IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Колко по-евтино е шофирането на ток спрямо това на бензин?

Вижте едно сравнение между два от най-популярните модела на пазара

Всеки знае, че зареждането на електрическа кола трябва да бъде много по-евтино от зареждането на конвенционален автомобил с бензин или дизелово гориво. Но колко наистина можете да спестите? Отговор на този въпрос дава американското издание Motor1 (посочените разходи са в долари, тъй като се отнасят за местния пазар).


Nissan Leaf


Преди да бъдат сравнени разходите, важно е да се знае, че по-ниската цена за притежаване на електрически автомобил не се определя само от разликата в цената между електричеството и бензина. Съществуват някои характеристики на електрическите превозни средства, които също участват пряко в намаляването на общите разходи за гориво (или енергия).

Аеродинамика

За конвенционалните бензинови автомобили аеродинамиката е важна, но обикновено не е критична (поне докато шофьорът не реши да вдигне 400 км/ч). В света на електрическите превозни средства нещата са различни. Тъй като батерията е най-скъпият (и най-тежкият) компонент в повечето електрически автомобили, е необходим много нисък коефициент на съпротивление, за да се увеличи максимално възможния обхват.

Според главния изпълнителен директор на компанията AirShaper – Воутър Ремери, ниският коефициент на съпротивление е ключът към максималния обхват на EV. „Ако удвоите скоростта, съпротивлението на въздуха се учетворява, а мощността, необходима за преодоляването му, вече е осем пъти по-голяма“, обяснява Ремери.

Според неговите изчисления, в спортен автомобил с мощност 125 к.с. можете да ускорите до 200 км/ч, но за да ускорите до 400 км / ч, вече са ви необходими цели 1000 конски сили. Тези числа са доста над ограниченията на скоростта по конвенционалните пътища, но показват колко важно е да се подобри аеродинамиката, така че електрическите превозни средства да могат да покриват дълги разстояния с приличен обхват.

Обща ефективност

Електрическите автомобили са много по-добри от автомобилите с двигател с вътрешно горене по отношение на ефективността - консумират много по-малко енергия. Според Министерството на енергетиката на САЩ, ефективността на типичен бензинов автомобил (мощност към колелата) е по-малко от 25%. Това означава, че по голяма част - цели 75%, от енергията се губи под формата на топлина или се изразходва в системите на самия двигател с вътрешно горене.

При електрическата кола - дори без да се вземат предвид ползите от регенеративното спиране, има ефективност над 65%. Останалите 35% са загуби по време на зареждане и на задвижващата система (включително охлаждане и нагряване на батерията).

Регенеративно спиране

При традиционните автомобили (не хибридите) спирането се извършва главно чрез фрикционни спирачки. Това означава, че по-голямата част от кинетичната енергия просто се губи в околната среда под формата на топлина. Хибридите и електрическите превозни средства спират главно чрез преобразуване на кинетичната енергия в електрическа енергия и връщането й обратно към батерията - това се нарича възстановяване на енергия.

Благодарение на този процес, общата ефективност на типично електрическо превозно средство (включително рекуперация), според Министерството на енергетиката на САЩ е около 90% при комбиниран цикъл!

И така, колко се спестява?

Повечето експерти предпочитат двата най-популярни модела с електрическо и конвенционално задвижване, предлагани в САЩ. Това са Tesla Model 3 и Toyota Camry. По-разумно е обаче да се сравняват две коли с еднакъв размер и на същата цена. Следователно, в случая съперниците ще бъдат Toyota Corolla и Nissan Leaf.

Nissan Leaf е най-продаваният електрически автомобил с цена под 30 000 в САЩ, Corolla също е бестселър - втори по продажби през август 2021 г. Ето и техните характеристики:

Toyota Corolla L (нехибрид)


Nissan Leaf


Цена – 20 075 долара

Мощност - 139 конски сили

Разход - 7,8 л/100 км (градски ), 6,1 л/100 км (магистрала)

Среден разход 7л/100км

Пробег с едно зареждане - 700 км

Nissan Leaf S (40 кВт/ч)


Toyota Corolla


Цена - 27 400 долара (19 900 с федерален данъчен кредит)

Мощност - 147 конски сили

Среден разход – 18,8 кВт/ч

Пробег с едно зареждане - 240 км

За да бъде подобно сравнение справедливо, се разглежда среден годишен пробег за автомобилите в САЩ, който е 21 700 км по данни на Министерството на транспорта. Електричеството ще бъде таксувано при средна цена за домакинство в САЩ от 0,1252 долара за кВт/ч, а бензинът на средна цена от 0,867/литър (към 31 декември 2021 г).

За Corolla средният годишен пробег от 21 700 км се разделя на 100 км и след това получено число се умножава по 7,8 литра (средния разход), за да се получи приблизително 1695 литра изгорен бензин за една година. Умножавайки тази сума по средната цена на бензина, бензинът на Toyota ще струва около 1460 долара годишно.

При Leaf пробегът от 21 700 км се разделя на 100 км и след това се умножава по 18,8 кВт/ч. Получава, че за една година електромобилът на Nissan ще консумира около 4080 кВт/ч електроенергия. Ако това се умножи по средната цена на електроенергия в САЩ, зареждането на Leaf ще струва 510 долара. Реално сумата може да бъде по-малка, тъй като в Щатите собствениците на електромобили на Nissan получават годишна дотация от 250 долара от партньора на японския производител EVGo.

Извод

Излиза, че Nissan Leaf спестява около 950 долара на собственика си годишно само от зареждане. За 4 години сумата скача до 3800 долара, а за 8 години – до 7600. Ако се отчете, че и в САЩ бензинът поскъпва, а властите продължават да въвеждат различни методи за стимулиране на покупката на електромобил, нещата стават още по-сериозни.


0 от 500
  • #48
    5 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Всичко е идеално,дилъри не дойде момента за смяна на батерията на Тея Електрокари...В България са ги произвеждали подобните Глупости още 60-те години и ако е имало нещо за което да си заслужава още щяхме да ги произвежда е Тея ***...Кола с 2,5 тона сменя гуми на всеки 10 000-15 000 км,тоя *** като падне температурата под нулата,пада и поне 50% капацитета на батерията му.Ако го натовариш тоя *** невероятен,им байри по пътя и пътниците са Тежка категория,пак пада пробега
  • #47
    7 rate up comment 3 rate down comment
    TSLA ( преди 2 години )
    От днес на Гелеменово, освен старите 2х60, вече има и 3х225 киловата CCS! Евала, Калине, евала Fines! Докато свекървите мрънкат, пичовете действат!
  • #46
    5 rate up comment 8 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Вземете си електричка, и после като тоя...https://***.google.com/amp/s/automedia.investor.bg/a/2-***/47926-sobstvenik-na-tesla-model-s-ya-vzrivi-s-kukla-na-mask-vatre/ampАз лично мисля че истинският гейм чейнджър ще са водородните автомобили. Ще поживеем пък ще видим
  • #45
    6 rate up comment 5 rate down comment
    Муахаха ( преди 2 години )
    Т.е. в момента в който спрат държавните субсидии, разлика няма, че и хилядарка отгоре излиза Нисана за 8 години!!!
  • #44
    12 rate up comment 8 rate down comment
    Бат Роско ( преди 2 години )
    А сега сметнете при сегашни цени на тока в Европа и дизел който гори под 5 на сто.
  • #43
    3 rate up comment 3 rate down comment
    Китайците ( преди 2 години )
    Нека не се прекалява с рекламата на китайците там първи са Тесла 3 и У както и 2.9 метровия на дължина модел Хонгуанг който се произвежда от марка съюз от 3 марки в която GM има 44% дял
  • #42
    8 rate up comment 0 rate down comment
    Do 43 ( преди 2 години )
    Европейският пазар за електромобили не е много по-малък от китайския а европейските производители също едва насмогват на своя пазар
  • #41
    12 rate up comment 5 rate down comment
    Ганю ( преди 2 години )
    Цяло щастие за европейските производители е, че китайците едва насмогват на своя пазар. До 2 години цените на електромобили и двг ще са изравнени и в Европа. И тогава ще е големият рев, как стана така, както с телевизорите и телефоните.
  • #40
    12 rate up comment 12 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Несравнимо по-евтино е да се ползва кола на ток вместо ретро кола с ДВГ. Проблем са само цените на ел колите. Когато скоро се изравнят с ауспуховите, тогава окончателната пръсъда на ДВГ ще е факт. И колкото и ****о да реве за отровните изпарение нищо няма да може да спре прогреса в индустрията.
  • #39
    7 rate up comment 10 rate down comment
    Как пък не ( преди 2 години )
    Абе само за тесли говорите,те това,те онова,ама не виждам повече от една на седмица,а съм шофьор по професия.Виж Рено и БМВ колкото щеш.