Търсенето на електрически автомобили намалява, като тази тенденция се забелязва и на най-големия пазар в Европа - този в Германия. Там през януари са регистрирани 22 474 нови електрически автомобила (BEV), което е ръст от 24% спрямо същия месец на 2023 г., но в същото време е и повод за притеснения, съобщава в своя анализ местната асоциация на автомобилната индустрия (VDA).
Данните сочат, че увеличението се дължи само на статистически ефект - продажбите през януари 2023 г. са били много слаби, тъй голяма част от тях са били изтеглени с месец заради предстоящото намаляване на субсидиите. Ако се погледне дела на продадените BEV през първия месец на тази година, той е 10,5%, докато през 2023 г. е бил 18%.
За цялата 2024 г. VDA очаква продажби на 451 000 електрически превозни средства, което е с 14% по-малко от 2023 г. Това би означавало, че пазарът ще се свие за първи път от години. При 451 000 единици продажбите ще паднат дори под нивото от 2022 г.
Отслабването на продажбите на електрически автомобили до голяма степен се дължи основно на загубата на държавно финансиране. Рецесията обаче също играе роля - всеки, който се страхува да не загуби работата си, би предпочел да си купи евтин двигател с вътрешно горене, отколкото електрическа кола.
„Горният край на пазара на електрически автомобили е наситен, а в долния край все още има малко оферти в сегмента от 25 000 евро“, коментира анализаторът от VDA - Ян Бургард, цитиран от Bloomberg News.
Това вероятно означава, че всеки, който може и иска да си позволи скъпа електрическа кола, вече се е сдобил с такава, докато всички останали чакат по-евтини модели. И като цяло нещата не изглеждат много добре за пазара на електрически автомобили през 2024 г. , но това съвсем не означава край на електрическата мобилност. Капитализмът ще проработи и този път - производителите съживяват слабото търсене с отстъпки и с пускането на евтини малки коли, което поне на първо време ще свърши работа.