IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Седемте големи марки в Европа се сринаха за 20 години, с изключение на една

След като държаха повече от половината пазар през 2003 г., сега те са на опашката

Европейският автомобилен пазар продължава да се променя (благодарение на бума на Tesla и навлизането на китайски марки), като от това най-сериозно пострадаха традиционните лидери по продажби. Европа по дефиниция е много конкурентен пазар с високи стандарти за безопасност и вредни мисии. Той е третият по големина в света след Китай и САЩ и втори по отношение на приемането на електрически превозни средства. Но кой спечели и кой загуби през последните 20 години?, пише в анализа си Фелипе Муньос, експерт от JATO Dynamics.


Европа производители


Големите марки стават все по-малки

В периода между 2003 г. и 2023 г. един от най-важните моменти на европейския автомобилен пазар беше промяната в доминирането на някои марки В региона традиционно доминират седем големи автомобилни производители - Fiat от Италия; Citroen, Peugeot и Renault от Франция; Volkswagen и Opel от Германия и Ford от Великобритания.

През 2003 г. тези седем марки (Opel, включително Vauxhall) контролираха почти 58% от регистрациите на нови автомобили в Европа (резултатите са от 29 пазара). Представянето им позволи да заемат относително силна позиция в сравнение с японските и корейските марки. Opel, например, държеше 10% в Германия, а пазарният дял на Renault във Франция достигна 27%. Резултатите бяха по-ниски от тези през 90-те години, но задоволяваха производителите, защото по това време корейските марки още не се бяха развили, а японските правеха опити да спечелят европейските потребители.


Европа производители

Ето как се движи пазарният дял при седемте най-големи марки в Европа на родните им пазари през последните 2- години.


И тогава дойдоха джиповете

Картината започна да се променя с бума на SUV, започнал с първото поколение Nissan Qashqai. Междувременно Hyundai и Kia откриха заводи в Чехия и Словакия, произвеждайки конкурентни автомобили, които отговарят на вкуса на местните шофьори. Резултатът? През 2013 г. „Голямата седмица“ държеше 49% от пазара в Европа – с цели 9 пункта по-малко от десетилетие по-рано. За периода 2003-2013 г. пазарният дял, загубен от 6 от тези марки, варираше между 0,9% за Fiat и 4% за Renault. Единственото изключение беше Volkswagen, който увеличи пазарния си дял от 9,8% през 2003 г. на 12,6% през 2013 г.

Десет години по-късно ситуация за тези марки е кошмарна. Продажбите на Fiat, Citroen, Opel/Vauxhall, Ford и Peugeot достигнаха най-ниското си ниво от 20 години. Renault се нареди на второ място сред най-ниските пазарни дялове, след като спечели 0,2 пункта спрямо цялата 2022 г., когато беше отбелязано най-ниско ниво за всички времена.


Европа производители


От друга страна, Volkswagen успя да увеличи пазарния си дял или поне да го запази. С дял от 10,6% през първата половина на 2023 г., германският производител загуби 2 пункта в сравнение с 2013 г., но спечели 0,8 пункта в сравнение с 2003 г. Последствията от скандала „Дизелгейт“ бяха компенсира с предлагането на висококачествени автомобили и способността да се представят продукти в правилните сегменти на правилното време.

Кой спечели?

В допълнение към малката печалба, отбелязана от германския производител, големите печеливши през последните 20 години са германските премиум марки, а също така Toyota, Hyundai, Kia и най-скоро Tesla. Всички те имат нещо, което големите европейски марки нямат - по-голяма гъвкавост. Това им позволява да предлагат свежи продукти в по-бърз мащаб, които отговарят по-добре на най-новите потребителски нужди.


0 от 500
  • #24
    11 rate up comment 10 rate down comment
    Ох, Докторе ( преди 8 месеца )
    23Аз какво съм виновен, че те приемат такива закони? ) Аз просто исках да кажа, че това е най-вероятният сценарий - китайците да напънат немците )))
  • #23
    31 rate up comment 6 rate down comment
    До Ох, Докторе ( преди 8 месеца )
    Би ли обяснил как точно на теб ще ти повлие добре ако "Китай да ги напъне скоро немците"?!?! Освен да си сипиеш две ракии и да се изкефиш една вечер?! При условие, че цялата (колкото и смешна да е) икономика на България зависи от ЕС, респективно Германия, при условие, че съществуването на държавата и публичние сектор е немислим без евро субсидии (демек пак Германия) ?!? Ще обясниш ли?!Или се надяваш, че Китай ще ти е новия госоподар и робовладелец?!?Все пак повечето сте свикнали господар да има!
  • #22
    16 rate up comment 13 rate down comment
    До 16 ( преди 8 месеца )
    Само русоробите не сте политически зомбита и не мажете с *** ръчички така ли? Доколкото мога да преценя основната пумия идва от вас и още от коментар номер 1 започва и втория политически е номер 4 и също не е проамерикански така, че защо веднъж не прецениш трезво от къде тръгват *** или не е прието за такива като вас да не лъжат?
  • #21
    8 rate up comment 0 rate down comment
    РУК ( преди 8 месеца )
    И дали умишлено или от невежество, се сравнява период след криза с период в криза! 2022-2023 би трябвало да се сравняват 2008 - 2009!!! Не след кризистния възход в икономиките и продажбите като цяло през 2013 с 2023!
  • #20
    13 rate up comment 21 rate down comment
    Ох, Докторе ( преди 8 месеца )
    Заради маломниte закони, които бяха приети в ЕС.Какво производство може да има при положение, че даже достатъчно ток не могат да произвеждат за нуждите на домакинствата.Надявам се, Китай да ги напъне скоро немците
  • #19
    16 rate up comment 0 rate down comment
    РУК ( преди 8 месеца )
    Как точно Тесла и китайците имат влияние в описание период?!НИКАК!Дори в последната година нямат такова влияние,ако не се гледат цифрите за продажба по конкретен модел!От Модел Y се продали толкова,ама имат само Модел Y и Модел 3!Като съпоставиш общия обем продажби с VW или Тойота и айде под 10% от тях!Освноните причини за спада в продажбите на описаните марки са корейците, Шкода, Дачия и това,че Пежо,Форд и Фиат бяха най-добри в модели които вече не се търсят!
  • #18
    13 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 8 месеца )
    А и да, цените са доста нереалистични и не отговарят на предлаганото.
  • #17
    13 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 8 месеца )
    Кое му е чудното, зарязаха си нормалните коли да правят непродаваеми електрички, правят някакви авангардни кормила и дисплеи и качеството им е все още плачевно.
  • #16
    12 rate up comment 8 rate down comment
    Иво ( преди 8 месеца )
    Тук отново се намесиха политически зомбита и почнаха да мажат с лай. няните си ръчички. За тях напишете статия колко велики са американските марки. Че ги възбуждат..
  • #15
    21 rate up comment 0 rate down comment
    до 11 ( преди 8 месеца )
    Европейското поделение на Форд е базирано в Германия, там е развойния му център и повечето производствени мощности. Британският пазар беше голям за Форд в Европа и до известна степен все още е. Продажбите на Ягуар и АМ са пренебрежими, да не говорим, че отдавна не са на Форд.