IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Седемте големи марки в Европа се сринаха за 20 години, с изключение на една

След като държаха повече от половината пазар през 2003 г., сега те са на опашката

Европейският автомобилен пазар продължава да се променя (благодарение на бума на Tesla и навлизането на китайски марки), като от това най-сериозно пострадаха традиционните лидери по продажби. Европа по дефиниция е много конкурентен пазар с високи стандарти за безопасност и вредни мисии. Той е третият по големина в света след Китай и САЩ и втори по отношение на приемането на електрически превозни средства. Но кой спечели и кой загуби през последните 20 години?, пише в анализа си Фелипе Муньос, експерт от JATO Dynamics.


Европа производители


Големите марки стават все по-малки

В периода между 2003 г. и 2023 г. един от най-важните моменти на европейския автомобилен пазар беше промяната в доминирането на някои марки В региона традиционно доминират седем големи автомобилни производители - Fiat от Италия; Citroen, Peugeot и Renault от Франция; Volkswagen и Opel от Германия и Ford от Великобритания.

През 2003 г. тези седем марки (Opel, включително Vauxhall) контролираха почти 58% от регистрациите на нови автомобили в Европа (резултатите са от 29 пазара). Представянето им позволи да заемат относително силна позиция в сравнение с японските и корейските марки. Opel, например, държеше 10% в Германия, а пазарният дял на Renault във Франция достигна 27%. Резултатите бяха по-ниски от тези през 90-те години, но задоволяваха производителите, защото по това време корейските марки още не се бяха развили, а японските правеха опити да спечелят европейските потребители.


Европа производители

Ето как се движи пазарният дял при седемте най-големи марки в Европа на родните им пазари през последните 2- години.


И тогава дойдоха джиповете

Картината започна да се променя с бума на SUV, започнал с първото поколение Nissan Qashqai. Междувременно Hyundai и Kia откриха заводи в Чехия и Словакия, произвеждайки конкурентни автомобили, които отговарят на вкуса на местните шофьори. Резултатът? През 2013 г. „Голямата седмица“ държеше 49% от пазара в Европа – с цели 9 пункта по-малко от десетилетие по-рано. За периода 2003-2013 г. пазарният дял, загубен от 6 от тези марки, варираше между 0,9% за Fiat и 4% за Renault. Единственото изключение беше Volkswagen, който увеличи пазарния си дял от 9,8% през 2003 г. на 12,6% през 2013 г.

Десет години по-късно ситуация за тези марки е кошмарна. Продажбите на Fiat, Citroen, Opel/Vauxhall, Ford и Peugeot достигнаха най-ниското си ниво от 20 години. Renault се нареди на второ място сред най-ниските пазарни дялове, след като спечели 0,2 пункта спрямо цялата 2022 г., когато беше отбелязано най-ниско ниво за всички времена.


Европа производители


От друга страна, Volkswagen успя да увеличи пазарния си дял или поне да го запази. С дял от 10,6% през първата половина на 2023 г., германският производител загуби 2 пункта в сравнение с 2013 г., но спечели 0,8 пункта в сравнение с 2003 г. Последствията от скандала „Дизелгейт“ бяха компенсира с предлагането на висококачествени автомобили и способността да се представят продукти в правилните сегменти на правилното време.

Кой спечели?

В допълнение към малката печалба, отбелязана от германския производител, големите печеливши през последните 20 години са германските премиум марки, а също така Toyota, Hyundai, Kia и най-скоро Tesla. Всички те имат нещо, което големите европейски марки нямат - по-голяма гъвкавост. Това им позволява да предлагат свежи продукти в по-бърз мащаб, които отговарят по-добре на най-новите потребителски нужди.


0 от 500
  • #14
    13 rate up comment 1 rate down comment
    До 12 ( преди 8 месеца )
    Излизат 167% защото са на всяка марка в съответната държава а не като цяло в Европа тоест на ФВ в Германия, на Фиат в Италия и на Рено във Франция примерно стават общо близо 100% но няма смисъл да ги смяташ общо.. :D
  • #13
    12 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 8 месеца )
    Статията няпомня на литературен анализ на 12-годишен 3-каджия - недоразвита, едностранчива и в някои случаи - фактологично грешна. Загубата е резултат от много повече и по сложни демографски, социални, политически, геополитически и икономически динамики.
  • #12
    8 rate up comment 8 rate down comment
    анонимен ( преди 8 месеца )
    Процентите общо за 1989 излизат 167%, нещо не у ред в тая статистика. Като гледам и другите години, едно голямо мазало е тая таблица, който я е правил е бил поне на 3 ракии.
  • #11
    3 rate up comment 10 rate down comment
    До 3 ( преди 8 месеца )
    Защото Астон Мартин и Ягуар са на Форд.
  • #10
    10 rate up comment 10 rate down comment
    aaaa ( преди 8 месеца )
    Теслата печели зашото у БГ е пълно с *** които изобщо не мислят ! купуват си няква скъпа кола без да мисли как ще я поддържа и какво ще я прави ако се счупи ! че тук и ремонтите са мн скъпи много ....
  • #9
    9 rate up comment 32 rate down comment
    бг смешки ( преди 8 месеца )
    немските коли винаги са били най- добри ! следват японските . френските и италинските се чупат по - лесно и не са толкова здрави .ФОРД е американска марка а не европейска .електрическите автомобили са още мн скъпи аи у БГ няма как да ги караш нормално на нашите скапани пътища...с 1 дума ТЕСЛА определено не е за БГ пазара ! ако ти се счупи нещо ще ти отрежат главата !
  • #8
    24 rate up comment 19 rate down comment
    До 6 ( преди 8 месеца )
    Не, не е колония на САЩ ***. Даже точно Европа има най-голям интерес Украйна и Молдова да не са окупирани от Русия и пак казвам газа го спря точно тя. Я дай да те питам ако САЩ бяха изоставили Украйна щеше да казваш да вземем пример от тях (или не?), а щом помагат наравно с Европа значи пък сме били колония е няма угодия на такива като теб освен пълната победа на Русия разбира се..
  • #7
    34 rate up comment 21 rate down comment
    До 4 ( преди 8 месеца )
    Споко батка Европа плаща като стойност колкото и Русия плаща за нападението но разликата е, че само Германия има 3 пъти по-голям бюджет от Русия а какво остава за целия ЕС. Англосаксите ли са окупатори в Русия или Русия е окупатор в Украйна я пак повтори лъжата?
  • #6
    25 rate up comment 32 rate down comment
    анонимен ( преди 8 месеца )
    Жълтопаветния планктон се включи и започна да цъка минуси. Кое не е вярно бе дженди от това, което пиша? Кажи кое не е така! Европа не е ли колония на САЩ ми кажи!
  • #5
    29 rate up comment 30 rate down comment
    До 1 ( преди 8 месеца )
    Ей лъжлив русофил не Европа, а Русия спря газа