IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Колко по-евтино е шофирането на ток спрямо това на бензин?

Вижте едно сравнение между два от най-популярните модела на пазара

Всеки знае, че зареждането на електрическа кола трябва да бъде много по-евтино от зареждането на конвенционален автомобил с бензин или дизелово гориво. Но колко наистина можете да спестите? Отговор на този въпрос дава американското издание Motor1 (посочените разходи са в долари, тъй като се отнасят за местния пазар).


Nissan Leaf


Преди да бъдат сравнени разходите, важно е да се знае, че по-ниската цена за притежаване на електрически автомобил не се определя само от разликата в цената между електричеството и бензина. Съществуват някои характеристики на електрическите превозни средства, които също участват пряко в намаляването на общите разходи за гориво (или енергия).

Аеродинамика

За конвенционалните бензинови автомобили аеродинамиката е важна, но обикновено не е критична (поне докато шофьорът не реши да вдигне 400 км/ч). В света на електрическите превозни средства нещата са различни. Тъй като батерията е най-скъпият (и най-тежкият) компонент в повечето електрически автомобили, е необходим много нисък коефициент на съпротивление, за да се увеличи максимално възможния обхват.

Според главния изпълнителен директор на компанията AirShaper – Воутър Ремери, ниският коефициент на съпротивление е ключът към максималния обхват на EV. „Ако удвоите скоростта, съпротивлението на въздуха се учетворява, а мощността, необходима за преодоляването му, вече е осем пъти по-голяма“, обяснява Ремери.

Според неговите изчисления, в спортен автомобил с мощност 125 к.с. можете да ускорите до 200 км/ч, но за да ускорите до 400 км / ч, вече са ви необходими цели 1000 конски сили. Тези числа са доста над ограниченията на скоростта по конвенционалните пътища, но показват колко важно е да се подобри аеродинамиката, така че електрическите превозни средства да могат да покриват дълги разстояния с приличен обхват.

Обща ефективност

Електрическите автомобили са много по-добри от автомобилите с двигател с вътрешно горене по отношение на ефективността - консумират много по-малко енергия. Според Министерството на енергетиката на САЩ, ефективността на типичен бензинов автомобил (мощност към колелата) е по-малко от 25%. Това означава, че по голяма част - цели 75%, от енергията се губи под формата на топлина или се изразходва в системите на самия двигател с вътрешно горене.

При електрическата кола - дори без да се вземат предвид ползите от регенеративното спиране, има ефективност над 65%. Останалите 35% са загуби по време на зареждане и на задвижващата система (включително охлаждане и нагряване на батерията).

Регенеративно спиране

При традиционните автомобили (не хибридите) спирането се извършва главно чрез фрикционни спирачки. Това означава, че по-голямата част от кинетичната енергия просто се губи в околната среда под формата на топлина. Хибридите и електрическите превозни средства спират главно чрез преобразуване на кинетичната енергия в електрическа енергия и връщането й обратно към батерията - това се нарича възстановяване на енергия.

Благодарение на този процес, общата ефективност на типично електрическо превозно средство (включително рекуперация), според Министерството на енергетиката на САЩ е около 90% при комбиниран цикъл!

И така, колко се спестява?

Повечето експерти предпочитат двата най-популярни модела с електрическо и конвенционално задвижване, предлагани в САЩ. Това са Tesla Model 3 и Toyota Camry. По-разумно е обаче да се сравняват две коли с еднакъв размер и на същата цена. Следователно, в случая съперниците ще бъдат Toyota Corolla и Nissan Leaf.

Nissan Leaf е най-продаваният електрически автомобил с цена под 30 000 в САЩ, Corolla също е бестселър - втори по продажби през август 2021 г. Ето и техните характеристики:

Toyota Corolla L (нехибрид)


Nissan Leaf


Цена – 20 075 долара

Мощност - 139 конски сили

Разход - 7,8 л/100 км (градски ), 6,1 л/100 км (магистрала)

Среден разход 7л/100км

Пробег с едно зареждане - 700 км

Nissan Leaf S (40 кВт/ч)


Toyota Corolla


Цена - 27 400 долара (19 900 с федерален данъчен кредит)

Мощност - 147 конски сили

Среден разход – 18,8 кВт/ч

Пробег с едно зареждане - 240 км

За да бъде подобно сравнение справедливо, се разглежда среден годишен пробег за автомобилите в САЩ, който е 21 700 км по данни на Министерството на транспорта. Електричеството ще бъде таксувано при средна цена за домакинство в САЩ от 0,1252 долара за кВт/ч, а бензинът на средна цена от 0,867/литър (към 31 декември 2021 г).

За Corolla средният годишен пробег от 21 700 км се разделя на 100 км и след това получено число се умножава по 7,8 литра (средния разход), за да се получи приблизително 1695 литра изгорен бензин за една година. Умножавайки тази сума по средната цена на бензина, бензинът на Toyota ще струва около 1460 долара годишно.

При Leaf пробегът от 21 700 км се разделя на 100 км и след това се умножава по 18,8 кВт/ч. Получава, че за една година електромобилът на Nissan ще консумира около 4080 кВт/ч електроенергия. Ако това се умножи по средната цена на електроенергия в САЩ, зареждането на Leaf ще струва 510 долара. Реално сумата може да бъде по-малка, тъй като в Щатите собствениците на електромобили на Nissan получават годишна дотация от 250 долара от партньора на японския производител EVGo.

Извод

Излиза, че Nissan Leaf спестява около 950 долара на собственика си годишно само от зареждане. За 4 години сумата скача до 3800 долара, а за 8 години – до 7600. Ако се отчете, че и в САЩ бензинът поскъпва, а властите продължават да въвеждат различни методи за стимулиране на покупката на електромобил, нещата стават още по-сериозни.


0 от 500
  • #38
    7 rate up comment 8 rate down comment
    Propov ( преди 2 години )
    Айде да спрем да се лъжем с цената за зареждане на електричките. Защото доста често трябва да тъпчеш на обществено зарядно което иска пари и са далеч над тези на битовият ток. И защо винаги се прескача едно малко разходче - наемът на батерията. Който почва от 150 евро на месец. Или изсипваш още към 15 до 30 хил евро накуп и се надяваш батерията да изкара повече от очакваните 5 до 7 години. Ами само като сметнеш наема, щото повечето така се купуват, то тва са едни 100 литра бензин.
  • #37
    10 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Междувременно Русия и повечето членове на картела ОПЕК не успяват да изпълнят производствените квоти и цената на петрола не спира да се качва сега е 89 долара за барел от 75 преди месец а до няколко месеца се очаква да мине 100
  • #36
    9 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    китайските електрички вече са на същата цена като бензинови и дизелови... шминтири, научи се да четеш
  • #35
    7 rate up comment 13 rate down comment
    Алооооо ( преди 2 години )
    Афтора, къде загуби 20000 $ за нов Нисан на всеки 4 год, батерията никога не се сменява. И второ къде е енергията загубена в остаряла батерия след втората година? То пак и хеликоптер ще изкараш по-евтин от персонална кола. Земи се у ръце и прочети как да лъжеш, или поне като хамериканците, забрани коментари от по-запознати.
  • #34
    17 rate up comment 16 rate down comment
    Пурко ( преди 2 години )
    Пала дизела София-Варна и обратно със един резервоар,със включено радио,парно, климатроник и кво ли не което консумира енергия,и си свиркам, когато ел количка направи това тогава да говорим, отделно няма инфраструктура бе,тука за България това е неприложимо, къде ще зареждат тия коли лятото когато се тръгне на море?шляпате си глупости без никой да мисли и това е
  • #33
    4 rate up comment 5 rate down comment
    Индивидуално е ( преди 2 години )
    Положението е различно за всяка категория и държава едно е по-евтините модели където все още най-често положението е в полза на ДВГ щото разликата в цената на колата е голяма друго е по-мощните и/или премиум модели но също много масови където и без това задвижването или е скъп дизелов автоматик или пък харчи доста бензин често премиум там разходите са в полза на електромобилите
  • #32
    12 rate up comment 0 rate down comment
    Дифорс ( преди 2 години )
    Не смятам, че човек си купува електричка, за да пести. Дори и привидно км пробег да му е по-евтин, разликата която плаща за Каско е сериозна. Правилната сметка би била да се смятат всички разходи за периода, в който ще се ползва автомобила: за колко я купуваш, колко ще платиш за обслужване, за гориво, за застраховки, данъци, за синя зона и накрая вадиш стойността, която очакваш да вземеш след време. Важно е сметката да се прави за автомобили от един клас, а също и от къде ще се зарежда ел. авт.
  • #31
    10 rate up comment 4 rate down comment
    До шминтири ( преди 2 години )
    И забележи, сметката която е направена тук! Колко е цената на бензина? 0,867 долара за литър бензин? Ти днес колко плати за литър бензин?
  • #30
    15 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    удоволствието от шофирането и тръпката от рязкото ускорение се усеща изключително много във всяка тесла, не очаквам нефтените талибани да го разберат
  • #29
    5 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    специално за шминтирита форд или гм измислиха парфюм с мирис на бензин/дизел ( не си спомням точно), специално за него пък китайците вече пускат евтини електрички, дори и вседеходи за под 40 000 долара