IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

50-те най-велики дизайнери: Робер Опрон

От най-впечатляващия Citroen в историята до най-необикновената Alfa Romeo, приносът на французина е забележителен

Всеки човек с поне малко интерес към автомобилите ще ви каже, че най-прочутият френски дизайн в историята е Citroen DS на Фламинио Бертони. Но образът, който повечето от нас извикват в главата си, когато чуят "DS", не е за оригинала на Бертони, а за редизайна, дело на съвсем друг творец: Робeр Опрон.
  
   
Вижте филма на "КОЛЕЛА" за Робер Опрон (ВИДЕО):

  
     
В продължение на близо половин век този забележителен човек оформяше голяма част от облика на европейското автомобилостроене - от Simca и Citroen през Renault до Fiat и Alfa Romeo.

Роден през 1932 в Амиeн, Робер Опрон е дете на военен и затова отрасва в тогавашните колонии - Алжир, Мали и Абиджан. Завършва училището за изящни изкуства в Париж и работи за кратко в машиностроенето и авиационната индустрия, преди да приеме поканата на Simca и да се захване с автомобили.
  
   
Великите дизайнери, дизайн, Робер Опрон, Simca Fulgur
Simca Fulgur
 
    
От най-ранния му период е запазен този прототип на колата на бъдещето, наречен Fulgur. Но после Chrysler придобива Simca и закрива дизайнерския отдел. Опрон е освободен с щедра компенсация и условието две години да не работи за конкурентите, затова се занимава с дизайн на кухненски съдове. Чак през 1962, вече свободен от клаузите на договора, той отговаря на обява за работа от ателието по дизайн на Citroen.
  
   
Великите дизайнери, дизайн, Робер Опрон, Citroen
Робер Опрон в златния си период в Citroen
   
     
Приема го самият Фламинио Бертони. Сприхавият италианец хвърля всички скици на Опрон на пода - за него те са непотребен боклук. "Вие самият обаче ми се струвате интересен", казва Бертони на Опрон. Младият французин си тръгва огорчен, но три седмици по-късно получава писмо, че е назначен на работа.

Две години по-късно, след смъртта на Бертони, именно Опрон е избран да оглави дизайнерския отдел. И да създаде дългоочаквания редизайн на иконата DS.
  
   
Великите дизайнери, дизайн, Робер Опрон, Citroen DS
Citroen DS - редизайнът на Опрон
   
    
"Новото лице" на DS се появява през 1968 с изцяло променени светлини - по два чифта фарове под общо стъклено покривало, което се слива с контура на купето. Вътрешните светлини завиват заедно с волана.
  
  
Великите дизайнери, дизайн, Робер Опрон, Citroen
  
     
После Опрон печели състезание с Джорджето Джуджаро за дизайна на новия масов модел на Citroen - от неговия проект се ражда GS. А от него на свой ред се появява по-големият СX, един от най-успешните ситроени в цялата историята и европейска кола на годината за 1975. Между другото отхвърленият проект на Джуджаро е даден на Alfa Romeo - и така се ражда Alfasud.
  
   
Великите дизайнери, дизайн, Робер Опрон
Citroen SM
 

Но без съмнение най-забележителният автомобил, създаден от Робер Опрон за Citroen, е легендарният SM. Започнат като проект за 24-те часа на Льо Ман, под натиска на Опрон накрая моделът се превръща в луксозен и удивително напредничав за времето си гранд турър. Дизайнът смайва и до днес.
  
    
Великите дизайнери, дизайн, Робер Опрон, Citroen SM, Жорж Помпиду, Елизабет II
Специалната президентска версия на SM, проектирана от Опрон, тук вози френския държавен глава Жорж Помпиду и Елизабет II
 
       
Но компанията Citroen, изтощена от необмислената покупка на Maserati, банкрутира през 1974 и е погълната от Peugeot. Отделът на Опрон отново е закрит и той отива да работи за Renault.

Първият му проект тук е за нов Alpine, наречен 310. След това Опрон разработва много популярните Renault 9 и 11, а също и Fuego (заедно с Мишел Жардан) - неуспешен, но ефектен опит на французите да превземат американския пазар.
  
   
Великите дизайнери, дизайн, Робер Опрон, Renault, Alpine 310
Alpine A310
 
 
    
По негова оригинална скица Фъргъс Полок създава и първото Renault Espace, с което се полага началото на толкова популярните в следващите две десетилетия миниванове.

В последните си години преди пенсия Робер Опрон работи за Fiat. Несъмнено най-паметният му дизайн от този период е на Alfa Romeo SZ, популярна като Il Mostroо - чудовището.
  
   
Великите дизайнери, дизайн, Робер Опрон, Citroen
Скици на Опрон за бъдещото развитие на CX. Банкрутът на Citroen осуетява плановете му
  
   

Пенсионира се на 60, но и след това продължава работа в собственото си дизайнерско ателие за компании като Ligier и Piaggio.

Робер Опрон си отиде на 29 март 2021 от усложнения след прекаран Covid-19. Месец по-рано бе навършил 89 години.
  
   
Робер Опрон
  
     
"Нашата задача е да се учим от природата", казваше той. "Вижте делфина, леопарда, лястовицата - всеки от тях е създаден да се движи максимално бързо в своята среда, с минимум изразходвана енергия. Ето най-добрия урок за един дизайнер".
  
   
Най-интересните автомобили на Робер Опрон (ГАЛЕРИЯ):


  
   

 

0 от 500
  • #6
    1 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 4 дни )
    C6 също става за феновете на ситроен .Едва ли някога ще имате читав SM.но C6 е осъществима покупка.Има много луксозни екземпляри на цената на нова дачия базово.
  • #5
    3 rate up comment 0 rate down comment
    Лудория ( преди 1 седмица )
    И Ситроен CX е невероятен. На един приятел баща му имаше. Като влезех вътре, все едно влизах в самолет. Невероятен автомобил. И SM също, но не съм се качвал в такъв...
  • #4
    8 rate up comment 0 rate down comment
    Homer Simpson ( преди 1 седмица )
    Точно такъв човек липсва в момента на ситроен!
  • #3
    12 rate up comment 0 rate down comment
    Loco ( преди 1 седмица )
    Хубава история, интересен човек. А SM ми е мечта, но все по-скъпи стават...
  • #2
    16 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    този ситроен дс съм го виждал през комунизма ( беше паркирал с чужда регистрация беше ) всички хлапета се събрахме и цъкахме с език .. голяма работа беше
  • #1
    22 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    Наистина велик дизайнер! Още си спомням когато като малко дете видях за първи път Renault Fuego. Изглеждаше ми като нещо дошло от бъдещето. Браво за готината статия.