Месец февруари е един най-слабите в историята на автомобилнната индустрия. През миналия месец регистрациите на нови автомобили записват антирекорд от 794 600 бройки, сочи статистиката на JATO Dyanmics.
Спадът спрямо февруари 2021 г. е само 5,4%, но в сравнение със същия месец на 2020 г. е 25%. А ако резултът бъде съпоставен с този от февруари 2019 г. намалението е с 30%. Като цяло това е най-слабият месец февруари от 42 години насам.
Причините са широко известни - недостиг на полупроводници и влиянието на войната в Украйна върху наличността на части за производство на автомобили в европейските заводи. Потребителите просто не могат да намерят нови коли, като доставките се бавят с месеци.
Има обаче поне една положителна точка. Търсенето на чисто електрически автомобили се е увеличило със 77% през месеца до 87 400 единици, което довежда пазарния дял до рекордните 11%. Този дял нараства до 19,5% при добавяне на регистрации на plug-in хибридни електрически превозни средства. Преди година тези автомобили представляваха 13,4% от общите регистрации, докато преди две години - през февруари 2020 г., пазарният им дял беше 6,3%.
При производителите Tesla потвърждава лидерството си на пазара на изцяло електрически автомобили с близо 15 800 бройки, което е 188% повече спрямо февруари 2021 г. Това представлява дял от 18,1%, в сравнение с 11,1% година по-рано, което означава че продажбите на Model Y вече оказват влияние на резултатите в Европа. Компактнят кросоувър заедно с Model 3 на Tesla са двата най-продавани електрически автомобила през месеца.
Изненадващо, третото най-продавано изцяло електрическо превозно средство е Fiat 500e с 3800 бройки, което е увеличение от 74%. Версията 500e представлява 38% от общите продажби на Fiat 500. След това се нарежда Kia e-Niro, чиито продажби се подобриха през последните месеци и достигнаха 3500 единици.
Петата позиция е заета от Hyundai Ioniq 5, което е рекорд за този кросоувър, представен миналата година. Той изпревари конкуренти като Volkswagen ID.4, Skoda Enyaq и Kia EV6. Всъщност тези два корейски продукта позволиха на Hyundai и Kia да завърши пред Volkswagen в класацията на марките. Германският производител регистрира значителни спадове при ID.3 (-40%) и e-up! (-65%), като той се дължи на проблемите в техните производствени предприятия.
Сред електрическите модели, предлагани преди година, силен ръст отчитат Mini Electric (+92%), Polestar 2 (+72%), Volvo XC40 (+91%), Citroën C4 (+221%), Mercedes EQC ( +92%), Porsche Taycan (+73%), Audi e-tron GT (+125%), Mercedes EQV (+89%).
Като цяло, продажбите на модели с нулеви вредни емисии вече достигат сериозен дял при някои производители. При Hyundai, например, те представляват 25% от обема на продажбите за февруари, което е най-високият процент сред първите 10 марки. Следват Kia (23%) и Peugeot (18%).
В същото време колите на ток заемат едва 4% от пазара за Toyota, 9% на Citroën и 10% на Skoda. Сред марките от висок клас процентът нарасна до 32% за BMW и 34% за Mercedes.