Европейският автомобилен пазар продължава да се променя (благодарение на бума на Tesla и навлизането на китайски марки), като от това най-сериозно пострадаха традиционните лидери по продажби. Европа по дефиниция е много конкурентен пазар с високи стандарти за безопасност и вредни мисии. Той е третият по големина в света след Китай и САЩ и втори по отношение на приемането на електрически превозни средства. Но кой спечели и кой загуби през последните 20 години?, пише в анализа си Фелипе Муньос, експерт от JATO Dynamics.
Големите марки стават все по-малки
В периода между 2003 г. и 2023 г. един от най-важните моменти на европейския автомобилен пазар беше промяната в доминирането на някои марки В региона традиционно доминират седем големи автомобилни производители - Fiat от Италия; Citroen, Peugeot и Renault от Франция; Volkswagen и Opel от Германия и Ford от Великобритания.
През 2003 г. тези седем марки (Opel, включително Vauxhall) контролираха почти 58% от регистрациите на нови автомобили в Европа (резултатите са от 29 пазара). Представянето им позволи да заемат относително силна позиция в сравнение с японските и корейските марки. Opel, например, държеше 10% в Германия, а пазарният дял на Renault във Франция достигна 27%. Резултатите бяха по-ниски от тези през 90-те години, но задоволяваха производителите, защото по това време корейските марки още не се бяха развили, а японските правеха опити да спечелят европейските потребители.
Ето как се движи пазарният дял при седемте най-големи марки в Европа на родните им пазари през последните 2- години.
И тогава дойдоха джиповете
Картината започна да се променя с бума на SUV, започнал с първото поколение Nissan Qashqai. Междувременно Hyundai и Kia откриха заводи в Чехия и Словакия, произвеждайки конкурентни автомобили, които отговарят на вкуса на местните шофьори. Резултатът? През 2013 г. „Голямата седмица“ държеше 49% от пазара в Европа – с цели 9 пункта по-малко от десетилетие по-рано. За периода 2003-2013 г. пазарният дял, загубен от 6 от тези марки, варираше между 0,9% за Fiat и 4% за Renault. Единственото изключение беше Volkswagen, който увеличи пазарния си дял от 9,8% през 2003 г. на 12,6% през 2013 г.
Десет години по-късно ситуация за тези марки е кошмарна. Продажбите на Fiat, Citroen, Opel/Vauxhall, Ford и Peugeot достигнаха най-ниското си ниво от 20 години. Renault се нареди на второ място сред най-ниските пазарни дялове, след като спечели 0,2 пункта спрямо цялата 2022 г., когато беше отбелязано най-ниско ниво за всички времена.
От друга страна, Volkswagen успя да увеличи пазарния си дял или поне да го запази. С дял от 10,6% през първата половина на 2023 г., германският производител загуби 2 пункта в сравнение с 2013 г., но спечели 0,8 пункта в сравнение с 2003 г. Последствията от скандала „Дизелгейт“ бяха компенсира с предлагането на висококачествени автомобили и способността да се представят продукти в правилните сегменти на правилното време.
Кой спечели?
В допълнение към малката печалба, отбелязана от германския производител, големите печеливши през последните 20 години са германските премиум марки, а също така Toyota, Hyundai, Kia и най-скоро Tesla. Всички те имат нещо, което големите европейски марки нямат - по-голяма гъвкавост. Това им позволява да предлагат свежи продукти в по-бърз мащаб, които отговарят по-добре на най-новите потребителски нужди.