Колкото повече автомобили се продадат, толкова по-добре. Почти всички производители следваха тази логика в продължение на десетилетия и произвеждаха с пълен капацитет. Ако имаше свръхкапацитет, търговските партньори на компаниите просто пускаха автомобилите си на пазара в края на месеца със значителни отстъпки – с цената на загуба или минимална печалба.
Сега обаче индустрията последователно променя посоката си. Новата валута в индустрията вече не са продажбите, а печалбата. Благодарение на няколко трика Mercedes-Benz, BMW и марките на Volkswagen печелят повече пари от всякога, при това въпреки частично свитите доставки поради кризата с коронавируса и недостига на чипове.
Според анализ на Центъра за изследване на автомобилната индустрия (CAR), с който германският икономически всекидневник Handelsblatt разполага ексклузивно, трите големи местни автомобилни производители са спечелили средно по 5963 евро на нов автомобил през миналата година. Това представлява увеличение от 61% в сравнение с предходната година и е абсолютен рекорд в исторически план. Средните приходи от автомобил също са рекордно високи - 50 552 евро.
Високите приходи и печалби на производителите на автомобили са съпроводени с допълнителни разходи за потребителите. Те трябва да плащат все повече за автомобил. Докато през 2010 г. един нов автомобил в Германия е струвал средно 25 000 евро, днес цената вече е над 37 000 евро. И не се вижда краят на увеличението на цените. Напротив.
Компаниите умишлено създават по-големи модели, за които могат да плащат повече, и премахват от гамата си нерентабилните малки автомобили. Те постепенно обезсилват своите дилъри, принуждавайки ги да предложат еднакви цени. А понякога изкуствено намаляват предлагането, за да изглеждат продуктите им по-желани.
„Става дума за много ясен контрол на каналите", обясни наскоро главният изпълнителен директор на Mercedes - Ола Келениус. Шведът категорично отрича „натискащия маркетинг". Под негово ръководство вече нямало да има големи сделки с оператори на автопаркове или доставчици на автомобили под наем за генериране на продажби на все повече бройки. Вместо това Келениус пренасочва марката със звезда към нейната същност: луксозните автомобили.
Недостигът е част от неговата стратегия. „Трябва да съчетаем производствения апарат с продуктовата ни стратегия, за да запазим желаната цена", подчертава 52-годишният мениджър. Лидерът на Mercedes обича да сравнява шеговито G-класата, която в момента се продава в Германия на базова цена от 109 295 евро, с „чантата Birkin" на Hermes. Заинтересованите лица ще трябва да чакат до три години както за високопроходимия автомобил, така и за елегантната дамска чанта, казва той.
Според анализ на инвестиционната банка Stifel като цяло купувачите на автомобили се нуждаят от голямо търпение. Само при Mercedes средният срок за доставка на всички модели в момента е около осем месеца. При VW той е около шест месеца, а при BMW - малко повече от четири месеца. Производителите знаят как да се възползват от голямото търсене.
„Справяме се много добре по отношение на цените", казва Николас Петер, финансов директор на BMW. Базираната в Мюнхен компания възнамерява да запази високото ниво на цените както за електромобилите, така и за тези с двигателите с вътрешно горене и да „се възползва от допълнителните ценови възможности", където все още има потенциал, казва Петер.
Още по темата и защо германските компании предлагат по-малки отстъпки – четете в Investor.bg