IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Как едно момче от балканско село стана най-важният човек в Mercedes

"КОЛЕЛА" разговаря с главния дизайнер Роберт Лесник (ВИДЕО)

Всеки ще ви каже, че необикновените успехи на Mercedes в последните години и възвърнатото първо място в премиум сегмента се дължат преди всичко на дизайна. А той се дължи преди всичко на този човек: 47-годишния словенец Роберт Лесник, шефа по екстериорния дизайн на Mercedes-Benz. КОЛЕЛА разговаря с едно от най-нашумелите имена в автомобилната индустрия напоследък на автомобилния салон в Париж.

Г-н Лесник, мнозина казват, че електромобилите ще преобразят изцяло дизайна. Но вашият пръв чист електромобил, EQC, е по-скоро еволюция, отколкото революция. Защо е така?
- Първо, ние вече разкрихме, че през следващите четири години ще имаме поне десет различни EQ модела. Логично бе да започнем с колата, която днес се търси навсякъде по света - средноразмерен SUV. Просто в момента всеки иска това. За дизайнера е много лесно да интегрира батерията в такъв автомобил. Но ние ще направим и други електромобили, и по-големи, и по-малки от EQC, така че много скоро ще видите и революция.

Както споменахте, SUV-модата все повече завладява света. Смятате ли, че класическите автомобилни форми са застрашени от това?
- Ако под "класически" разбирате седаните, лимузините, хората определено се отдръпват от тях към SUV и кросоувърите, защото искат да седят малко по-високо, да имат повече видимост, колата им да изглежда по-дръзка и мощна.
Но има и пазари, които все още обичат триобемните коли, седаните. Ние доказахме, че един седан също може да изглежда привлекателен. В Париж показахме А-class седан и мисля, че това също е достатъчно спортна и сексапилна кола.

Mercedes EQC 2018
ЕQC, първият чист електромобил на Mercedes, изглежда повече или по-малко като класически семеен SUV. Със следващите попълнения в EQ гамата обаче ще видим и по-революционен дизайн, обещава Лесник

Традиционно отнема около 4 години да се създаде нов модел, от първите скици до завода. Това не е ли твърде бавно за наши дни, когато технологията се развива за броени месеци при неща като мултимедията?
- Почти невъзможно е да се ускори този процес, защото автомобилът е най-сложният продукт на индустриалния дизайн. Смартфонът не е и наполовина толкова сложен. Онова, което се променя все по-бързо, е свързаността и комуникацията - тоест неща, които сами ще можете да ъпдейтвате, когато трябва. Хардуерът в автомобила си остава неизменен, но софтуерът ще се променя много по-често, отколкото досега.

Роберт Лесник
Роберт Лесник е роден през 1971 в Лимбуш, малко словенско селце недалече от Марибор. Завършил е училището по дизайн в Пфорцхайм, Германия, след което е работил за Volkswagen (девет години) и за Kia, преди през 2009 да се присъедини към Mercedes като директор по екстериорния дизайн и дясна ръка на вицепрезидента по дизайна на Daimler Гордън Вагенер. Негови проекти са петото поколение на VW Passat, възроденият VW Scirocco, настоящите С-класа и S-класа на Mercedes, както и суперавтомобилът Mercedes AMG GT

Мечтаете ли си понякога за славното минало, когато дизайнерите имаха пълната свобода, без да се съобразяват с изисквания за безопасност, с нуждата да вграждат нови системи? При автономните коли ще е още по-трудно заради всички тези лазери, камери и сензори...
- Съвършеният пример за пълна свобода е тази кола тук. Това е резултатът, ако не мислиш за регулации. Но аз отговарям за серийните автомобили - онези, които можеш да си купиш. При тях функционалността не може да отсъства. Но и там се задават промени. В следващите години ще преосмислим целия дизайн - от електрическото захранване до автономното управление. Така че колите ще се променят. Ние ще ги променим.

Автомобилът винаги е бил нещо повече от вещ - нещо, с което изграждаме емоционална връзка. Смятате ли, че това ще се промени с идването на първото родено в дигиталната ера поколение?
- В някои области - да. Вече имаме много млади хора, които кандидатстват дори за работа като автомобилни дизайнери, без да имат шофьорски книжки. Светът се променя. Но не смятам това за проблем, по-скоро за предизвикателство. А и съм сигурен, че и в бъдеще ще има запалени автомобилни фенове.

Silver Arrow
Прототипът EQ Silver Arrow - според Лесник образец на какво са способни дизайнерите, когато имат пълна свобода

Все повече хора от Източна Европа пробиват по върховете на автомобилния дизайн: двама словенци, словак, няколко българи. Защо е така? Имат ли някакво специално предимство хората от нашия регион?
- Творческо мислене има навсякъде по света. Благодарение на интернет и на достъпността на информацията всеки може да се образова, да види дори в няколко кратки видеоурока как се проектира кола. Това не беше възможно, когато бях по-млад... Аз бях първият автомобилен дизайнер от Словения. Но сега вече всеки може да стане онова, което поиска.

Вярно ли е, че в художествената академия в Любляна два пъти са ви отхвърляли?
- Даже не два, а три пъти. Но в крайна сметка беше за добро, защото там ставаше дума за специализация по промишлен дизайн, нищо общо с автомобилите. Отказите ме принудиха да отида във Пфорцхайм, германското училище по дизайн, едно от най-добрите места за овладяване на тази професия. Това бе може би най-доброто решение в живота ми.

Роберт Лесник, Mercedes
Роберт Лесник пред микрофона на "КОЛЕЛА" на последния автомобилен салон в Париж

Какво бихте казали на младежите, които мечтаят да се занимават с автомобилен дизайн?
- Първо, няма значение откъде идваш. Второ, вдъхновение има навсякъде около нас. Просто никога не се отказвайте. Това е основното. Не се отказвайте след първия, втория или третия опит. Мисля, че ако човек наистина иска да постигне нещо, няма никаква причина да не успее.


0 от 500