Всеки човек с поне малко интерес към автомобилите ще ви каже, че най-прочутият френски дизайн в историята е Citroen DS на Фламинио Бертони. Но образът, който повечето от нас извикват в главата си, когато чуят "DS", не е за оригинала на Бертони, а за редизайна, дело на съвсем друг творец: Робeр Опрон.
Вижте филма на "КОЛЕЛА" за Робер Опрон (ВИДЕО):
В продължение на близо половин век този забележителен човек оформяше голяма част от облика на европейското автомобилостроене - от Simca и Citroen през Renault до Fiat и Alfa Romeo.
Роден през 1932 в Амиeн, Робер Опрон е дете на военен и затова отрасва в тогавашните колонии - Алжир, Мали и Абиджан. Завършва училището за изящни изкуства в Париж и работи за кратко в машиностроенето и авиационната индустрия, преди да приеме поканата на Simca и да се захване с автомобили.
Simca Fulgur
От най-ранния му период е запазен този прототип на колата на бъдещето, наречен Fulgur. Но после Chrysler придобива Simca и закрива дизайнерския отдел. Опрон е освободен с щедра компенсация и условието две години да не работи за конкурентите, затова се занимава с дизайн на кухненски съдове. Чак през 1962, вече свободен от клаузите на договора, той отговаря на обява за работа от ателието по дизайн на Citroen.
Робер Опрон в златния си период в Citroen
Приема го самият Фламинио Бертони. Сприхавият италианец хвърля всички скици на Опрон на пода - за него те са непотребен боклук. "Вие самият обаче ми се струвате интересен", казва Бертони на Опрон. Младият французин си тръгва огорчен, но три седмици по-късно получава писмо, че е назначен на работа.
Две години по-късно, след смъртта на Бертони, именно Опрон е избран да оглави дизайнерския отдел. И да създаде дългоочаквания редизайн на иконата DS.
Citroen DS - редизайнът на Опрон
"Новото лице" на DS се появява през 1968 с изцяло променени светлини - по два чифта фарове под общо стъклено покривало, което се слива с контура на купето. Вътрешните светлини завиват заедно с волана.
После Опрон печели състезание с Джорджето Джуджаро за дизайна на новия масов модел на Citroen - от неговия проект се ражда GS. А от него на свой ред се появява по-големият СX, един от най-успешните ситроени в цялата историята и европейска кола на годината за 1975. Между другото отхвърленият проект на Джуджаро е даден на Alfa Romeo - и така се ражда Alfasud.
Citroen SM
Но без съмнение най-забележителният автомобил, създаден от Робер Опрон за Citroen, е легендарният SM. Започнат като проект за 24-те часа на Льо Ман, под натиска на Опрон накрая моделът се превръща в луксозен и удивително напредничав за времето си гранд турър. Дизайнът смайва и до днес.
Специалната президентска версия на SM, проектирана от Опрон, тук вози френския държавен глава Жорж Помпиду и Елизабет II
Но компанията Citroen, изтощена от необмислената покупка на Maserati, банкрутира през 1974 и е погълната от Peugeot. Отделът на Опрон отново е закрит и той отива да работи за Renault.
Първият му проект тук е за нов Alpine, наречен 310. След това Опрон разработва много популярните Renault 9 и 11, а също и Fuego (заедно с Мишел Жардан) - неуспешен, но ефектен опит на французите да превземат американския пазар.
Alpine A310
По негова оригинална скица Фъргъс Полок създава и първото Renault Espace, с което се полага началото на толкова популярните в следващите две десетилетия миниванове.
В последните си години преди пенсия Робер Опрон работи за Fiat. Несъмнено най-паметният му дизайн от този период е на Alfa Romeo SZ, популярна като Il Mostroо - чудовището.
Скици на Опрон за бъдещото развитие на CX. Банкрутът на Citroen осуетява плановете му
Пенсионира се на 60, но и след това продължава работа в собственото си дизайнерско ателие за компании като Ligier и Piaggio.
Робер Опрон си отиде на 29 март 2021 от усложнения след прекаран Covid-19. Месец по-рано бе навършил 89 години.
"Нашата задача е да се учим от природата", казваше той. "Вижте делфина, леопарда, лястовицата - всеки от тях е създаден да се движи максимално бързо в своята среда, с минимум изразходвана енергия. Ето най-добрия урок за един дизайнер".
Най-интересните автомобили на Робер Опрон (ГАЛЕРИЯ):