IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Седемте големи марки в Европа се сринаха за 20 години, с изключение на една

След като държаха повече от половината пазар през 2003 г., сега те са на опашката

Европейският автомобилен пазар продължава да се променя (благодарение на бума на Tesla и навлизането на китайски марки), като от това най-сериозно пострадаха традиционните лидери по продажби. Европа по дефиниция е много конкурентен пазар с високи стандарти за безопасност и вредни мисии. Той е третият по големина в света след Китай и САЩ и втори по отношение на приемането на електрически превозни средства. Но кой спечели и кой загуби през последните 20 години?, пише в анализа си Фелипе Муньос, експерт от JATO Dynamics.


Европа производители


Големите марки стават все по-малки

В периода между 2003 г. и 2023 г. един от най-важните моменти на европейския автомобилен пазар беше промяната в доминирането на някои марки В региона традиционно доминират седем големи автомобилни производители - Fiat от Италия; Citroen, Peugeot и Renault от Франция; Volkswagen и Opel от Германия и Ford от Великобритания.

През 2003 г. тези седем марки (Opel, включително Vauxhall) контролираха почти 58% от регистрациите на нови автомобили в Европа (резултатите са от 29 пазара). Представянето им позволи да заемат относително силна позиция в сравнение с японските и корейските марки. Opel, например, държеше 10% в Германия, а пазарният дял на Renault във Франция достигна 27%. Резултатите бяха по-ниски от тези през 90-те години, но задоволяваха производителите, защото по това време корейските марки още не се бяха развили, а японските правеха опити да спечелят европейските потребители.


Европа производители

Ето как се движи пазарният дял при седемте най-големи марки в Европа на родните им пазари през последните 2- години.


И тогава дойдоха джиповете

Картината започна да се променя с бума на SUV, започнал с първото поколение Nissan Qashqai. Междувременно Hyundai и Kia откриха заводи в Чехия и Словакия, произвеждайки конкурентни автомобили, които отговарят на вкуса на местните шофьори. Резултатът? През 2013 г. „Голямата седмица“ държеше 49% от пазара в Европа – с цели 9 пункта по-малко от десетилетие по-рано. За периода 2003-2013 г. пазарният дял, загубен от 6 от тези марки, варираше между 0,9% за Fiat и 4% за Renault. Единственото изключение беше Volkswagen, който увеличи пазарния си дял от 9,8% през 2003 г. на 12,6% през 2013 г.

Десет години по-късно ситуация за тези марки е кошмарна. Продажбите на Fiat, Citroen, Opel/Vauxhall, Ford и Peugeot достигнаха най-ниското си ниво от 20 години. Renault се нареди на второ място сред най-ниските пазарни дялове, след като спечели 0,2 пункта спрямо цялата 2022 г., когато беше отбелязано най-ниско ниво за всички времена.


Европа производители


От друга страна, Volkswagen успя да увеличи пазарния си дял или поне да го запази. С дял от 10,6% през първата половина на 2023 г., германският производител загуби 2 пункта в сравнение с 2013 г., но спечели 0,8 пункта в сравнение с 2003 г. Последствията от скандала „Дизелгейт“ бяха компенсира с предлагането на висококачествени автомобили и способността да се представят продукти в правилните сегменти на правилното време.

Кой спечели?

В допълнение към малката печалба, отбелязана от германския производител, големите печеливши през последните 20 години са германските премиум марки, а също така Toyota, Hyundai, Kia и най-скоро Tesla. Всички те имат нещо, което големите европейски марки нямат - по-голяма гъвкавост. Това им позволява да предлагат свежи продукти в по-бърз мащаб, които отговарят по-добре на най-новите потребителски нужди.


0 от 500
  • #44
    3 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 8 месеца )
    *** защо *** чо е цензурирано? :D
  • #43
    17 rate up comment 7 rate down comment
    анонимен ( преди 8 месеца )
    Типичен *** - реве колко хубаво било през комунизма - в комунистическите страни кьорав българин няма, а всички се бутат в еврозоната и при англосаксите от където да гласуват против това БГ да е в еврозоната и НАТО :D
  • #42
    12 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 8 месеца )
    Източна Германия още изостава значително от западната а преди разликата е била още по-голяма, Тайван (Република Китай) е в пъти пред Китай на глава, бившите демократични южни провинции на Виетнам и до днес са значително по-богати от северните а примера с разликата между Южна и Северна Корея е най-красноречив
  • #41
    20 rate up comment 6 rate down comment
    Ох, Докторе ( преди 8 месеца )
    90% от американците карат огромни пикапи с V8 двигатели, харчещи 30л / 100кмА тези некадърници от VW махнаха дизела 1.6 защото бил замърсявал много, хахахаха.
  • #40
    20 rate up comment 8 rate down comment
    До 37-ия, 38-ия и 39 ( преди 8 месеца )
    я обясни, бе, чичак соцносталгически, как така хем "работеща икономика, силна държава във всяко отношение, големи резерви от всичко, сключени търговски договори за години напред и нисък дълг", пък всички масово точехме лиги по Кореком и долара беше 3 лв парчето? В магазина 3 вида холни гарнитури, а за кола чакаш 15 години? Как става така при "работеща икономика"? Ти тая глава само за окачване на шапката ли я имаш или си мислиш, че ние сме така?... :)
  • #39
    5 rate up comment 18 rate down comment
    анонимен ( преди 8 месеца )
    И между дригото деженди, това да цъкаш минуси, говори много, колко ти е ниско нивото. До там ти стигат възможностите да цъкаш ли цъкаш. Това в никакъв случай не променя истината и всеки с малко разум ще го разбере.
  • #38
    16 rate up comment 19 rate down comment
    анонимен ( преди 8 месеца )
    Та кажи ми дженди, как тогава с работеща икономика, силна държава във всяко отношение, големи резерви от всичко, сключени търговски договори за години напред и нисък дълг сме фалирали, а в момента без никаква икономика, а само молове и супермаркети с многократно по-висок дълг не фалираме! кажи как! Ако имаш поне една мозъчна гънка ще се замислиш и ще разбереш, че си тотално излъган и истината, която ти я представят е малко по-различна.
  • #37
    23 rate up comment 24 rate down comment
    анонимен ( преди 8 месеца )
    Дженди, спри с жълтопаветната евроатлантическа пропаганда! Тошо никога не е фалирал, а беше предаден отвътре. Тези глупости с фалитите бяха измислени след 89-та, за да се оправдае нарастващата бедност през капитализма и демокрацията. Тогава в предприятията и складовете за готова продукция сме имали стока, която покрива външния ни дълг. Имали сме договори за години напред, които ще го препокрият няколко пъти. В момента нямаме индустрия и земеделие, но имаме 5 пъти по-голям дълг и не фалираме.
  • #36
    10 rate up comment 19 rate down comment
    анонимен ( преди 8 месеца )
    Запомнете, когато си купувате нещо особено по-скъпите неща вие не просто си купувате а и инвестирате в бъдещето на съответната компания. Много добре си правете сметката, дали там където ви отиват парите искате да виждате още по-добри продукти или просто избирате по други ирационални причини. Та аз по тази логика и 1 ст. в ЕС и свързани фирми не наливам.
  • #35
    9 rate up comment 12 rate down comment
    Гост ( преди 8 месеца )
    Продажбите на електромобили достигнаха плато, продажбите им ще спрат да растат.