fallback

Без стари коли в центъра на София от следващата зима?

Предлаганата забрана обхваща две зони, като постепенно ще засегне и по-нови автомобили

В София ще бъде въведена забрана за влизане на най-замърсяващите коли в центъра, като това ще се случи през следващия зимен сезон. Ограничението няма да важи за собствениците на автомобили, които живеят на територията на „нискоемисионните“ зони, съобщи Зафир Зарков, зам.председател на комисията по транспорт на Столичния общински съвет от ГЕРБ на конференцията "Предизвикателства и възможности за подобряване на качеството на въздуха".

Забраната ще отнася за превозните средства без екологична категория, както и за тези с категории „Евро 1“ и част от „Евро 2“, тоест ще засегне 30% от автомобилите в столицата. Очаквания са, че ограничението на старите коли ще доведе до намаляване с 90% намаление на вредните емисии във въздуха до 2027 г.

Първата „нискоемисионна“ зона е по-малка и обхваща центъра между булевардите „ Сливница”, „Васил Левски”, „Патриарх Евтимий”, „Скобелев” и ул. „Опълченска”. Втората е разширена, като се разполага между булевардите „Сливница”, „Димитър Николаев”, „Ситняково”, „Пейо К. Яворов”, „Никола Вапцаров”, „Черни връх”, „Хенрик Ибсен”, „Петко Тодоров”, „Иван Гешов” и „Константин Величков”.

Въвеждането на такива зони съответно е обвързано с поставяне на екостикери на автомобилите. Предвижда се поетапно ограничаване и на останалите замърсяващи коли в тези райони, като то може да стане в два варианти – при по-краткия до 2027 г., а при по-плавния – до 2027 г.

Първият предвижда забрана от 2022 г. на дизелови коли с „Евро 3“ и бензинови с „Евро 2“. От 2023 г. ще се ограничат дизелите с „Евро 4“ и бензиновите с „Евро 3“, а от 2024 г. - дизелите с „Евро 5“. През 2025 г. ще се забрани влизането на дизели „Евро 6“ и бензинови „Евро 4“, а от 2026 г. - дизели „Евро 6d” и бензинови „Евро 5“. Накрая - от 2027 г., ограничението ще важи и за дизели „Евро 7“ и бензинови „Евро 6d“. Във втория вариант тези етапи са удължени с по две години.

Предстои Столичният общински съвет да вземе решение дали първоначално ще въведе само едната зона, или и двете ще започнат да функционират едновременно. Те вече са оборудвани с камери, които отчитат регистрационните номера на колите.

fallback
  • #50
    Ноки ( преди 2 години )
    Абсолютно хубавата идея за това кой замърсява и кой е стриктен се срина. Новите стикери са на база година и гориво. Дали някой е дал пари за катализатор и нови гърнета или ги е свалил за му върви колата няма разлика. Пред ГТП пункта всички са равни.
  • #49
    Sst ( преди 2 години )
    Навсякъде в статията се говори за евро категории, докато на колите нашите умници лепят стикери с измислените от тях еко категории. Имам автосервиз и съм свидетел как тези стикери се слагат само въз основа на годината на производство а не след измерване на реалните емисии на автомобилите. Пак успяха да опорочат една добра идея.
  • #48
    край ( преди 2 години )
    по градоустройството си и инфраструктурата София е град за 200 хил. коли и силен градски транспорт а не за 1.5 млн. коли.
  • #47
    анонимен ( преди 2 години )
    Супер. Крайно време е. Има метро, който няма под 20 годишна кола.
  • #46
    анонимен ( преди 2 години )
    Властите в Бг трябваше преди много време да се сетят че нещата няма да се оправят ей така без наредби и ограничения.Поне 2015 когато дизелгейта замисли доста общини по белия свят какво да направят за чистия въздух, можеше да се въведат забрани за след 5 год. (демек 2020г) за хората да си подменят автомобилите с по нови и чисти, а не сега всяка година по едно Euro повече.Гербаджиите да си ходят от постовете си, прекалено много неща упляскаха за да си уреждат джобовете. Блещи от нисша култура
  • #45
    анонимен ( преди 2 години )
    Интресно че в коментарите в форума хората които са писали за забрана на колите без катализатори и ограничения на старите замърсяващи коли са получили повече палец надолу от колкото нагоре. Ясно ми че повечето хора в Бг карат точно такива коли, но не ми е ясно как не я виждат връзката с мърсния възух. Наистина автомобилите не са единствените замърсители но тези катализатори вършат работа и разликата би била огромна ако такива коли се забранат от градовете. Все пак ние си дишаме мръсния въздух
  • #44
    Бобо ( преди 2 години )
    Смърт!
  • #43
    анонимен ( преди 2 години )
    България, родината на новият внос, в която 85 % от колите са на 5+ години ще забрани 2027 влизането в центъра на София с дизел Евро 7, който ще излезе 2024. Това означава че към 2027 поне 96% от автомобилите няма да влизат там, и милионите на Паркинги и гаражи ще изтекат в канализацията. Няма начин просто. Към 2030 ако стигнем до забрана на Евро 6 ще е постижение.
  • #42
    Бат Рамбо ( преди 2 години )
    Пак отлагат. Догодина ще отложат с още една година.
  • #41
    анонимен ( преди 2 години )
    При полужение че дизел Е 3 е от поне 15 години , съвсем в реда на нещата да ги ограничат да не кибицат в задръстванията
fallback
Последни