Ограничението на скоростта до 30 км/ч, въведено вече от някои големи градове и насърчавано от предишната Еврокомисия като средство за намаляване на замърсяването, всъщност има точно обратния ефект, показа мащабно изследване на MIT Senseable City Lab в сътрудничество с UnipolTech. Идеи за въвеждане на лимит от 30 км/ч има и в България.
MIT Senseable City Lab, базирана в Кеймбридж, Масачусетс като част от Масачусетския технологичен институт, е направила изследването си с пълни симулации на ефекта от приложението на такъв лимит в град Милано. Заключението: намаляването на максималната скорост до 30 км/ч води до увеличение на времето за пътуване, но не сериозно - до около минута и половина средно. В пиковите часове обаче ефектът е значително по-голям.
Карло Рати представя резултатите от проучването по телемост от Кеймбридж, Масачусетс
В същото време обаче чувствително се увеличават емисиите на въглероден оксид (CO), въглероден диоксид (CO2), азотни оксиди (NOx) и прахови частици (PM), особено в най-натоварените часове на деня, подчерта шефът на MIT Senseable City Lab Карло Рати. Основната причина е, че двигателите с вътрешно горене са проектирани да имат най-голяма ефективност обикновено при 70-80 км/ч. При по-ниски скорости изгарянето на горивната смес е по-малко ефективно. Средно за Милано прогнозата е емисиите на въглероден диоксид да се увеличат с 1.5%, а тези на особено вредните за човешкото здраве фини прахови частици - с почти 3%.
Лабораторията планира да продължи изследването, като проучи и ефекта върху безопасността. Това е другият коз на привържениците на ограничението от 30 км/ч - че то щяло да понижи чувствително броя на катастрофите. Засега обаче няма никакви убедителни научни данни, подкрепящи такова твърдение.