IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Колко по-евтино е шофирането на ток спрямо това на бензин?

Вижте едно сравнение между два от най-популярните модела на пазара

Всеки знае, че зареждането на електрическа кола трябва да бъде много по-евтино от зареждането на конвенционален автомобил с бензин или дизелово гориво. Но колко наистина можете да спестите? Отговор на този въпрос дава американското издание Motor1 (посочените разходи са в долари, тъй като се отнасят за местния пазар).


Nissan Leaf


Преди да бъдат сравнени разходите, важно е да се знае, че по-ниската цена за притежаване на електрически автомобил не се определя само от разликата в цената между електричеството и бензина. Съществуват някои характеристики на електрическите превозни средства, които също участват пряко в намаляването на общите разходи за гориво (или енергия).

Аеродинамика

За конвенционалните бензинови автомобили аеродинамиката е важна, но обикновено не е критична (поне докато шофьорът не реши да вдигне 400 км/ч). В света на електрическите превозни средства нещата са различни. Тъй като батерията е най-скъпият (и най-тежкият) компонент в повечето електрически автомобили, е необходим много нисък коефициент на съпротивление, за да се увеличи максимално възможния обхват.

Според главния изпълнителен директор на компанията AirShaper – Воутър Ремери, ниският коефициент на съпротивление е ключът към максималния обхват на EV. „Ако удвоите скоростта, съпротивлението на въздуха се учетворява, а мощността, необходима за преодоляването му, вече е осем пъти по-голяма“, обяснява Ремери.

Според неговите изчисления, в спортен автомобил с мощност 125 к.с. можете да ускорите до 200 км/ч, но за да ускорите до 400 км / ч, вече са ви необходими цели 1000 конски сили. Тези числа са доста над ограниченията на скоростта по конвенционалните пътища, но показват колко важно е да се подобри аеродинамиката, така че електрическите превозни средства да могат да покриват дълги разстояния с приличен обхват.

Обща ефективност

Електрическите автомобили са много по-добри от автомобилите с двигател с вътрешно горене по отношение на ефективността - консумират много по-малко енергия. Според Министерството на енергетиката на САЩ, ефективността на типичен бензинов автомобил (мощност към колелата) е по-малко от 25%. Това означава, че по голяма част - цели 75%, от енергията се губи под формата на топлина или се изразходва в системите на самия двигател с вътрешно горене.

При електрическата кола - дори без да се вземат предвид ползите от регенеративното спиране, има ефективност над 65%. Останалите 35% са загуби по време на зареждане и на задвижващата система (включително охлаждане и нагряване на батерията).

Регенеративно спиране

При традиционните автомобили (не хибридите) спирането се извършва главно чрез фрикционни спирачки. Това означава, че по-голямата част от кинетичната енергия просто се губи в околната среда под формата на топлина. Хибридите и електрическите превозни средства спират главно чрез преобразуване на кинетичната енергия в електрическа енергия и връщането й обратно към батерията - това се нарича възстановяване на енергия.

Благодарение на този процес, общата ефективност на типично електрическо превозно средство (включително рекуперация), според Министерството на енергетиката на САЩ е около 90% при комбиниран цикъл!

И така, колко се спестява?

Повечето експерти предпочитат двата най-популярни модела с електрическо и конвенционално задвижване, предлагани в САЩ. Това са Tesla Model 3 и Toyota Camry. По-разумно е обаче да се сравняват две коли с еднакъв размер и на същата цена. Следователно, в случая съперниците ще бъдат Toyota Corolla и Nissan Leaf.

Nissan Leaf е най-продаваният електрически автомобил с цена под 30 000 в САЩ, Corolla също е бестселър - втори по продажби през август 2021 г. Ето и техните характеристики:

Toyota Corolla L (нехибрид)


Nissan Leaf


Цена – 20 075 долара

Мощност - 139 конски сили

Разход - 7,8 л/100 км (градски ), 6,1 л/100 км (магистрала)

Среден разход 7л/100км

Пробег с едно зареждане - 700 км

Nissan Leaf S (40 кВт/ч)


Toyota Corolla


Цена - 27 400 долара (19 900 с федерален данъчен кредит)

Мощност - 147 конски сили

Среден разход – 18,8 кВт/ч

Пробег с едно зареждане - 240 км

За да бъде подобно сравнение справедливо, се разглежда среден годишен пробег за автомобилите в САЩ, който е 21 700 км по данни на Министерството на транспорта. Електричеството ще бъде таксувано при средна цена за домакинство в САЩ от 0,1252 долара за кВт/ч, а бензинът на средна цена от 0,867/литър (към 31 декември 2021 г).

За Corolla средният годишен пробег от 21 700 км се разделя на 100 км и след това получено число се умножава по 7,8 литра (средния разход), за да се получи приблизително 1695 литра изгорен бензин за една година. Умножавайки тази сума по средната цена на бензина, бензинът на Toyota ще струва около 1460 долара годишно.

При Leaf пробегът от 21 700 км се разделя на 100 км и след това се умножава по 18,8 кВт/ч. Получава, че за една година електромобилът на Nissan ще консумира около 4080 кВт/ч електроенергия. Ако това се умножи по средната цена на електроенергия в САЩ, зареждането на Leaf ще струва 510 долара. Реално сумата може да бъде по-малка, тъй като в Щатите собствениците на електромобили на Nissan получават годишна дотация от 250 долара от партньора на японския производител EVGo.

Извод

Излиза, че Nissan Leaf спестява около 950 долара на собственика си годишно само от зареждане. За 4 години сумата скача до 3800 долара, а за 8 години – до 7600. Ако се отчете, че и в САЩ бензинът поскъпва, а властите продължават да въвеждат различни методи за стимулиране на покупката на електромобил, нещата стават още по-сериозни.


0 от 500
  • #58
    2 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    За момента е доказано че електрическите са изгодни , ако правиш поне 80-100 хил км годишно , но ако ще въртиш по 15-20 хил , тогава изгодите се "размиват" във времето и ти е все тая. Също като газта зимно време- паля при минус 5 минус 10 и за 5км няма време да прехвърли на газ, но ако ще врътна 300км е друга работа
  • #57
    5 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    всичките варианти на лийфа са абсурдно високи, спестява се и с други неща, но няма да избиеш такава разлика скоро
  • #56
    1 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Туй не знам как ми постна 5 коментара
  • #55
    7 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Тук Nissan Leaf почва от 70 000 лв и е в класа на кола с ДВГ от 35 000. Ако минаваш 10 000 км на година - това за 1900 kW/h. При зареждане на контакт вкъщи - 500 лв грубо. За кола с ДВГ при среден разход 7 на сто - около 2000 лв. Спестяват се по 1500 лв, плюс още 200 от данък. Цената ще се изравни след 20 години. Само дето колата на ток ще е умряла след 10. Аз по принцип съм за ел. коли, но не при тези цени. Във Франция имат Дачия Спринг за 100 евро на месец с 30 дни/год. ползване на кола с ДВГ.
  • #54
    7 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    вече има прототипи на зарядни с мощност 1100 ампера на 800 волта... електрически вседеходи под 40 000 долара, но как ще смените колите за по хиляда лева с такива си остава нерешима загадка
  • #53
    5 rate up comment 5 rate down comment
    Бастри ( преди 2 години )
    Паркирам в синя и зелена зона безплатно.ПС.Като толкова много смятате разходи в бъдеще време , да попитам - защо карате стари автомобили , при положение че дългосрочно , нов излиза по - евтино.
  • #52
    6 rate up comment 4 rate down comment
    Бастри ( преди 2 години )
    Огромно количество коментари от рода " Това което не мога да си го позволя , го отричам".Има и много други неща електромобила.Не забравяйте , че може да ги заредите и от контакта.Да зарежда 15 км/час , но тази кола все пак е в гаража през ноща - 12 часа * 15=180км.Напълно достатъчни за градски автомобил , зареден на фиксирания пазар на ток.В момента инсталиран и солар , с който ще зареждам и без да плащам.Електричката почни няма подръжка , свалете си и тези разходи.
  • #51
    9 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Имам самобръсначка с литиева батерия на 15 години и още си работи батерията, само ножчетата вече искат смяна. Според мен батериите на колите могат да изкарат 15-20 години без проблем.
  • #50
    10 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Това изобщо не е вярно.Батерията има срок на годност 10 години, което означава 1000+ долара на година.Този разход защо не го слагате.
  • #49
    7 rate up comment 3 rate down comment
    К. ( преди 2 години )
    Я пак! Колко струва киловатчасчето на зарядна станция? В България под 50 ст. цена няма, а при цена на тока на свободния пазар 50 ст., сигурно вече е левче. Айде сега включете си калкулаторчетата и при разход 25 квтч/100 км(много оптимистично, да не кажа НЕПОСТИЖИМО) какво се получава? 25 лв/100 км. В бензин или дизел по 3 лв/л. - разход на гориво над 8л/100 км... Мерси, тенкю!