IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Новата стратегия на GM: по-малки, но по-печеливши

Политиката на Мери Бера не успя да сработи в Европа, затова американците са на път да се оттеглят в Азия и Латинска Америка

Новата стратегия на GM: по-малки, но по-печеливши

Преди няколко дни стана ясно, че главният изпълнителен директор на General Motors - Мери Бера - има намерение да се раздели с европейските марки Opel и Vauxhall. Ако това се случи, би означавало, че GM е на път да направи остър завой в развитието си.

Продажбата на Opel е сигнал за цялостна промяна в GM

Ако Бера успее да финализира сделката с PSA Peugeot Citroen (пред която все още има твърде много пречки), тя ще спази едно от противоречивите си обещания - да “наруши целостта” на GM, вместо да позволи влияние от външни сили.

Продажбата на Opel означава, че GM вече няма да се стреми да бъде ключов играч във всички по-големи автомобилни пазари в света, а вместо това ще се концентрира върху увеличаването на оборота и печалбата.

Разбира се, отдръпването от ключови пазари, особено толкова голям като този в Западна Европа, крие своите рискове. Битката за пазарен дял ще става все по-жестока, а в същото време Бера ще бъде подложена на по-голямо напрежение от всякога. Акциите на компанията скочиха с 5%, след като във вторник стана ясно намерението й да се раздели с Opel и Vauxhall, но въпреки това стойността за дял на GM е под психологическата граница от 41 долара, колкото беше при встъпването в длъжност на Мери Бера.

“Вярваме, че инвеститорите на GM са склонни да приемат по-радикални мерки, за да оптимизират пренасочването на капитала,” коментира анализаторът Адам Джонас от Morgan Stanley.

Управата на General Motors твърдят отдавна, че собствеността над германската марка Opel осигурява на концерна инженерно ноу-хау за разработването на малки и средноразмерни автомобили, с които да се задоволи търсенето в Щатите и Азия. Именно заради това, през 2009 General Motors се отказа да продаде европейския си бизнес на независимия производител Magna Steyr.

Продажбата на Opel е сигнал за цялостна промяна в GM

Сега обаче, делът на малките коли в САЩ и Китай се топи за сметка на SUV модели и кросоувъри, а в същото време, все по-строгите регулации за нивата на вредните емисии и стандартите за безопасност правят европейските коли по-скъпи и по-трудни за продаване на други пазари, уточняват анализатори.

От 2009 насам се промени и връзката на General Motors с китайските й партньори, които дават алтернативата на производството на компактни модели в Европа. Американците разработват нова гама от достъпни модели за Азия и Латинска Америка с партньорската китайска компания Shanghai Automotive Industry Corp (SAIC), което е ясен признак за солидния напредък, постигнат от китайските автомобилни производители.

Във вторник, Боб Луц, който е бивш вицепрезидент на Управителния съвет на GM, отговарящ за продуктовата разработка, коментира, че GM може да структурира сделка с PSA, без да е задължително да си затвори вратата по отношение на съвместната разработка на модели. Това от своя страна ще запази възможността за износ на някои модели на Cadillac и Chevrolet в Европа.

“Парите от продажбата, която ще изстреля акциите на GM в космоса, ще позволят на концерна да ускори развитието на бизнеса си в Северна Америка и Китай - далеч по-добър начин за използване на ресурсите,” заявява Луц в имейл, добавяйки, че не е бил в контакт с никой от GM.

Веднага след обявяването на новината около възможната продажба на Opel, анализатори предупредиха, че цената по сделката може да бъде ниска. Тя зависи от това как и дали GM и PSA ще си споделят интелектуалната собственост, пенсионните задължения, дълговете и разноските по реструктурирането.

Дори след травматичното обявяване на банкрут през 2009, General Motor се пребори да остане значителен играч на големите автомобилни пазари и да се конкурира с Toyota Motor Corp. и Volkswagen AG за титлата “Най-голям автомобилен производител по брой продажби в света”.

Продажбата на Opel може да означава, че GM оставя настрана традиционното мерило за успех и да се превърне в по-малка компания, концентрирана в пазара на пикапи в Щатите, Китай и някои, но не всички, големи и развиващи се пазари в Латинска Америка и Азия. Под ръководството на Бeра, General Motors напусна Русия и Индонезия, след като счетоводителите на концерна изчислиха, че компанията не печели достатъчно в замяна на своите инвестиции. Цялата политика на Бeра е да се гарантира възвръщаемост на инвестирания капитал, голям оборот, с който да се подпомогне обратното изкупуване на акции, както и цялостната доходност, а не броя на продажбите.

Европейският клон на GM се провали в следването на тази политика, въпреки инвестираните в него повече от 1 млрд. долара от 2012 насам.

“Решението на GM да се раздели с европейския си бизнес е свързано с идеята да се пренасочат ресурси от неатрактивни пазари със слаба конкурентна позиция към атрактивни пазари със силни позиции на компанията, особено в райони, които са потенциално по-важни за успеха на GM в дългосрочен план,” коментира анализаторът на Barclays - Брайън Джонсън.

От GM отказаха да коментират.

 

Тагове: General Motors GM Opel
0 от 500
  • #4
    8 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    Производител с 1.2 милиона продажби в Европа годишно какво значи да не се е наложил? 1.2 милиона автомобила годишно! Никой не брои всички произведени за други пазари близнаци с емблеми Шевролети, Буици, Холдени, Воксхоли... Всичките са проектирани в Рюселсхайм.Дали пък компанията майка не изсмуква? ;)
  • #3
    5 rate up comment 12 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    Opel по принцип са куца марка. Така не успяха да се наложат, въпреки десетилетия опити.
  • #2
    4 rate up comment 0 rate down comment
    alabala ( преди 7 години )
    GM наскоро пусна на пазара електрически автомобил - Bolt.
  • #1
    15 rate up comment 1 rate down comment
    none ( преди 7 години )
    Тази стратегия е тотално погрешна и отразява виждането на хора които гледат само екселски таблици. Оттеглянето от ключови пазари и фокуса върху пикапи ще доведе ГМ до нов фалит когато цената на петрола се повиши отново, освен ако не започнат да произвеждат електрически такива, но там с много назад към момента. Още повече, че единствено автомобилите на Опел в този концерн стават за нещо. Шевролетите им за нищо не стават и това е една от причините да се провалят в Европа. Трябват обеми продажби ..