За XXI век литиево-йонната батерия е това, което беше петролът за XX век. Тя вече изцяло е превзела смартфоните и лаптопите ни и, ако се осъществят плановете на политици като лидерите на ЕС, Си Дзинпин и Джо Байдън, съвсем скоро ще превземе и автомобилите. Мнозина виждат в нея и начина най-после да постигнем ефективно използване на енергия от слънцето и вятъра, без сегашната необходимост да се поддържат скъпи и замърсяващи дублиращи мощности.
Корейският гигант Samsung представи преди година прототип на батерия с твърд електролит, която има енергийна плътност над 900 втч за литър, и минимум 1000 цикъла без загуба на капацитет. Производството в по-големи размери все още е проблем
Има само един малък проблем: сегашната литиево-йонна батерия не може да изпълни всички тези очаквания. В нея има твърде много непреодолими ограничения - до такава степен, че за последните 30 години технологията почти не се е променила. Всъщност дори собственият й създател, Нобеловият лауреат проф. Джон Гудинъф, сега работи по създаването на заместника й - батерията с твърд електролит.
12 причини защо ни трябват нов тип батерии (ГАЛЕРИЯ):
Цената й спадна драстично в последното десетилетие - от над 1000 долара за киловатчас през 2011 сега е някъде около 110 долара, по изчисления на Benchmark Mineral Intelligence. Но и това все още не е достатъчно. Дори и при такива цени електромобилите днес си остават средно с 30% по-скъпи от конвенционалните машини с двигатели с вътрешно горене. При това намаляването на разликата се дължи колкото на поевтиняването на батериите, толкова и на поскъпването на обикновените коли в резултат на все по-строгите регулации на места като Европейския съюз. Bloomberg NEF прогнозира, че цената на електрическото задвижване ще се изравни с тази на ДВГ около 2030, но и това минава през ново поскъпване на ДВГ.
На снимката: Dacia Spring, най-евтиният електромобил в ЕС, струва около 17-18 хиляди евро на повечето пазари. Това е с една трета повече от конвенционалните модели в А-сегмента.