пристигна преди три години.  Сега във вариант със 136 к.с. и с батерия от 50 kWh, има цена от 33 700 евро `(и у нас е в промоция за около 60 000 лева). Но намираме употребявани единици преди и след рестайлинг за между 15 000 и 25 000 евро.
 
 
Tesla Model 3 facelift


Ако отидем до Tesla Model 3, който  току що преживя актуализация, има бройки от предишната версия между 16 000 и 26 000 евро. Говорим за коли на около 100 000 километра до 200 000 при евтините диапазони. Новият Model 3 в момента започва от 41 490 евро в най-евтиния си вариант.

Купуването на всяка употребявана кола може да бъде повече или по-малко рискова покупка в зависимост от много променливи: начинът на употребата, пробег, възраст, подръжка, дали е гаражна. Електрическата няма много механични елементи, което означава, че те не се развалят или износват поради употреба. Но в замяна има голям проблем: батерията, най-скъпият елемент и ахилесовата му пета.

Литиево-йонната се разгражда при шофиране заради циклите на зареждане и разреждане, които е преживяла. А това означава, че губи капацитет по пътя. Колкото повече километри са изминати, толкова повече цикли ще са извъртяни. Производителите обикновено слагат 8 години гаранция за батерията - с пробег между 240 000 или 120 000 км в зависимост от марката. Освен това през този период се предвижда смяна, ако тя падне под 80 или 70% от полезния си капацитет.

 
Tesla батерия


Трудно може да се случи за това време, но всичко зависи и от това как е използвана колата, колко е зареждана, колко пъти се е налагало бързо зареждане. И от друга страна, зависи от капацитета. Автомобил с батерия от 100 kWh ще продължи да предлага щедър пробег, но не и тази с 50 kWh. Ремонтът на батерия извън гаранцията е скъп, а смяната й още повече. Писали сме, не е толкова честа практика, случва се при около 1,5 процента от електричките.

Трябва да знаем в какво състояние е батерията, ако ще купуваме употребяван EV. Особено на много километри. Ако колата се продава от професионалист, той трябва да предостави сертификат за изправност. Не е задължително, но фактът, че не го прави, трябва да ви светне червена лампичка в главата.
Както и да е, това може да бъде проверено с помощта на OBD-II четец, който позволява извършването на диагностика на батерията и ще даде подробности за състоянието на всяка клетка. Инвестирането в такъв може да ни помогне много и те не са скъпи: можете да ги намерите между 10 и 40 евро. Също така би било препоръчително да направите тест за презареждане, да проверите как работи регенерацията на енергия или дали има голяма разлика между одобрения диапазон и този, посочен от автомобила.


електромобили


И така, рисковано ли е да купувате употребявана електрическа кола? Както всичко на този пазар - зависи. Почти ново електрическо превозно средство втора употреба носи по-малък риск. Ако километрите са над 100 000, вече нещата се променят. Очевидното предимство на употребявани нулеви емисии е по-ниската цена, но евтиното може да излезе скъпо, ако батерията е пострадала или се е повредила твърде много. Също като при мобилните телефони: iPhone 11 втора употреба ще бъде по-евтин от iPhone 15, но батерията му ще е загубила капацитет и технологията му е много по-малко напреднала.

Затова си струва да се запитаме дали си струва да вземем електрическа кола втора употреба, когато най-модерните батерии предлагат много повече автономност от старите. Промените ставата за кратки периоди, тъй като технологичната еволюция е бясна. Всяко ново поколение може да хомологира до два пъти гамата от предишното. Например Nissan LEAF с първата батерия от 22 kWh имаше пробег от 199 км, а със следващата батерия от 30 kWh започна да предлага 250 км.
 
 
Dacia Spring


Не са много, но в момента има нови електрически автомобили, които струват около 20 000 евро с различни отстъпки. Новите MG4, Citroen e-C3 и Dacia Spring, разбира се, могат да ви свършат идеална работа (предимно за града) на ниска цена и прилични технически характеристики.


 
 

0 от 500
  • #22
    4 rate up comment 0 rate down comment
    До Пропов ( преди 2 месеца )
    От Херц купиха автомобилите, когато Тесла се хвалеше с над 20 хиляди брутен марж печалба. Само за една от тези три години те са свали цените на НОВИТЕ автомобили с 20 000 и автоматично цената на която herz са купили автомобилите стана с 50% по-скъпа отколкото да бяха купили автомобила година по-късно. Дали това има нещо общо с качествата на продукта, който си е абсолютно същия? Онзи същия най-продаван автомобил в света за миналата година. Сигурно има някакви качества, а?
  • #21
    4 rate up comment 3 rate down comment
    До имащия електричка ( преди 2 месеца )
    Може ли малко по-конкретни сметки, че с тези кръгли цифри доста бие на лъжа! С каква кола сравняваш разхода на гориво, на какъв интервал е сервизното обслужване, колко струва? На каква цена на тока си зареждал? Само да ти подскажа, 100 000км не се минават само с ток от вкъщи от фотоволтаиците и да ти е винаги безплатен. Да не се подхлъзнеш да лъжеш повече!Айде да те видия колко дни ще ти отнеме да съчиниш достоверен отговор!
  • #20
    10 rate up comment 2 rate down comment
    Popa ot razgrad ( преди 2 месеца )
    Електрическа кола втора употреба е бомба със закъснител...
  • #19
    10 rate up comment 10 rate down comment
    Имам електричка ( преди 2 месеца )
    Навъртях 100 000 и спестих 20 000 лв от гориво и масла. Сега въртя вторите 100 за още 20. Взех я за 60 000 от СФА. Ако докарам до 200 000 ще ми излезе колкото барутник на старо за 20 бона.
  • #18
    10 rate up comment 4 rate down comment
    Пропов ( преди 2 месеца )
    А Hertz защо пропищяха при опита си да си продадат Теслите? Защото на 2 - 3 годишни коли цената им е паднала от 100 на 30 хил. . Тия коли са само за ББ - ама не Бойко Борисов, ами Богати Балъци. И пак ви повтарям - оценката на пазара е безмилостна но вярна. Отразява реалните качества на продукта.
  • #17
    9 rate up comment 4 rate down comment
    Мда ( преди 2 месеца )
    Ако написаното в статията не е вярно, какво чакате та не сте направили автокъщи само за електрички! Ще ги избиете бе! Хората в ръцете ви бутат бизнеса. Не една кола да ви дава пари да я карате, хиляди ще ви дават пари за да карат коли!
  • #16
    16 rate up comment 5 rate down comment
    До 5 ( преди 2 месеца )
    Абе Бони, колко Тесли са с това безплатно зареждане? Купил си една от ония дето бяха пуснати за захранка на балъци и цял живот с нея ще се хвалиш! Ами ходи си вземи една Модел 3 пък ела разкажи за безплатното зареждане на тесла! Ей аман от такива които от единичния случай прават генерални заключения и хвалебствия
  • #15
    10 rate up comment 12 rate down comment
    Абе 14 ( преди 2 месеца )
    Едно нещо струва колкото се плати за него, а не на колкото го обявиш за продажба! В Германия се редят на опашка да купуват тесли втора употреба за по 40 хил и нагоре .... Даже онзи ден по Дойче Веле имаше репортаж как полицията разтурва опашка от около 100 000 човека наредени на опашка за тесли втора употреба по над 40 хил. евро и само с 18% обезценка
  • #14
    10 rate up comment 12 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    В Германия, най-евтиния Модел Y Long Range под 100 хил. км и под 3 г. e 38 хил. евро, но повечето са 40 хил. и нагоре. При положение, че са ги взимали със 7500 евро субсидия, това прави 18% обезценка - т.е. доста по-малко от ДВГ.
  • #13
    6 rate up comment 10 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Журнал'ята продължават да лъжат хората, че цените на старо са паднали зарди липса на интерес. Интерес има, и то огромен - няма добри модели на старо. Никой нормален няма да си купи електрическо е-308 или Лийф, нито Волт. Корейските и американските се палят, на VW деградацията е твърде голяма. И остава една Тесла, на която цените бяха надути заради кризата с чипове и сега журнал'ята опалкват клетниците, които изгубили 50% цена за 2 години. Иначе спрямо цена нова, обезценката е минимална.