С годините предлагането на електрически автомобили втора употреба расте. Нопмалко бройки се продават. Повечето регистрации на стари коли са за ДВГ модели, макар хибридите все повече да набират сила.
Най-голямото предимство на употребяваната електрическа кола – много по-евтина е. Автомобилът с нулеви емисии се амортизира много по-бързо от бензинов или дизелов. Това се дължи на батерията, която е голямата пречка при пазарана електрички втора ръка. Новите EV обикновено започват от около 40 000 евро, по-малко са около 30 000 евро и съвсем ограничен брой под тази цена. Така че ако искаме евтина електрическа кола, добър вариант е да се обърнем към пазара втора ръка.
И там доста се обезценяват. Ако някой автомобил вече е маркиран като лоша инвестиция поради амортизацията си (за една година губи между 16 и 20% от стойността си), електрическият може да падне до 50% за 24 месеца. Нека да разгледаме някои примери.
Nissan LEAF беше един от първите електрически автомобили, които се появиха на пазара и е единственият от предходното десетилетие, който все още се продава нов. Разглеждаме второто поколение, което пристигна през 2018 година ичиято механика не е променена въпреки актуализацията преди 24 месеца.
Нов Leaf (с отстъпка) и с 40 kWh батерия с двигател от 150 к.с., започва на повечето пазари от около 38-39 000 евро, а у нас версията Acenta plus в момента може да се вземе за 60 350 лева. Но ако отидем на известни портали, ще намерим модели на тази версия за около 11 000-12 000 евро, които са на около 100 000 км. Почти нови – с пробег до 25 000 километра се качват на 13500 до 23500 евро.
Друг пример е Peugeot e-208 , който пристигна преди три години. Сега във вариант със 136 к.с. и с батерия от 50 kWh, има цена от 33 700 евро `(и у нас е в промоция за около 60 000 лева). Но намираме употребявани единици преди и след рестайлинг за между 15 000 и 25 000 евро.
Ако отидем до Tesla Model 3, който току що преживя актуализация, има бройки от предишната версия между 16 000 и 26 000 евро. Говорим за коли на около 100 000 километра до 200 000 при евтините диапазони. Новият Model 3 в момента започва от 41 490 евро в най-евтиния си вариант.
Купуването на всяка употребявана кола може да бъде повече или по-малко рискова покупка в зависимост от много променливи: начинът на употребата, пробег, възраст, подръжка, дали е гаражна. Електрическата няма много механични елементи, което означава, че те не се развалят или износват поради употреба. Но в замяна има голям проблем: батерията, най-скъпият елемент и ахилесовата му пета.
Литиево-йонната се разгражда при шофиране заради циклите на зареждане и разреждане, които е преживяла. А това означава, че губи капацитет по пътя. Колкото повече километри са изминати, толкова повече цикли ще са извъртяни. Производителите обикновено слагат 8 години гаранция за батерията - с пробег между 240 000 или 120 000 км в зависимост от марката. Освен това през този период се предвижда смяна, ако тя падне под 80 или 70% от полезния си капацитет.
Трудно може да се случи за това време, но всичко зависи и от това как е използвана колата, колко е зареждана, колко пъти се е налагало бързо зареждане. И от друга страна, зависи от капацитета. Автомобил с батерия от 100 kWh ще продължи да предлага щедър пробег, но не и тази с 50 kWh. Ремонтът на батерия извън гаранцията е скъп, а смяната й още повече. Писали сме, не е толкова честа практика, случва се при около 1,5 процента от електричките.
Трябва да знаем в какво състояние е батерията, ако ще купуваме употребяван EV. Особено на много километри. Ако колата се продава от професионалист, той трябва да предостави сертификат за изправност. Не е задължително, но фактът, че не го прави, трябва да ви светне червена лампичка в главата.
Както и да е, това може да бъде проверено с помощта на OBD-II четец, който позволява извършването на диагностика на батерията и ще даде подробности за състоянието на всяка клетка. Инвестирането в такъв може да ни помогне много и те не са скъпи: можете да ги намерите между 10 и 40 евро. Също така би било препоръчително да направите тест за презареждане, да проверите как работи регенерацията на енергия или дали има голяма разлика между одобрения диапазон и този, посочен от автомобила.
И така, рисковано ли е да купувате употребявана електрическа кола? Както всичко на този пазар - зависи. Почти ново електрическо превозно средство втора употреба носи по-малък риск. Ако километрите са над 100 000, вече нещата се променят. Очевидното предимство на употребявани нулеви емисии е по-ниската цена, но евтиното може да излезе скъпо, ако батерията е пострадала или се е повредила твърде много. Също като при мобилните телефони: iPhone 11 втора употреба ще бъде по-евтин от iPhone 15, но батерията му ще е загубила капацитет и технологията му е много по-малко напреднала.
Затова си струва да се запитаме дали си струва да вземем електрическа кола втора употреба, когато най-модерните батерии предлагат много повече автономност от старите. Промените ставата за кратки периоди, тъй като технологичната еволюция е бясна. Всяко ново поколение може да хомологира до два пъти гамата от предишното. Например Nissan LEAF с първата батерия от 22 kWh имаше пробег от 199 км, а със следващата батерия от 30 kWh започна да предлага 250 км.
Не са много, но в момента има нови електрически автомобили, които струват около 20 000 евро с различни отстъпки. Новите MG4, Citroen e-C3 и Dacia Spring, разбира се, могат да ви свършат идеална работа (предимно за града) на ниска цена и прилични технически характеристики.