IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Колко реално издържа електромобил в задръстване при голям студ?

Експеримент разби още един от митове за колите на ток (ВИДЕО)

Много хора си мислят, че електромобилът може да се окаже истински капан, ако остане в трафик за по-дълго време. Притеснението им е, че батерията може да се изтощи, особено през зимните месеци, когато е включено отоплението на колата.


трафик


През декември на магистрала I-95 във Вирджиния се образува огромно задръстване по време на снежна буря, което накара мнозина недоброжелатели на електромобилите да твърдят колко лошо е да си заседнал в студа с кола на ток. Експеримент на Dirty Tesla обори тези твърдения.

Факт е, че превозните средства с двигател с вътрешно горене, които останат без гориво в подобна ситуация, лесно могат да бъдат заредени и да продължат пътя си. Електромобилът обаче не може, а след като батерията му се изтощи, той няма как да бъде помръднат. И трябва да бъде качен на платформа, за да бъде преместен.


електромобили


В същото време електрическата кола не се нуждае от почти нищо на празен ход и ще изразходва енергия само за отопление на купето. Това накара екипът на Dirty Tesla да провери колко точно енергия е необходима, за да се поддържа отоплението на купето, докато колата стои на място.

Експериментът беше направен с електромобили на Tesla, но трябва да се отбележи, че в случая са използвани както кола с термопомпа (Model Y), така и такава, която загрява кабината с класически нагревател (Model X). И двете са заредени на 90% и са оставени на студа. Метеорологичните условия за експеримента на Dirty Tesla са дори по-сурови от тези във Вирджиния. Температурата на въздуха е -9,5 градуса по Целзий в началото на експеримента и пада до -11 градуса два часа по-късно. За сравнение, по време задръстването във Вирджиния минималната температура е била -5 градуса.


електромобили


В колите температурата е настроена на 21 градуса по Целзий, като след 12 часа престой батерията на Model Y спада от 91% на 58%, изразходвайки 26,5 кВн/ч. Това означава, че пълната батерия ще издържи около 36 часа. Батерията на Model X спадна от 90% на 47% и използва 43 кВт/ч, като би трябвало да изкара 28 часа (термопомпата явно помага).

През следващите 6 часа екипът на Dirty Tesla намали настройката за вътрешна температура до 16 градуса, като това доведе до спад на батерията в Model Y от 58% на 48% с използвани 8 кВт/ч. Това ще увеличи издръжливостта на автомобила до 60 часа.


електромобили


За сравнение, изчисленията на организаторите на експеримента показват, че автомобил с двигател с вътрешно горене ще изкара 52 часа в същите условия. А това означава, че електромобилът е напълно сравним с кола с конвенционален двигател, като дори в някои случаи го превъзхожда, тъй като при него температурата може да се намалява и така той да издържи повече.

ри автомобилите с двигател с вътрешно горене това не е от особено значение, тъй като топлината е страничен продукт от работата на двигателя на автомобила.


Снимки и видео: Carscoops

0 от 500
  • #24
    4 rate up comment 3 rate down comment
    //// ( преди 2 години )
    11 явбно си голям капацитет, но термопомпа и кпд са несъвместими в едно изречение.А 12 при -20 колко им е ефикасността и енергоемкоста?
  • #23
    10 rate up comment 10 rate down comment
    Хахахаха ( преди 2 години )
    Бензинчо, не си ръси тъпотиите! Една кола с 55 литра резервоар и разход на място от 700 грама на час, за колко ще му стигне пълния резервоар! А и той няма да е пълен, щото трябва да е карал, нали? Не стои на бензиностанцията? А и като стои един ДВГ на обороти и харчи 700 грама на час, да ти кажа ли че след 30 минута и изстива на минус 15?
  • #22
    9 rate up comment 10 rate down comment
    Хахахаха ( преди 2 години )
    Ай честито! Още една опорка падна! Само ще спомена, че един бензинов няма да издържи 60 часа да загрява! Горивото ще свърши и мотора, ще изстине много преди 60 часа!
  • #21
    11 rate up comment 3 rate down comment
    //// ( преди 2 години )
    11 и какво КПД и термопомпа? КОлко е КПД на термопомпата при 0 и при - 15 градуса? Отделно тая термопомпа да не върви с ***? Трябва ток за нея и колкото по ниска е температурата, толкова по голям е разхода.
  • #20
    9 rate up comment 7 rate down comment
    Алексей ( преди 2 години )
    Въпросът е, че дори и за над средно заможен американец Model Y и Model X са доста над нормалните му възможности и си остават само мечта на този етап.
  • #19
    15 rate up comment 15 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Електрическите коли са супер за градски условия и за къси разстояния. Обаче за извънградски пътувания на дълги разстояния е голяма мъка. Особено в България е немислимо с такава кола да обикаляш в провинцията. Постоянно трябва планираш къде ще спираш, къде ще зареждаш, пък то зареждането не става бързо и само си губиш времето в чакане. Просто удоволствието се убива от тази несигурност дали ще стигнеш там за където си тръгнал. Друго си е дизела. Има го навсякъде. Сигурно и надеждно.
  • #18
    3 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    https://***.eea.europa.eu/ims/new-registrations-of-electric-vehicles има графики с картинки, специално за разбирачите
  • #17
    13 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    поне мъничко не ви ли е срам да давате примери от Норвегия или Холандия? че там се продавам най-много електрички и тесли, или пак се връщаме на опорката за норвежките геюве???? асхахахах, че па и студено в севера .... пфууууу
  • #16
    12 rate up comment 7 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    петролното лоби не можете ли поне една читава опорка да измислите? а че нефтени молекули има в лекарствата не ви дреме? жалки смотаня....
  • #15
    14 rate up comment 21 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Пресен случай от преди 20 дни. На мой приятел синът му е студент в Холандия, там учи и с още няколко български момчета трябва да летят за България. До летището са 160км. които ще преодолеят с рент а кар. Когато избират колите, решават да вземат Тесла. При потегляне батерията е показвала 560км. познайте, на средата на магистралата батерията свършва. Колата спира, звънят на телефона за спешни случаи, идва полиция, пътна помощ и естествено изтърват полета. уж 560км. пробег а се изтощава на 80км.