IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Колко по-евтино е шофирането на ток спрямо това на бензин?

Вижте едно сравнение между два от най-популярните модела на пазара

Всеки знае, че зареждането на електрическа кола трябва да бъде много по-евтино от зареждането на конвенционален автомобил с бензин или дизелово гориво. Но колко наистина можете да спестите? Отговор на този въпрос дава американското издание Motor1 (посочените разходи са в долари, тъй като се отнасят за местния пазар).


Nissan Leaf


Преди да бъдат сравнени разходите, важно е да се знае, че по-ниската цена за притежаване на електрически автомобил не се определя само от разликата в цената между електричеството и бензина. Съществуват някои характеристики на електрическите превозни средства, които също участват пряко в намаляването на общите разходи за гориво (или енергия).

Аеродинамика

За конвенционалните бензинови автомобили аеродинамиката е важна, но обикновено не е критична (поне докато шофьорът не реши да вдигне 400 км/ч). В света на електрическите превозни средства нещата са различни. Тъй като батерията е най-скъпият (и най-тежкият) компонент в повечето електрически автомобили, е необходим много нисък коефициент на съпротивление, за да се увеличи максимално възможния обхват.

Според главния изпълнителен директор на компанията AirShaper – Воутър Ремери, ниският коефициент на съпротивление е ключът към максималния обхват на EV. „Ако удвоите скоростта, съпротивлението на въздуха се учетворява, а мощността, необходима за преодоляването му, вече е осем пъти по-голяма“, обяснява Ремери.

Според неговите изчисления, в спортен автомобил с мощност 125 к.с. можете да ускорите до 200 км/ч, но за да ускорите до 400 км / ч, вече са ви необходими цели 1000 конски сили. Тези числа са доста над ограниченията на скоростта по конвенционалните пътища, но показват колко важно е да се подобри аеродинамиката, така че електрическите превозни средства да могат да покриват дълги разстояния с приличен обхват.

Обща ефективност

Електрическите автомобили са много по-добри от автомобилите с двигател с вътрешно горене по отношение на ефективността - консумират много по-малко енергия. Според Министерството на енергетиката на САЩ, ефективността на типичен бензинов автомобил (мощност към колелата) е по-малко от 25%. Това означава, че по голяма част - цели 75%, от енергията се губи под формата на топлина или се изразходва в системите на самия двигател с вътрешно горене.

При електрическата кола - дори без да се вземат предвид ползите от регенеративното спиране, има ефективност над 65%. Останалите 35% са загуби по време на зареждане и на задвижващата система (включително охлаждане и нагряване на батерията).

Регенеративно спиране

При традиционните автомобили (не хибридите) спирането се извършва главно чрез фрикционни спирачки. Това означава, че по-голямата част от кинетичната енергия просто се губи в околната среда под формата на топлина. Хибридите и електрическите превозни средства спират главно чрез преобразуване на кинетичната енергия в електрическа енергия и връщането й обратно към батерията - това се нарича възстановяване на енергия.

Благодарение на този процес, общата ефективност на типично електрическо превозно средство (включително рекуперация), според Министерството на енергетиката на САЩ е около 90% при комбиниран цикъл!

И така, колко се спестява?

Повечето експерти предпочитат двата най-популярни модела с електрическо и конвенционално задвижване, предлагани в САЩ. Това са Tesla Model 3 и Toyota Camry. По-разумно е обаче да се сравняват две коли с еднакъв размер и на същата цена. Следователно, в случая съперниците ще бъдат Toyota Corolla и Nissan Leaf.

Nissan Leaf е най-продаваният електрически автомобил с цена под 30 000 в САЩ, Corolla също е бестселър - втори по продажби през август 2021 г. Ето и техните характеристики:

Toyota Corolla L (нехибрид)


Nissan Leaf


Цена – 20 075 долара

Мощност - 139 конски сили

Разход - 7,8 л/100 км (градски ), 6,1 л/100 км (магистрала)

Среден разход 7л/100км

Пробег с едно зареждане - 700 км

Nissan Leaf S (40 кВт/ч)


Toyota Corolla


Цена - 27 400 долара (19 900 с федерален данъчен кредит)

Мощност - 147 конски сили

Среден разход – 18,8 кВт/ч

Пробег с едно зареждане - 240 км

За да бъде подобно сравнение справедливо, се разглежда среден годишен пробег за автомобилите в САЩ, който е 21 700 км по данни на Министерството на транспорта. Електричеството ще бъде таксувано при средна цена за домакинство в САЩ от 0,1252 долара за кВт/ч, а бензинът на средна цена от 0,867/литър (към 31 декември 2021 г).

За Corolla средният годишен пробег от 21 700 км се разделя на 100 км и след това получено число се умножава по 7,8 литра (средния разход), за да се получи приблизително 1695 литра изгорен бензин за една година. Умножавайки тази сума по средната цена на бензина, бензинът на Toyota ще струва около 1460 долара годишно.

При Leaf пробегът от 21 700 км се разделя на 100 км и след това се умножава по 18,8 кВт/ч. Получава, че за една година електромобилът на Nissan ще консумира около 4080 кВт/ч електроенергия. Ако това се умножи по средната цена на електроенергия в САЩ, зареждането на Leaf ще струва 510 долара. Реално сумата може да бъде по-малка, тъй като в Щатите собствениците на електромобили на Nissan получават годишна дотация от 250 долара от партньора на японския производител EVGo.

Извод

Излиза, че Nissan Leaf спестява около 950 долара на собственика си годишно само от зареждане. За 4 години сумата скача до 3800 долара, а за 8 години – до 7600. Ако се отчете, че и в САЩ бензинът поскъпва, а властите продължават да въвеждат различни методи за стимулиране на покупката на електромобил, нещата стават още по-сериозни.


0 от 500
  • #68
    11 rate up comment 3 rate down comment
    Супер ( преди 2 години )
    Ток 20 стотинки?? Лъжлива сметка, видно с просто око.Никой не зарежда изцяло вкъщи. Вкъщи е бавно и натоварва инсталацията Зарядните станции в Европа са на цени около 50 цента.Или пет пъти по скъпо от цената в статията. Отделно в Европа Нисан Лийф за 40 000 лева няма.Публикуването на измамна реклама трябва да се наказва със затвор
  • #67
    3 rate up comment 5 rate down comment
    албатрос дългонос ( преди 2 години )
    А времето за зарядка?8-9 че и 12 часа.За дълги пътувания забравяш.Отиваш от София в Банско и о там няма зарядна станция.Викаме евакуатор.За морето пък забравяме или пътя до Китен ще е 3 дни с по 2 зарядки по 12 ч. в Стара Зара и Бургас. Че то по БДЖ е по бързо и също е електрическо пътуване.
  • #66
    6 rate up comment 3 rate down comment
    Тъпанчев ( преди 2 години )
    Пропагадата върви с пълна ссила! Сравняват се чушки с домати и се правят внушения и самовнушения.1.Аиродинамика - да,ама някой возил ли се е в Тесла3.Аз щот да.И вътре не само е тясно но е и само за гномове.Висок съм 187 и на задната седалка бях с изкривен врат.Последно така съм бил в Опел Кадет седан 1990г модел.А влизането и особенно излизането си е чиста акробатика.Несравнимо със съвременен кросовър като моя Дъстър.2.Някъде в САЩ може да има ток за 12 цента но днес цената му е до небето.
  • #65
    11 rate up comment 1 rate down comment
    споко ( преди 2 години )
    Ще стане като с метана. Когато започнат да пъплят само електрички ще се видят в чудо от цени, а и тока като стане дефицит.
  • #64
    3 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    до 64 май не можеш да си сметнеш колко ти струва горивото за 15000 км по 10л/100 са 1500литра по 2,50лв./л. е 3750.... как ги изкара 13125 на королата? за тока също не ти излизат сметките....
  • #63
    14 rate up comment 2 rate down comment
    Реалист ( преди 2 години )
    Я го сметнете при 500 лева/MWh, а не при американската - 212 лв/MWh (1.7лв/$) и престанете с глупостите за цените на "евтината електроенергия" - 2 1/2 пъти повечеза ток и разход смесен 5.8 лв/дизел, колкото гори 15 годишна кола в БГ за 5000 лв.Излизат че новите супер електрички горят повече от 15 годишна кола и са 9 пъти по скъпи от нея За разликата, може да се обиколи земното кълбо на дизел
  • #62
    19 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    К'во ми го давате за пример т'ва д'ръво Лийфчето, бе??На втората година едва ги в'ръзва 120 км. извънградско и 70-80 км. градско.Добре, че се отървах о време от това недоразумение! И, стига сте пълнили кофите на хората с тези електрокари! Пише го: избиването на вредните емисии от тези сапунерки са 74000км., най-малко! После, к'во пра'им? Нова батерия. Аре у лево с пропагандната ви!
  • #61
    2 rate up comment 4 rate down comment
    Дифорс ( преди 2 години )
    Разходът на Лийфа съм смятал при 20 кВ/100 км и зареждане от домашен контакт на нощна енерги, възможно най-евтиният вариант.
  • #60
    17 rate up comment 2 rate down comment
    Дифорс ( преди 2 години )
    Сравнение на разходите за 5 годи на нова Корола бензин с Лийф. Тойота - цена 35000 лв, Нисан - 70000; каско от 4% със съответното обезценяване на година - 5600 с/у 11200; обслужване - 1200 с/у 0 (примерно); гориво при год. пробег 15000 км/год - 13125 лв с/у 2250 лв; данъци - 445 с/у 0 лв. Общи разходи 55370 лв с/у 83895. Продажна цена - 25000 лв и на двата автомобила. Себестойност на ползването 30370 лв за Тойота с/у 58450 за Нисан. Ако съм пропуснал нещо можете лесно да си го добавите.
  • #59
    3 rate up comment 2 rate down comment
    Д.Пенев ( преди 2 години )
    Това е много добре изчислено, но нека продължим с математиката, защото разходите по една кола са не само той или гориво! 1. Данъци: за коли с ДВГ и за коли на ток 2. Цена на консумативи: масло, филтри за гориво и масло + цена на феродото + цената за подмяната на 10к или на 15к километра, за спирачките. 3. Ами цената на батерията.... Официално живота на батерията я дават м/у 6 до 8г. Ами цената на изхвърлянето и на подмяната на батерията? За тези работи никой не публикува информация.