Когато става дума за 50-те и 60-те години, сред ценителите на автокласиките има два ясно обособени лагера. В единия са почитателите на италианските спортни коли. В другия - феновете на британските класики като Triumph и Healey. Това е вероятно най-абсурдното разделение в света, защото всъщност зад най-добрите британски образци от онази епоха стои един италианец. Както и зад най-ключовото BMW в историята. Както и зад близо 200 различни коли на Ferrari.
Вижте филма ни за Джовани Микелоти (ВИДЕО):
Познавачите го наричат Пикасо на автомобилния дизайн - както заради таланта, така и заради необикновената му продуктивност - над 1200 модела. А нормалните хора вероятно дори не са чували името му.
Този необикновен човек се казва Джовани Микелоти и без съмнение е един от най-влиятелните автомобилни дизайнери в историята. Причината да не е широко известен е, от една страна, в необикновено скромния му характер, а от друга - във факта, че винаги е предпочитал да е независим и да не работи пряко за един или друг производител.
Микелоти е роден в Торино през 1921, син на мениджър във фабрика за двигатели. През 1935 напуска училище и започва работа в Stabilimenti Farina - бъдещото легендарно ателие Pininfarina. Отначало е момче за всичко, подменя листовете по чертожните дъски и носи кафе. Но много бързо навлиза в тънкостите на професията и през 1938-а създава първия си проект на базата на Lancia Astura. Още не е навършил и 17 години.
Alfa Romeo 6C 2500SS. Само погледнете останалите варианти на модела от онази епоха, за да разберете защо Микелоти е смятан за един от най-големите революционери в автомобилния дизайн
Втората световна война прекъсва кариерата му, но след нея Микелоти се завръща с доработка върху Alfa Romeo 6C, която вече влиза в производство. Навръх 27-ия си рожден ден младият дизайнер основава свое собствено ателие и оттам нататък ще работи почти изцяло като външен консултант с партньори като Bertone, Ghia и особено Vignale.
Ferrari 330 GT
Много култови и редки модели на Ferrari, Lancia, Alfa Romeo и Maserati са негово дело. Но международната му известност идва с една поръчка от Англия. Компанията Standard Triumph му възлага да освежи малко модела й Vanguard. Но думата "освежаване" е съвсем неуместна в случая - ето как изглежда Vanguard преди и след намесата на Микелоти. След това италианецът създава някои от най-паметните модели на Triumph - Herald, Spitfire, GT6, TR4, Stag, Dolomite.
Ето как Микелоти "освежава" недодялания Vanguard. Горе е моделът преди намесата на италианеца, долу е след нея
Джовани Микелоти е и човекът, спасил компанията BMW и превърнал я в това, което е тя днес. В края на 50-те баварците са на ръба на фалита след пазарния провал на баснословно скъпото BMW 507. Тъкмо Микелоти създава достъпния модел 700, с който компанията се изправя на крака.
BMW 700 - колата, която спаси BMW от поглъщане от конкурента Daimler
И после пак той създава 1500, 1800 и останалите модели от легендарната "Нова класа" (Neue Klasse) на BMW, пренасочила компанията към практичните спортни модели. В архивите на BMW ще прочетете името на Вилхелм Хофмайстер като главен дизайнер, но той самият не отричаше водещата роля на Микелоти в тези проекти.
Различни модели от легендарната Neue Klasse - семейство модели, което превърна BMW в гиганта, който е днес
Друга легендарна кола с подписа на италианския гений е прототипът на Alpine 110 - може би най-елегантният спортен модел, правен от французи в последния половин век.
Но Микелоти е винаги външен консултант, производителите предпочитат да не наблягат върху приноса му. Той самият си спомняше как на един автосалон в Торино имал над 30 свои проекта в изложбената зала. "На всеки от тях стоеше името на различно ателие, а на мен не ми беше позволено да кажа, че всъщност съм ги направил всичките", разказваше дизайнерът.
Индивидуална поръчка на базата на Ferraro 365 за Стив Маккуийн
Тих, дискретен, почти срамежлив, Микелоти е от хората, които ценят работата повече от признанието. Създал е стотици индивидуални проекти за богати клиенти. Например това преобразено Ferrari 365 за самия Стив Маккуийн.
Създал е също основополагащи модели за японската автомобилна индустрия, като Hino Contessa или Daihatsu Sport, чийто дизайн после ще бъде повтарян в множество други автомобили.
Има проекти за кого ли не - от Ford и Fiat до забравени вече имена като италианската OSCS и холандската DAF. Проектирал е автобуси и дори камиони - но никога нищо извън автомобилния сектор. Ако не е на колела, не ми е интересно, казваше той.
Джовани Микелоти си отиде през 1980 от рак, преди да е навършил и 60 години. Остави след себе си вероятно най-богатото и най-разнообразно наследство в автомобилния дизайн. И неслучайно днес е в автомобилната зала на славата.
Колите на Джовани Микелоти (ГАЛЕРИЯ):
В поредицата "50-те най-велики дизайнери" досега: