Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka

Кои ще са батериите на бъдещето?

Трите най-обещаващи алтернативи на литиево-йонната технология

Кои ще са батериите на бъдещето?

Бъдещето, поне близкото, видимо принадлежи на електромобилите. Всички производители - от Mitsubishi до Rolls Royce - работят върху електрическо задвижване. Но пред окончателната инвазия на колите с щепсели стои една сериозна пречка: батериите.

Те са или твърде тежки и скъпи, или твърде слаби и с недостатъчен пробег. Литиево-йонната технология напредна в последните години, но недостатъчно, че да разреши тези проблеми. Мнозина се надяват, че отговорът ще дойде от другаде - от някоя от множеството алтернативни технологии, по които се работи в момента. Нека прегледаме набързо трите най-обещаващи от тях.

Какви ще са батериите на бъдещето?

Окислително-редукционна батерия

Какво: Вместо положителни и отрицателни електроди, тук имате два отделни резервоара с течни електроди, които генерират електричество, протичайки през батерията. Плюсът: щом зарядът свърши, можете просто да налеете нов електролит на бензиностанцията.

Защо не: Повечето експерти смятат, че за да постигнат адекватен пробег, резервоарите ще трябва да са твърде големи.

Докъде е: Лихтенщайнската NanoFlowcell има работещ прототип, който изкара 14 часа в непрекъснато движение с около 30 км/ч, зареждан от 160-литров резервоар с електролит.

Твърда литиево-йонна батерия

Какво: Твърд керамичен електролит вместо течния, който се ползва в днешните литиево-йонни батерии. Плюсовете - батерията е невъзпламенима, не се разваля с течение на времето и побира двойно повече енергия в същия обем. Освен това представянето й само се подобрява с повишаване на температурата - тоест отпада нуждата от скъпа и тежка охладителна система.

Защо не: керамичният електролит е до пет пъти по-тежък от течния, и е потенциално чуплив. Освен това не работи добре при ниски температури.

Докъде е: Производителят на прахосмукачки Dyson купи компания за такъв тип батерии и се кани да прави електрически автомобил с тях.

Какви ще са батериите на бъдещето?
Солниците Уюни в Боливия - едно от най-големите находища на литий в света. Високата му цена е една от пречките пред електромобилите. Метално-въздушните батерии, ползващи цинк, биха могли да свалят драстично цената

Метално-въздушна батерия

Какво: Нещо средно между батерия и горивна клетка. Използва кислорода от въздуха, за да захранва химическа реакция, произвеждаща електричество. Плюсовете - до 10 пъти по-висока енергийна плътност от литиево-йонната батерия. И вместо литий може да се използва цинк, по-разпространен и много по-евтин.

Защо не: Все още технологията е твърде нова и създадените по този начин батерии имат кратък живот.

Докъде е: Американската Fluidic Energy монтира такива батерии в някои африкански държави за битови нужди. Tesla държи патент за такава батерия като средство за удължаване на пробега, когато свърши зарядът на литиево-йонната.
 

0 от 500
  • #5
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Русия ( преди 2 години )
    Вторият вид е доста перспективен, поне за настоящето.
  • #4
    14 rate up comment 2 rate down comment
    А всъщност .. ( преди 2 години )
    истината е в графеновите батерии! При тегло около 50кг осигурява пробег около 600км и то при средна скорост от 120км.ч. Зареждат се за около 10-15мин. Минуси: - технологични проблеми за масово производство; - поради горното все още висока цена; - и най-вече якият отпор на нефтените картели ...
  • #3
    12 rate up comment 4 rate down comment
    Край ( преди 2 години )
    Решението е унифициране на батериите смяна на батериите на батериостанции. Ако беше още комунизма щеше да стане лесно обаче сега всеки дърпа чергата към себе си.
  • #2
    17 rate up comment 3 rate down comment
    fen ( преди 2 години )
    Ей аман от маркетинг. Мине се не мине 1 месец и се почва, "Учени откриха еди си кви батерии дето, ще са турбо яки и т.н." и така вече 10 години. А в реалността нищо не се променя.......
  • #1
    9 rate up comment 9 rate down comment
    Enzo ( преди 2 години )
    Доникъде не са!Цялото безпринципно говорене за това кой какви електромобили планира да пусне в продажба,кой върху какви такива работи и как до еди колко си години,двигателите с вътрешно горене щели да бъдат забранени,е рекламна кампания на маркетинговите отдели на производителите. Хората вярват в заблудата с колите на батерии и искат да вярват,че точно производителят,от който ще си купят кола е най-напред в разработката на такива.И рекламните послания следват тази потребност на потребителите.