IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

50-те най-велики дизайнери: Джовани Микелоти

Без този пословично скромен човек BMW вероятно нямаше да съществува днес

Когато става дума за 50-те и 60-те години, сред ценителите на автокласиките има два ясно обособени лагера. В единия са почитателите на италианските спортни коли. В другия - феновете на британските класики като Triumph и Healey. Това е вероятно най-абсурдното разделение в света, защото всъщност зад най-добрите британски образци от онази епоха стои един италианец. Както и зад най-ключовото BMW в историята. Както и зад близо 200 различни коли на Ferrari.
   
  
Вижте филма ни за Джовани Микелоти (ВИДЕО):

   
     
Познавачите го наричат Пикасо на автомобилния дизайн - както заради таланта, така и заради необикновената му продуктивност - над 1200 модела. А нормалните хора вероятно дори не са чували името му.
  

Джовани Микелоти, великите дизайнери, дизайн
  
   
Този необикновен човек се казва Джовани Микелоти и без съмнение е един от най-влиятелните автомобилни дизайнери в историята. Причината да не е широко известен е, от една страна, в необикновено скромния му характер, а от друга - във факта, че винаги е предпочитал да е независим и да не работи пряко за един или друг производител.

Микелоти е роден в Торино през 1921, син на мениджър във фабрика за двигатели. През 1935 напуска училище и започва работа в Stabilimenti Farina - бъдещото легендарно ателие Pininfarina. Отначало е момче за всичко, подменя листовете по чертожните дъски и носи кафе. Но много бързо навлиза в тънкостите на професията и през 1938-а създава първия си проект на базата на Lancia Astura. Още не е навършил и 17 години.
  

  
Джовани Микелоти, великите дизайнери, дизайн, Alfa Romeo 6C 2500 SS
Alfa Romeo 6C 2500SS. Само погледнете останалите варианти на модела от онази епоха, за да разберете защо Микелоти е смятан за един от най-големите революционери в автомобилния дизайн
    
   
Втората световна война прекъсва кариерата му, но след нея Микелоти се завръща с доработка върху Alfa Romeo 6C, която вече влиза в производство. Навръх 27-ия си рожден ден младият дизайнер основава свое собствено ателие и оттам нататък ще работи почти изцяло като външен консултант с партньори като Bertone, Ghia и особено Vignale.
  
  
Ferrari 330 GT, Джовани Микелоти
Ferrari 330 GT
  
    
Много култови и редки модели на Ferrari, Lancia, Alfa Romeo и Maserati са негово дело. Но международната му известност идва с една поръчка от Англия. Компанията Standard Triumph му възлага да освежи малко модела й Vanguard. Но думата "освежаване" е съвсем неуместна в случая - ето как изглежда Vanguard преди и след намесата на Микелоти. След това италианецът създава някои от най-паметните модели на Triumph - Herald, Spitfire, GT6, TR4, Stag, Dolomite.
  
   
Джовани Микелоти, великите дизайнери, дизайн, Standard Vanguard
Ето как Микелоти "освежава" недодялания Vanguard. Горе е моделът преди намесата на италианеца, долу е след нея
   
    
Джовани Микелоти е и човекът, спасил компанията BMW и превърнал я в това, което е тя днес. В края на 50-те баварците са на ръба на фалита след пазарния провал на баснословно скъпото BMW 507. Тъкмо Микелоти създава достъпния модел 700, с който компанията се изправя на крака.
 
    
Джовани Микелоти, великите дизайнери, дизайн, BMW 700
BMW 700 - колата, която спаси BMW от поглъщане от конкурента Daimler
  
    
И после пак той създава 1500, 1800 и останалите модели от легендарната "Нова класа" (Neue Klasse) на BMW, пренасочила компанията към практичните спортни модели. В архивите на BMW ще прочетете името на Вилхелм Хофмайстер като главен дизайнер, но той самият не отричаше водещата роля на Микелоти в тези проекти.
  
   
Джовани Микелоти, великите дизайнери, дизайн, BMW Neue Klasse
Различни модели от легендарната Neue Klasse - семейство модели, което превърна BMW в гиганта, който е днес
     
    
Друга легендарна кола с подписа на италианския гений е прототипът на Alpine 110 - може би най-елегантният спортен модел, правен от французи в последния половин век.

Но Микелоти е винаги външен консултант, производителите предпочитат да не наблягат върху приноса му. Той самият си спомняше как на един автосалон в Торино имал над 30 свои проекта в изложбената зала. "На всеки от тях стоеше името на различно ателие, а на мен не ми беше позволено да кажа, че всъщност съм ги направил всичките", разказваше дизайнерът.
  
   
Джовани Микелоти, великите дизайнери, дизайн, Ferrari 365, Стив Маккуин
Индивидуална поръчка на базата на Ferraro 365 за Стив Маккуийн 
    
 
Тих, дискретен, почти срамежлив, Микелоти е от хората, които ценят работата повече от признанието. Създал е стотици индивидуални проекти за богати клиенти. Например това преобразено Ferrari 365 за самия Стив Маккуийн.

Създал е също основополагащи модели за японската автомобилна индустрия, като Hino Contessa или Daihatsu Sport, чийто дизайн после ще бъде повтарян в множество други автомобили.
  
   
Джовани Микелоти, великите дизайнери, дизайн
  
    
Има проекти за кого ли не - от Ford и Fiat до забравени вече имена като италианската OSCS и холандската DAF. Проектирал е автобуси и дори камиони - но никога нищо извън автомобилния сектор. Ако не е на колела, не ми е интересно, казваше той.

Джовани Микелоти си отиде през 1980 от рак, преди да е навършил и 60 години. Остави след себе си вероятно най-богатото и най-разнообразно наследство в автомобилния дизайн. И неслучайно днес е в автомобилната зала на славата.
  
   
Колите на Джовани Микелоти (ГАЛЕРИЯ):


  
   
В поредицата "50-те най-велики дизайнери" досега:


  
   

 

0 от 500