IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Седемте големи марки в Европа се сринаха за 20 години, с изключение на една

След като държаха повече от половината пазар през 2003 г., сега те са на опашката

Европейският автомобилен пазар продължава да се променя (благодарение на бума на Tesla и навлизането на китайски марки), като от това най-сериозно пострадаха традиционните лидери по продажби. Европа по дефиниция е много конкурентен пазар с високи стандарти за безопасност и вредни мисии. Той е третият по големина в света след Китай и САЩ и втори по отношение на приемането на електрически превозни средства. Но кой спечели и кой загуби през последните 20 години?, пише в анализа си Фелипе Муньос, експерт от JATO Dynamics.


Европа производители


Големите марки стават все по-малки

В периода между 2003 г. и 2023 г. един от най-важните моменти на европейския автомобилен пазар беше промяната в доминирането на някои марки В региона традиционно доминират седем големи автомобилни производители - Fiat от Италия; Citroen, Peugeot и Renault от Франция; Volkswagen и Opel от Германия и Ford от Великобритания.

През 2003 г. тези седем марки (Opel, включително Vauxhall) контролираха почти 58% от регистрациите на нови автомобили в Европа (резултатите са от 29 пазара). Представянето им позволи да заемат относително силна позиция в сравнение с японските и корейските марки. Opel, например, държеше 10% в Германия, а пазарният дял на Renault във Франция достигна 27%. Резултатите бяха по-ниски от тези през 90-те години, но задоволяваха производителите, защото по това време корейските марки още не се бяха развили, а японските правеха опити да спечелят европейските потребители.


Европа производители

Ето как се движи пазарният дял при седемте най-големи марки в Европа на родните им пазари през последните 2- години.


И тогава дойдоха джиповете

Картината започна да се променя с бума на SUV, започнал с първото поколение Nissan Qashqai. Междувременно Hyundai и Kia откриха заводи в Чехия и Словакия, произвеждайки конкурентни автомобили, които отговарят на вкуса на местните шофьори. Резултатът? През 2013 г. „Голямата седмица“ държеше 49% от пазара в Европа – с цели 9 пункта по-малко от десетилетие по-рано. За периода 2003-2013 г. пазарният дял, загубен от 6 от тези марки, варираше между 0,9% за Fiat и 4% за Renault. Единственото изключение беше Volkswagen, който увеличи пазарния си дял от 9,8% през 2003 г. на 12,6% през 2013 г.

Десет години по-късно ситуация за тези марки е кошмарна. Продажбите на Fiat, Citroen, Opel/Vauxhall, Ford и Peugeot достигнаха най-ниското си ниво от 20 години. Renault се нареди на второ място сред най-ниските пазарни дялове, след като спечели 0,2 пункта спрямо цялата 2022 г., когато беше отбелязано най-ниско ниво за всички времена.


Европа производители


От друга страна, Volkswagen успя да увеличи пазарния си дял или поне да го запази. С дял от 10,6% през първата половина на 2023 г., германският производител загуби 2 пункта в сравнение с 2013 г., но спечели 0,8 пункта в сравнение с 2003 г. Последствията от скандала „Дизелгейт“ бяха компенсира с предлагането на висококачествени автомобили и способността да се представят продукти в правилните сегменти на правилното време.

Кой спечели?

В допълнение към малката печалба, отбелязана от германския производител, големите печеливши през последните 20 години са германските премиум марки, а също така Toyota, Hyundai, Kia и най-скоро Tesla. Всички те имат нещо, което големите европейски марки нямат - по-голяма гъвкавост. Това им позволява да предлагат свежи продукти в по-бърз мащаб, които отговарят по-добре на най-новите потребителски нужди.


0 от 500
  • #34
    14 rate up comment 4 rate down comment
    Пропов ( преди 8 месеца )
    Света се глобализира. Нормално е. В Германия освен Германци живеят и предполагам над 30% (а може да са вече и 50%)чужденци. Те не правят патриотичен избор. В Италия пък Фиат загубиха много, щото от мнооого години нямат свестен модел. Опел са ***, хората не са глупави и ги избягват. В крайна сметка за нас, потребителите разнообразиието и конглокенцията е добре. Преди кво беше? Опел - Фв или Мерцедес - БМВ - според зависи кви са ти доходите. Сега имаме по над 10 модела в сегмент.
  • #33
    20 rate up comment 4 rate down comment
    РЕАЛИСТ ( преди 8 месеца )
    Ще фалират като правят тояги с 1.0 и 1.2 три цилиндрови сенокосачки.
  • #32
    15 rate up comment 16 rate down comment
    Тинтири-минтири ( преди 8 месеца )
    Може да кажете сбогом на Европа! Глупостта и политическата коректност не прощават на никого! УБИВАТ!
  • #31
    24 rate up comment 11 rate down comment
    анонимен ( преди 8 месеца )
    10 г. по-късно Тошо пак фалира, като за спасение СССР му предлага да изнася земеделска продукция и консерви на символична цена, далеч под себестойността. От 90-та г. насам ни продава некачествен петрол и газ на силно завишени цени, изнасяйки МИЛИАРДИ ВСЯКА ГОДИНА от България.
  • #30
    23 rate up comment 18 rate down comment
    анонимен ( преди 8 месеца )
    След ВСВ, когато СССР е повече от фалирал и нямат какво да ядат, окупират БГ с 200 хил. войници, като основната им цел е да ги издържаме, защото те не могат. Отгове на това, изнасят целия ни златен резерв. През 60-те Тошо изнася едва събраното ни наново злато за СССР, защото държавата е фалирала заради ограниченията на СССР. СССР ни заповядва да не приемаме американски безвъзмездни пари по плана Маршал.
  • #29
    25 rate up comment 17 rate down comment
    анонимен ( преди 8 месеца )
    Единствената държава, която някога ни е грабила, и то в едри мащаби, е Московия. Още преди освобождението си играе с добруджа и отвлича 200 хил. българи да и работят на мините в Украйна и на други места. След освобождението, по време на което армията е на бг издръжка и загиват точно толкова българско опълчение, колкото и руски войски, ни задължават да им платим огромна сума пари, въпреки че водят войната за собствени си цели и нямаше да я спечелят без българите.
  • #28
    20 rate up comment 23 rate down comment
    до#23 ( преди 8 месеца )
    Другият елементарен въпрос, който трябва да си зададеш е кой ни издържа преди да влезем в ЕС? Кой? Тогава нямаше фондове и определено бяхме по-добре икономически от сега. А по времето на соца кой ни издържаше? Пак никой. Сами се издържахме и не чакахме на никой, за да живеем добре. Сега хем нямаме икономика, хем сме зависими от еврофондове, хем живеем по-бедно и по-зле. Факт!
  • #27
    18 rate up comment 16 rate down comment
    до#23 ( преди 8 месеца )
    Много елементарно мислене имаш. А защо зависим от тях? Защото ни натискат и ни управлява посолството, чрез подкупените политици. Защо зависим от немците? Защото изкупиха всичко за 1$ и го унищожиха, за да не произвеждаме, а само да им купуваме бАклюците. Ако имаше малко икономическа грамотност, щеше да знаеш, че не германците, а ние тях ги издържаме реално. Продават си некачествената стока на високи цени и печалбите ги изнасят, а у нас почти нищо не остава. Остава толкова, колкото да кретаме.
  • #26
    10 rate up comment 2 rate down comment
    Друг Гост ( преди 8 месеца )
    Продажбите нямат значение - гледайте печалбите! Ако увеличиш печалбата може да си позволиш да продаваш по-малко бройки - така и става. Според мен фирмите сами го направиха за да вдигнат маржа и печалбите разчитайки на мита за колите от другите страни, но май са си правили сметка без кръчмаря
  • #25
    6 rate up comment 3 rate down comment
    Хъмз ( преди 8 месеца )
    А БМВ и мерцедес австралийски компании ли са? Или от Антарктида