IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Дойде ли най-после времето на "твърдите" батерии?

Toyota вече има работещ прототип с такива акумулатори, но признава, че остават още проблеми

Японският гигант Toyota разполага с работещ прототип на електромобил, задвижван от мечтаните от производителите батерии с твърд електролит, потвърди изпълнителният вицепрезидент на компанията Кейджи Кайта. Компанията дори планира ограничено серийно производство на подобни автомобили около 2025 година, но Кайта признава, че технологията още не е готова за масово приложение.


Toyota електромобили

Батериите с твърд електролит са разглеждани от мнозина като най-доброто решение за основните проблеми на днешните електромобили - твърде високото тегло и относително ниската енергийна плътност на литиево-йонните батерии с течен електролит.

"Твърдите" батерии се зареждат доста по-бързо, имат по-голяма енергийна плътност и задържат заряда по-дълго. Автомобил с подобна батерия би имал чувствително по-голям пробег с едно зареждане, отколкото кола с литиево-йонна батерия със същата маса. От Toyota са се подготвяли да покажат работещия прототип това лято на олимпийските игри в Токио, но те бяха отложени за догодина заради коронавируса.
  
  
батерии с твърд електролит

 
  
Все още обаче японците не са решили всички проблеми, които съпътстват тази технология. Главните са твърде краткият им живот и високата чувствителност към удари и сътресения. Toyota и партньорът й Panasonic се надяват да преодолеят това с използването на нови материали. В момента те залагат на електролит на базата на сяра. Самият цикъл на зареждане и разреждане обаче води до деформирането му, съкращавайки живота на батерията. Конкурентът Samsung, който също работи по акумулатори с твърд електролит, експериментира с аноди от сребърно-въглероден композит, които са по-неподатливи на деформации.
  
  
батерии с твърд електролит

  
  
Проблем е и производството. В сегашния си вид "твърдите" батерии трябва да се произвеждат в изключително суха среда, което принуждава Toyota да използва изолирани камери, в които работниците оперират чрез гумени ръкавици. Това обаче би било мъчно приложимо при производство в по-големи серии.
  
  

батерии с твърд електролит, Toyota

 Прототип на ултракомпактен градски автомобил, показан от Toyota миналата година. Вероятно в подобни модели ще е първото серийно вграждане на батерии с твърд електролит
 

Toyota дълги години се отнасяше с пренебрежение към автомобилите с батерии и препочиташе да набляга на паралелните си хибриди като средство за намаляване на емисиите. Заради регулаторните промени в Китай и ЕС обаче компанията в последните години ускорено развива електрическите технологии и се подготвя да представи първия си чисто електрически кросоувър (съвместно със Subaru).

 

 

0 от 500
  • #7
    5 rate up comment 5 rate down comment
    Швабен зи каскен ( преди 1 седмица )
    И къде им е на Тесла собственото серийно производство на клетки? Засега все още Панасоник им ги правят. Тесла дори и да го направят, то ще бъде в голяма степен клонирано от Панасоник. А иначе ако се вярва на Илонката, Теслите стават напълно автономни всяка година от 2017 насам. Да вярва който иска.
  • #6
    4 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    22.09.2020г. "Денят на батерията" гледайте пряко от Феиймонт!
  • #5
    3 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    Тойота и Панасоник не били готови за серийно производство. Самсунг също. Нищо, Тесла са. Поточната линия вече се инсталира във фабриката на един от стартъпите, които купиха. Поточна линия. Не шепа батерии, сглобени в лаборатория на ръка. Да, в началото ще има голям процент брак, което ще двигне цената - затова ще се слагат само в S/X и Roadster. До две години, обаче, ще бъдат значително по-евтини от сегашните на Панасоник.
  • #4
    3 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    трудна работа е това с твърдия електролит. Първо трябва някой да открие материал, който да има електролитни качества и в същото време достатъчно солидна молекулярна решетка, че да не се троши в движение
  • #3
    3 rate up comment 3 rate down comment
    До №2 ( преди 1 седмица )
    Кажи го на Карлос Гон
  • #2
    16 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    Е, не всичко де - статиите за манипулирани емисии, арестувани директори и недоволни клиенти са все за немските "премиуми"
  • #1
    9 rate up comment 7 rate down comment
    Аман! ( преди 1 седмица )
    Пак Toyota.... ПАК... аман от този ориз.... защо пак ТЕ? Вече не издържам... Toyota това, Toyota онова. Всичко е Toyota.