IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

50-те най-велики дизайнери: Бруно Сако

Един Mercedes винаги трябва да изглежда като Mercedes, бе философията на италианеца

Инженерите правят колите бързи, приятни за каране и безопасни. Счетоводителите ги правят доходни - защото без това, естествено, никой не би си дал труда да ги произвежда. Но тези две категории вършат същата работа за локомотивите, телевизорите и микровълновите печки. Причината да смятаме автомобила за нещо по-различно от битовата техника е в третата категория хора, които го създават - дизайнерите.
   
  
Историята на Бруно Сако, легендата на Mercedes (ВИДЕО):

   
   
В тази поредица на "КОЛЕЛА" и Automedia.bg ще отдаде дължимото на онези, които ни накараха не просто да ползваме, а и да обикнем транспортните си средства. Ще ви представим 50-те най-велики автомобилни дизайнери на всички времена. И ще го направим в произволен ред, като номерацията означава просто поредността на епизода. Защото да класираме хора като Бугати, Джуджаро, Гандини и Харли Ърл ни звучи почти като да подредим по значимост Ел Греко, Реноар и Пикасо. Напълно е невъзможно.


Един бивш шеф на Chrysler бе казал, че създаването на автомобили е постоянна война между дизайнери и инженери, в която накрая последната дума имат счетоводителите. Но от правилото има и изключения. И най-доброто доказателство е животът на Бруно Сако.
  
   
Бруно Сако, дизайнер, Mercedes
   
   
Той е изпъстрен с необичайни съчетания.  От една страна, италианец, създал си обаче име в Германия. От друга, дизайнер, който в същото време е и инженер, и стои едновременно от двете страни на барикадата. Но по-същественото е, че на Бруно Сако марката Mercedes дължи цялостния си облик през последния половин век.
   
  
Studebaker Commander Regal
Studebaker Commander Regal: колата, която запалва Бруно да се захване с автомобилен дизайн
  
    
Роден в Удине, Бруно се запалва по автомобилите, след като зърва на улицата един забравен вече модел на Studebaker. Завършва политехниката в Торино и започва да изпълнява дребни поръчки за реномираните ателиета на Ghia и Pininfarina. Но няма особен успех. За сметка на това работите му се харесват в Германия и през 1958 година Daimler му предлага работа. Бруно приема и се мести на север. По-късно, след женитбата си за берлинчанката Анемари Ибе, окончателно ще превърне Германия в своя втора родина.
   
  
Бруно Сако, дизайнер, Mercedes
   
    
В Зинделфинген младият италианец работи с легенди на дизайна като Фридрих Гайгер и Пол Брак, но помага и на инженерния отдел, начело с великия Бела Барени. За кратко дори е назначен за старши инженер, преди да му предложат нов пост като завеждащ екстериорния дизайн. През 1975 оглавява дизайнерския център на Mercedes и през следващите 24 години всички модели на марката носят неговия подпис.
  
    
Бруно Сако, дизайнер, Mercedes, W201, W124, W126
Три от най-прочутите творби на Сако: W201, W124 и W126
  
    
Сако е един от създателите на легендата W123. Разработва и двете поколения на изпитателните прототипи C 111. А също две поколения на C-класата, три на Е-класата, спортните CLK и SLK. Най-много се гордее обаче с дизайна на Mercedes 190 - прословутия "бейби Бенц", който смъква компанията в по-достъпния сегмент през 80-те и който и до днес се радва на легендарен статут. Негова е и S-класата от 90-те години, макар че по-късно Сако не е много доволен от работата си - колата му се струва "с една педя по-висока от нужното".
   
  
Бруно Сако, дизайнер, Mercedes
   
    
Но най-големият принос на Сако не е в отделните модели, а във философията. Тъкмо той прокарва идеята за "вертикалното сходство" - концепцията, че всяко следващо поколение на Mercedes трябва да показва ясно връзката с предишното. "Един Mercedes винаги трябва да изглежда като Mercedes", казва италианецът.
   
    
Бруно Сако, дизайнер, Mercedes
"Един Mercedes винаги трябва да изглежда като Mercedes"
  
    
През 1999 Бруно се пенсионира, но чак до смъртта си през 2024 не губи страстта към колите. Дори и на 90 години, продължава да шофира, редувайки новата си Е-класа с любимия класически 560 SEC. Отказва да ползва навигация и при пътешествията си разчита на старомодните карти, защото, както обяснява, "ориентирането по карти е интелектуално удоволствие, от което не виждам защо се лишаваме".
  
   
Бруно Сако, дизайнер, Mercedes
"Разчитането на карти е интелектуално удоволствие, от което не виждам защо да се лишаваме"
   
   
Сако влезе в списъка с 25-те най-велики дизайнери на ХХ век, а през 2006 бе приет и в автомобилната зала на славата. Но най-голямото признание за работата му е, че и днес, четвърт век по-късно, неговата философия продължава да се спазва в Mercedes.
  
   
12 от най-паметните дизайни на Бруно Сако (ГАЛЕРИЯ):


  
   

 

 

 

 

0 от 500
  • #9
    5 rate up comment 0 rate down comment
    До2 ( преди 1 година )
    Да бе те спортните им версии въобще не могат да завиват. Амг нямат спортно окачване и дълги години c klasse black series не беше savety car във Формула 1. Абе защо пишете глупости.
  • #8
    4 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    W126 е уникална кола
  • #7
    2 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Надявам се, че сте включили и Пол Брак в поредицата, доста по-значим, за мен поне, от Сако
  • #6
    4 rate up comment 2 rate down comment
    Loco ( преди 1 година )
    На мен, ако не смятаме W123 и W126, не ми харесват нещата на Сако. Но не може да се отрече, че има свой стил, разпознаваем отдалеч
  • #5
    6 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Иска ми се един W124 купе.
  • #4
    14 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Прав е, трябва да прилича на Мерцедес. Днес идвам на работа, настигам две коли, големи, черни, хубави коли, викам а, Ауди, приближавайки, виждам емблема на Мерцедес. Изброените класики в статията, не бих ги объркал.
  • #3
    13 rate up comment 5 rate down comment
    до 2 ( преди 1 година )
    Много добре си описал някоя Тойотка.
  • #2
    9 rate up comment 38 rate down comment
    Факт ( преди 1 година )
    Мерседес винаги са били неадекватни автомобили тежки с недобре настроено окачване люлеещи се с неадекватно междуосие а за слабата антиокорозионна защита дори не си струва да се говори
  • #1
    6 rate up comment 0 rate down comment
    Друг Гост ( преди 1 година )
    Не съм голям фен на Мерцедес но SL R129 ме кефи.Помня и когато показаха F200 (егати, толкова отдавна ли беше) и управлението с джойстик и си мислех,че до 2020 всички коли ще са с джойстик :-) Дизайна на Ф200 се появи при S W220