Пандемия, локдауни, проблеми с доставките, криза за чипове, войни: последните няколко години бяха изпълнени с всевъзможни препятствия за автомобилните производители. Но също така бяха небивало доходни за тях. Заради създадения дефицит за автомобили цените им се повишиха осезаемо; в същото хората бяха склонни да харчат повече след шоковете на 2020. В резултат на това печалбите на производителите скочиха до небето. През 2023 повечето от тези ефекти бяха вече изчерпани, но, ако се съди по традиционната класация на Automedia.bg за най-печелившите автомобилни компании, това ни най-малко не се е отразило на резултатите. Със съвсем малко изключения, автомобилната индустрия се радва на небивало финансово благополучие.
Както обикновено, класацията ни разглежда основно компаниите, които имат глобален обхват - но вече сме включили повече китайски производители след засилената им експанзия напоследък. Подреждането е на база нетна печалба за 2023 година, като трябва да имате предвид, че някои данни са консолидирани, някои са още предварителни, а в случая с японските компании става дума за прогнози, които трябва да се потвърдят едва след месец-два.
От най-губещите до най-печелившите автомобилни компании (ГАЛЕРИЯ):
Американският стартъп за производство на електромобили настъпи педала в производството през миналата година и успя да достави 50 122 автомобила на клиенти - скок от 147% на годишна база. Но това далеч не стига да покрие огромните разходи по разработването им. Общите приходи на Rivian за миналата година са 4.43 милиарда долара - по-малко, отколкото е нетната загуба на компанията (5.43 млрд. долара, или около 5 млрд. евро). На практика компанията е загубила над 100,000 долара от всеки продаден автомобил.
Все пак солидният гръб на акционери като Amazon и саудитското кралско семейство засега не позволява възцаряването на паника. Rivian се готви да пусне и първия си лекотоварен автомобил тази година.