От година на година литиево-йонните батерии стават все по-добри. На пазара вече има електрически седани с по 800 км пробег, задават се електрически двутонни пикапи с ускорението на суперколи, а някои електромобили вече ползват 800-волтово зареждане. Но въпреки целия видим напредък електромобилите все още не могат да минат без една ужасна отживелица: добрия стар 12-волтов, оловно-киселинен акумулатор. И ако той сдаде багажа, дори любимата ви Tesla Model 3 изведнъж се оказва неподвижна, безполезна купчина метал и пластмаса.
Тук старомодният бензинов модел дава ток на електромобила, а не обратното
Много собственици на електромобили са се сблъсквали с това неприятно преживяване: литиево-йонната батерия на колата им има заряд за стотици километри, но заради падналия допотопен акумулатор не могат да потеглят. Малко като в стиховете на Колридж за самотния моряк: "Вода, вода, отвсякъде вода / а жаден ще умре човек!". Защо е така? Защо не е възможно електромобилът да се стартира с енергия от голямата си батерия?
Дори и свръхмодерното BMW iX си има 12-волтов акумулатор под капака
Всъщност причините са няколко. Едната е, че електромобилите имат две основни - и различни - потребности от електричество. Едната е, за да се движат. Другата е за всичко останало. Задвижването е поверено на голямата, модерна, скъпа високоволтова батерия, защото само така можете да имате смайващото ускорение от 0 до 100 км/ч и бързото зареждане. Само че захранването на радиото не изисква 800 волта. Нито пък бихте искали такова напрежение да присъства във всяка електрическа система на автомобила. Най-малкото заради безопасността на пътниците.
Освен това всички компютри и електронни контролери на борда на автомобила се захранват с нисък волтаж. Същото важи и за самите релета, които отделят високоволтовата от нисковолтовата мрежа в амтомобила. Тези релета позволяват високоволтовото електричество да се прекъсва, когато колата не се движи, или пък при катастрофа.
Високоволтовата литиево-йонна батерия в пода на BMW iX
Има и втора причина, и тя е икономическа. Производството на оловно-киселинни акумулатори е добре познато, лесно и евтино. Дори и да се разредят, те лесно могат да се стартират с добрите стари кабели и проблемът да се реши за няколко минути. Възможно е в бъдеще да се наложи друг масов волтаж - 24 или 48. Но за момента 12-волтовите системи господстват.
Остава последният въпрос: какво пречи енергията от голямата литиево-йонна батерия да се използва, за да се стартира падналият 12-волтов акумулатор?
В края на краищата доста е абсурдно да даваш ток с кабели на електромобил, който има достатъчно заряд да захрани две-три домакинства.
В новите електромобили на Hyundai и Kia с този бутон можете да стартирате акумулатора с ток от голямата батерия
На същото мнение очевидно са били инженерите на корейския гигант Hyundai/Kia. Затова в новите им модели има връзка между нисковолтовата система и голямата батерия, и при паднал акумулатор можете да го стартирате с ток от нея. Трябва само да натиснете бутона 12V Batt Reset на таблото. Но има и една особеност: тук вече няма 12-волтов оловно-киселинен акумулатор. Вместо него има втора, по-малка 14-волтова литиево-йонна батерия. Tesla също замени оловно-киселинния акумулатор с литиево-йонен в най-новите версии на Model S.
Това вече доста повече прилича на технология от XXI век. Само че, уви, нито цената е ниска, нито пък можете с лекота да я замените в кварталното магазинче за акумулатори, ако се повреди.