Определено живеем в епоха на борбата с максималната скорост. Някои европейски държави - като Великобритания и Испания, например, вече намалиха този показател по пътищата си, а се очаква още няколко страни да ги последват.
Всъщност, принудителното снижаване на максималната скорост е стара практика. При някои модели тя е ограничена на 250 км/ч, но във Volvo отидоха още по-далеч и новите им модели не могат да вдигнат повече от 180 км/ч. Същото въвеждат и в Renault, като трябва да признаем, че 180 км/ч на обществен път все още си е много.
Все повече експерти обаче питат, дали производителите вървят в правилна посока. Ограничението на скоростта трябва да бъде в главата на шофьора, а не в електрониката на автомобила му. Затова и отговорът се появява сам - следващата крачка трябва да бъде в ограничение на динамиката на преводното средство.
Всъщност, този показател определено прави автомобила по-опасен, отколкото максималната му скорост. Не всеки шофьор може да се справи с кола, вдигаща 100 км/ч от място за 3 секунди. А какво да кажем за новата Tesla Roadster, която с пакет Space X, ще ускорява от 0 до 100 км/ч за 1,1 секунди?
За да се достигне максимална скорост са нужни три неща - време, достатъчно дълъг участък от пътя и твърдо намерение за нарушаване на правилата на движение. Често това е трудно постижимо, а обявеното от производителя ограничение е по-скоро маркетинг и не помага за безопасността. Докато ускорение до 100 км/ч за 3 секунди е нужен само мощен автомобил, който е много опасен за останалите на пътя.
Изследвания показват, че реакцията на шофьора на светналите пред него стопове на автомобил отнема 1,25 секунди, а на пресичащо пътя друго превозно средство - 1,5 секунди. Управлявайки машина, която ускорява до 100 км/ч по-бързо, човекът зад волана не може да направи почти нищо. Факт е, че понякога ускорението помага за измъкване от опасна ситуация, но това го няма в статистиката.
Затова и все по-често се обсъжда възможността за въвеждане на ограничение в динамиката на автомобила. Засега подобни разговори все още са в началото, като се обсъждат различни варианти, но с оглед на това, че безопасността се превръща в приоритет на производителя, не е изключено скоро да започнат да се взимат мерки и в това отношение.