Забраната за продажба на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене след 2035 г. беше одобрена от Европейския парламент. Сега остава тя да бъде приета официално, като това ще се случи през март. Въпреки това, съпротивата от редица държави принуди парламентаристите да направят компромис и да въведат някои изключения.
Решението, прието от Европейския парламент, ще направи невъзможна продажбата на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене, разпространени днес в 27 страни. Преходът ще бъде поетапен: до 2030 г. производителите трябва да намалят количеството CO₂, отделяно от техните автомобили с 50 до 55 % спрямо нивата от 2021 г.
Забраната облаче няма да засегне дребните производители, които произвеждат по-малко от 1000 автомобила годишно. Това означава, че компании като Bugatti, Pagani, Koenigsegg и други ще продължат да произвеждат и продават коли с ДВГ след 2035 г.
В същото време марки с обеми на производство от 1 до 22 000 коли на година ще имат право на отсрочка с една година. От това, например, може да се възползва Lamborghini, която миналата година продаде рекордните 9233 автомобила в историята си по света.
Споменатите марки с по-малко производство обаче ще трябва да се съобразят с новия стандарт Евро 7, който предстои да бъде приет. Все още не е ясно кога това ще се случи, защото повечето автомобилни компании, произвеждащи и продаващия коли в Европа не са съгласни с предложенията за Евро 7 и вероятно с него ще бъде направен компромис.
В същото време продажбите на употребявани автомобили с ДВГ в държавите от ЕС няма да бъде забранена след 2035 г., като не се предвиждат и ограничения. Властите в отделните държави тепърва ще приемат мерки да направят тази търговия неизгодна за потребителите и така пазарът на коли втора ръка да напусне пределите на ЕС.