Световният пазар на нови автомобили се е свил с 2% през 2022 година и достига 79.4 милиона бройки по данни на анализаторите на JATO Dynamics. Това е много далеч от положението в средата на миналото десетилетие, когато продажбите гонеха 90 милиона автомобила. Но ако се съди по финансовите резултати на производителите, почти никой от тях не тъгува по "доброто старо време".
Въпреки свиването на продажбите, почти всички компании в сектора отчитат растящи или рекордни печалби през 2022, резултат най-вече на осезаемо повишените цени.
Ежегодното проучване на Automedia.bg показва, че за втора година поред Toyota не е най-печелившата автомобилна компания в света. Всъщност сега японците се смъкват чак на трето място, изпреварени от две европейски компании. За пръв път сред големите печалби се намърдва и Tesla. За сметка на това два от китайските й конкуренти в сегмента на електромобилите се оказват на другия полюс, при най-големите загуби. Донякъде изненадващо компания там им прави Ford.
Най-губещите и най-печелившите компании (ГАЛЕРИЯ):
Китайски производител на електромобили, основан в Гуанджоу, най-големия град в страната, с капитали на шефове в AliBaba и Xiaomi. През 2022 компанията най-сетне започна с пълна сила планираната глобална експанзия и дори стъпи на няколко европейски пазара. Но финансовият резултат само се влоши - загубата е почти двойно по-висока от тази през 2021.
Приходи: 3.554 млрд. евро
Нетна загуба: 1.205 млрд. евро