Европейският съюз се подготвя да въведе новия екологичен стандарт Euro 7, който на практика ще сложи точка на двигателя с вътрешно горене. И особено на дизеловия, който бездруго е в немилост в последните 6 години. Дори и сега на много места в Европа правителства и местни власти се опитват да забранят старите дизелови коли и всячески насърчават хората да не си купуват нови дизели.
Протест в защита на дизеловите двигатели в Германия. При товарните превози в ЕС делът на дизела надхвърля 90%
Има обаче един малък проблем: цялата икономика на ЕС в момента се крепи върху дизеловия двигател. По пътищата на общността се движат общо около 400 милиона автомобила (данни от 2019). От пътническите автомобили 42% са с дизелов двигател. При лекотоварните делът на дизела е 89%, при автобусите - 94.5%, а при товарните автомобили - цели 97.8%.
Раздялата с дизела означава, че поне 200 милиона превозни средства в ЕС ще трябва да бъдат подменени с нещо друго. Електрическото задвижване е алтернатива, макар и по-скъпа, при леките коли. Но за момента е много далеч от решаване на проблема при тежките.
Гидо Дюмаре, основател и главен изпълнителен директор на Punch
Какъв е тогава изходът? Един белгийски предприемач смята, че разполага с готово решение. Името му е Гидо Дюмаре, собственик на белгийската Punch Group. Името на компанията вероятно не говори много на широката публика, но в автомобилната индустрия тя е позната и уважавана като доставчик на компоненти за BMW, ZF и още няколко реномирани имена. Освен това Дюмаре е специалист в съживяването на затъващи бизнеси. Навремето той откупи губещия завод на General Motors за трансмисии в Страсбург, и го превърна в основен доставчик на компоненти за 6- и 8-степенните трансмисии на ZF. А през 2020 Дюмаре сложи ръка и върху развойния център на GM в Торино с неговите над 700 инженери, създали в миналото някои от най-успешните дизелови агрегати на Opel и Fiat.
Бившият инженерен и развоен център на GM в Торино, Италия, който днес е собственост на Punch
Именно в развойния център в Торино Punch работи по най-важния си проект: адаптирането на съществуващи дизелови двигатели да работят с водород. Ако Дюмаре успее, това е начин не само дизелите да продължат да съществуват, вече при нулеви емисии, но и спасение за товарните превози в Европа. Белгийският предприемач хвърли повече светлина върху начинанието в разговор с Лука Чифери от AN Europe.
10 въпроса за бъдещето на дизела към Гидо Дюмаре (ГАЛЕРИЯ):
- Водородът изгаря седем пъти по-бързо от дизеловото гориво, затова трябва да понижиш температурата в горивната камера. Доказано средство за това е впръскването на вода, но то има негативен страничен ефект - създава корозия. Друг потенциален проблем е смазването, защото такъв двигател ще е много сух. Омасляване чрез впръскване е единственото решение. Иначе самият двигател се нуждае само от малки корекции по цилиндровата глава. Инжекционът и контролните системи, естествено, трябва да се преработят, за да боравят с водород.
На снимката: дизелов V8 двигател на GM, адаптиран за водородно гориво от Punch