IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Дойде ли най-после времето на "твърдите" батерии?

Toyota вече има работещ прототип с такива акумулатори, но признава, че остават още проблеми

Японският гигант Toyota разполага с работещ прототип на електромобил, задвижван от мечтаните от производителите батерии с твърд електролит, потвърди изпълнителният вицепрезидент на компанията Кейджи Кайта. Компанията дори планира ограничено серийно производство на подобни автомобили около 2025 година, но Кайта признава, че технологията още не е готова за масово приложение.


Toyota електромобили

Батериите с твърд електролит са разглеждани от мнозина като най-доброто решение за основните проблеми на днешните електромобили - твърде високото тегло и относително ниската енергийна плътност на литиево-йонните батерии с течен електролит.

"Твърдите" батерии се зареждат доста по-бързо, имат по-голяма енергийна плътност и задържат заряда по-дълго. Автомобил с подобна батерия би имал чувствително по-голям пробег с едно зареждане, отколкото кола с литиево-йонна батерия със същата маса. От Toyota са се подготвяли да покажат работещия прототип това лято на олимпийските игри в Токио, но те бяха отложени за догодина заради коронавируса.
  
  
батерии с твърд електролит

 
  
Все още обаче японците не са решили всички проблеми, които съпътстват тази технология. Главните са твърде краткият им живот и високата чувствителност към удари и сътресения. Toyota и партньорът й Panasonic се надяват да преодолеят това с използването на нови материали. В момента те залагат на електролит на базата на сяра. Самият цикъл на зареждане и разреждане обаче води до деформирането му, съкращавайки живота на батерията. Конкурентът Samsung, който също работи по акумулатори с твърд електролит, експериментира с аноди от сребърно-въглероден композит, които са по-неподатливи на деформации.
  
  
батерии с твърд електролит

  
  
Проблем е и производството. В сегашния си вид "твърдите" батерии трябва да се произвеждат в изключително суха среда, което принуждава Toyota да използва изолирани камери, в които работниците оперират чрез гумени ръкавици. Това обаче би било мъчно приложимо при производство в по-големи серии.
  
  

батерии с твърд електролит, Toyota

 Прототип на ултракомпактен градски автомобил, показан от Toyota миналата година. Вероятно в подобни модели ще е първото серийно вграждане на батерии с твърд електролит
 

Toyota дълги години се отнасяше с пренебрежение към автомобилите с батерии и препочиташе да набляга на паралелните си хибриди като средство за намаляване на емисиите. Заради регулаторните промени в Китай и ЕС обаче компанията в последните години ускорено развива електрическите технологии и се подготвя да представи първия си чисто електрически кросоувър (съвместно със Subaru).

 

 

0 от 500
  • #17
    3 rate up comment 1 rate down comment
    Швабен зи каскен ( преди 1 седмица )
    "ПЪЛНИ ГЛУПОСТИ", 2170 в Модел 3 са 4.8 Аh и тежат 70 грама. През 2009 "стария" Панасоник 18650 е с 2.9 Ah и 44 гр. news.panasonic.com/global/press/data/en091225-3/en091225-3.html 247 Wh/kg срещу 236 Wh/kg. Страашен прогрес за 12 години.
  • #16
    0 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    направете сайт електромедиа че много фенове на ас дс спамят в сайт за истински автомобили
  • #15
    4 rate up comment 2 rate down comment
    TSLA ( преди 1 седмица )
    "Апоропо, енергийната плътност батериите в Тесла в момента са на нивото на 18650 клетките на Панасоник от 2008-ма." - ПЪЛНИ ГЛУПОСТИ. 2008-ма 18650 бяха по 2200 mAh. Днес в Tesla се влагат 21700 клетки с капацитет 5000 mAh. Поради което 2020 година още никой не може да ги бие по пробег.
  • #14
    2 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    Ами то сам го каза. А ти си мечтай за такова усещане на 20-годишната си "нечуплива" японка.
  • #13
    7 rate up comment 1 rate down comment
    Защо? ( преди 1 седмица )
    Защо никой не казва нищо за немските ПРЕМИУМЧЕТА? Верно че статията е за батерии, а не за НАФТА, ама кажете нещо за шумоизолацията, за лукса, за лед лампичките, затова как им се затварят вратите... липсват ми.
  • #12
    8 rate up comment 5 rate down comment
    Швабен зи каскен ( преди 1 седмица )
    Хех, Тесла съществуват благодарение на Панасоник, така че за японските технологии можеш само да благодариш. Не знам как си представяш че фирмичка за кондензатори като Максуел може да се мери с технологичен гигант като Панасоник, но феновете на Илонката не се славите с особено остър ум. Апоропо, енергийната плътност батериите в Тесла в момента са на нивото на 18650 клетките на Панасоник от 2008-ма.
  • #11
    3 rate up comment 7 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    Тесла няколкократно са изтъквали, че Панасоник не могат да си изпълнят обещанията за капацитет на производството в съвместното им предприятие. Толкова за японската технология.
  • #10
    6 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    #7, не позна! Панасоник са напълно изолирани от новата поточна линия. Не случайно не я инсталират в същата фабрика в Невада, а в Калифорния - промишленият шпионаж е много сериозен проблем. Разработена е от Максуел, които са отколешен производител на суперкондензатори и от 2 години са собственост на Тесла.
  • #9
    7 rate up comment 3 rate down comment
    Швабен зи каскен ( преди 1 седмица )
    Колкото до батериите с твърд електролит на Тойота: първите NiMH батерии са на GS Yuasa от 89-та, първите литиево-йонни - на Сони от 91-ва, та каква е вероятността следващото поколение батерии да не е от Япония?
  • #8
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Швабен зи каскен ( преди 1 седмица )
    Добре, обещавам да гледам на 22.09:) С амо че да напомня че предишния Tesla Autonomy Investor Day беше на 22.04.2019 и като им гледам в момента автонимията на какво ниво е..