Инженерите правят колите бързи, приятни за каране и безопасни. Счетоводителите ги правят доходни - защото без това, естествено, никой не би си дал труда да ги произвежда. Но тези две категории вършат същата работа за локомотивите, телевизорите и микровълновите печки. Причината да смятаме автомобила за нещо по-различно от битовата техника е в третата категория хора, които го създават - дизайнерите.
Историята на Бруно Сако, легендата на Mercedes (ВИДЕО):
В тази поредица на "КОЛЕЛА" и Automedia.bg ще отдаде дължимото на онези, които ни накараха не просто да ползваме, а и да обикнем транспортните си средства. Ще ви представим 50-те най-велики автомобилни дизайнери на всички времена. И ще го направим в произволен ред, като номерацията означава просто поредността на епизода. Защото да класираме хора като Бугати, Джуджаро, Гандини и Харли Ърл ни звучи почти като да подредим по значимост Ел Греко, Реноар и Пикасо. Напълно е невъзможно.
Един бивш шеф на Chrysler бе казал, че създаването на автомобили е постоянна война между дизайнери и инженери, в която накрая последната дума имат счетоводителите. Но от правилото има и изключения. И най-доброто доказателство е животът на Бруно Сако.

Той е изпъстрен с необичайни съчетания. От една страна, италианец, създал си обаче име в Германия. От друга, дизайнер, който в същото време е и инженер, и стои едновременно от двете страни на барикадата. Но по-същественото е, че на Бруно Сако марката Mercedes дължи цялостния си облик през последния половин век.

Studebaker Commander Regal: колата, която запалва Бруно да се захване с автомобилен дизайн
Роден в Удине, Бруно се запалва по автомобилите, след като зърва на улицата един забравен вече модел на Studebaker. Завършва политехниката в Торино и започва да изпълнява дребни поръчки за реномираните ателиета на Ghia и Pininfarina. Но няма особен успех. За сметка на това работите му се харесват в Германия и през 1958 година Daimler му предлага работа. Бруно приема и се мести на север. По-късно, след женитбата си за берлинчанката Анемари Ибе, окончателно ще превърне Германия в своя втора родина.

В Зинделфинген младият италианец работи с легенди на дизайна като Фридрих Гайгер и Пол Брак, но помага и на инженерния отдел, начело с великия Бела Барени. За кратко дори е назначен за старши инженер, преди да му предложат нов пост като завеждащ екстериорния дизайн. През 1975 оглавява дизайнерския център на Mercedes и през следващите 24 години всички модели на марката носят неговия подпис.

Три от най-прочутите творби на Сако: W201, W124 и W126
Сако е един от създателите на легендата W123. Разработва и двете поколения на изпитателните прототипи C 111. А също две поколения на C-класата, три на Е-класата, спортните CLK и SLK. Най-много се гордее обаче с дизайна на Mercedes 190 - прословутия "бейби Бенц", който смъква компанията в по-достъпния сегмент през 80-те и който и до днес се радва на легендарен статут. Негова е и S-класата от 90-те години, макар че по-късно Сако не е много доволен от работата си - колата му се струва "с една педя по-висока от нужното".

Но най-големият принос на Сако не е в отделните модели, а във философията. Тъкмо той прокарва идеята за "вертикалното сходство" - концепцията, че всяко следващо поколение на Mercedes трябва да показва ясно връзката с предишното. "Един Mercedes винаги трябва да изглежда като Mercedes", казва италианецът.

"Един Mercedes винаги трябва да изглежда като Mercedes"
През 1999 Бруно се пенсионира, но чак до смъртта си през 2024 не губи страстта към колите. Дори и на 90 години, продължава да шофира, редувайки новата си Е-класа с любимия класически 560 SEC. Отказва да ползва навигация и при пътешествията си разчита на старомодните карти, защото, както обяснява, "ориентирането по карти е интелектуално удоволствие, от което не виждам защо се лишаваме".

"Разчитането на карти е интелектуално удоволствие, от което не виждам защо да се лишаваме"
Сако влезе в списъка с 25-те най-велики дизайнери на ХХ век, а през 2006 бе приет и в автомобилната зала на славата. Но най-голямото признание за работата му е, че и днес, четвърт век по-късно, неговата философия продължава да се спазва в Mercedes.
12 от най-паметните дизайни на Бруно Сако (ГАЛЕРИЯ):
W123 e събирателен код за бизнес моделите на Mercedes от 1975 до 1986, и първият модел, разписан от Бруно Сако като главен дизайнер на марката, а не като помощник на Фридрих Гайгер. Това е най-успешният отделен модел на Mercedes за всички времена, с над 2.7 милиона продадени екземпляра.
Още при дебюта интересът към колата е толкова голям, че на черно употребявани бройки се купуват с 5000 марки надценка над чисто новия автомобил (за който обаче се чака цяла година). Много от W123 са още живи - не само в България, но и на места като Африка, където са доказали необикновената си издръжливост.


0