Много хора си мислят, че електромобилът може да се окаже истински капан, ако остане в трафик за по-дълго време. Притеснението им е, че батерията може да се изтощи, особено през зимните месеци, когато е включено отоплението на колата.
През декември на магистрала I-95 във Вирджиния се образува огромно задръстване по време на снежна буря, което накара мнозина недоброжелатели на електромобилите да твърдят колко лошо е да си заседнал в студа с кола на ток. Експеримент на Dirty Tesla обори тези твърдения.
Факт е, че превозните средства с двигател с вътрешно горене, които останат без гориво в подобна ситуация, лесно могат да бъдат заредени и да продължат пътя си. Електромобилът обаче не може, а след като батерията му се изтощи, той няма как да бъде помръднат. И трябва да бъде качен на платформа, за да бъде преместен.
В същото време електрическата кола не се нуждае от почти нищо на празен ход и ще изразходва енергия само за отопление на купето. Това накара екипът на Dirty Tesla да провери колко точно енергия е необходима, за да се поддържа отоплението на купето, докато колата стои на място.
Експериментът беше направен с електромобили на Tesla, но трябва да се отбележи, че в случая са използвани както кола с термопомпа (Model Y), така и такава, която загрява кабината с класически нагревател (Model X). И двете са заредени на 90% и са оставени на студа. Метеорологичните условия за експеримента на Dirty Tesla са дори по-сурови от тези във Вирджиния. Температурата на въздуха е -9,5 градуса по Целзий в началото на експеримента и пада до -11 градуса два часа по-късно. За сравнение, по време задръстването във Вирджиния минималната температура е била -5 градуса.
В колите температурата е настроена на 21 градуса по Целзий, като след 12 часа престой батерията на Model Y спада от 91% на 58%, изразходвайки 26,5 кВн/ч. Това означава, че пълната батерия ще издържи около 36 часа. Батерията на Model X спадна от 90% на 47% и използва 43 кВт/ч, като би трябвало да изкара 28 часа (термопомпата явно помага).
През следващите 6 часа екипът на Dirty Tesla намали настройката за вътрешна температура до 16 градуса, като това доведе до спад на батерията в Model Y от 58% на 48% с използвани 8 кВт/ч. Това ще увеличи издръжливостта на автомобила до 60 часа.
За сравнение, изчисленията на организаторите на експеримента показват, че автомобил с двигател с вътрешно горене ще изкара 52 часа в същите условия. А това означава, че електромобилът е напълно сравним с кола с конвенционален двигател, като дори в някои случаи го превъзхожда, тъй като при него температурата може да се намалява и така той да издържи повече.
ри автомобилите с двигател с вътрешно горене това не е от особено значение, тъй като топлината е страничен продукт от работата на двигателя на автомобила.
Снимки и видео: Carscoops