fallback

Без стари коли в центъра на София от следващата зима?

Предлаганата забрана обхваща две зони, като постепенно ще засегне и по-нови автомобили

В София ще бъде въведена забрана за влизане на най-замърсяващите коли в центъра, като това ще се случи през следващия зимен сезон. Ограничението няма да важи за собствениците на автомобили, които живеят на територията на „нискоемисионните“ зони, съобщи Зафир Зарков, зам.председател на комисията по транспорт на Столичния общински съвет от ГЕРБ на конференцията "Предизвикателства и възможности за подобряване на качеството на въздуха".

Забраната ще отнася за превозните средства без екологична категория, както и за тези с категории „Евро 1“ и част от „Евро 2“, тоест ще засегне 30% от автомобилите в столицата. Очаквания са, че ограничението на старите коли ще доведе до намаляване с 90% намаление на вредните емисии във въздуха до 2027 г.

Първата „нискоемисионна“ зона е по-малка и обхваща центъра между булевардите „ Сливница”, „Васил Левски”, „Патриарх Евтимий”, „Скобелев” и ул. „Опълченска”. Втората е разширена, като се разполага между булевардите „Сливница”, „Димитър Николаев”, „Ситняково”, „Пейо К. Яворов”, „Никола Вапцаров”, „Черни връх”, „Хенрик Ибсен”, „Петко Тодоров”, „Иван Гешов” и „Константин Величков”.

Въвеждането на такива зони съответно е обвързано с поставяне на екостикери на автомобилите. Предвижда се поетапно ограничаване и на останалите замърсяващи коли в тези райони, като то може да стане в два варианти – при по-краткия до 2027 г., а при по-плавния – до 2027 г.

Първият предвижда забрана от 2022 г. на дизелови коли с „Евро 3“ и бензинови с „Евро 2“. От 2023 г. ще се ограничат дизелите с „Евро 4“ и бензиновите с „Евро 3“, а от 2024 г. - дизелите с „Евро 5“. През 2025 г. ще се забрани влизането на дизели „Евро 6“ и бензинови „Евро 4“, а от 2026 г. - дизели „Евро 6d” и бензинови „Евро 5“. Накрая - от 2027 г., ограничението ще важи и за дизели „Евро 7“ и бензинови „Евро 6d“. Във втория вариант тези етапи са удължени с по две години.

Предстои Столичният общински съвет да вземе решение дали първоначално ще въведе само едната зона, или и двете ще започнат да функционират едновременно. Те вече са оборудвани с камери, които отчитат регистрационните номера на колите.

fallback
  • #100
    Георги ( преди 2 години )
    Гордейте се с пластмасови *** ,електрички ,мислейки си,че са супер пички..Аз ще карам истинската си кола ,макар извън града ,без да я сменя.Повечето ,сами се вкарват, в световната матрица ,но накрая ,както каза Дянков ,ще хапват само постна пица.Както сервизите, с нови ти ви та се пълнят ,така и авто майсторите с тези електрички яко , скъпо ще ви хълмят . Заблуждавайте се с изтървана екология , отдавна всичко в Бг е пародия .Няма нищо тук да стане ,всички до един сме за е...е.
  • #99
    Габито ( преди 2 години )
    Не е лоша инициативата за двигатели Евро 2 и 4, ама до 2027-*** не е ли малко рано за Евро 6???В Брюксел чак след 2030-та ще забраняват ДВГ и като цяло в Белгия след 2035-та няма да се продават такива коли.Данчето пак се изсипа неподготвена....Ако градският транспорт беше по-удобен и навременен, повече хора щяха да го ползват.
  • #98
    Пешо ( преди 2 години )
    Нещастници! Моята е на газ еко 2 и в Милано си влизам в центъра, а тук няма да мога защото е 98г. Сега ще си взема 2005 най смърдящият дизел без никакъв катализатор и ще бъда еко 3 и пак ше влизам. ДГД на управниците и измислените правила
  • #97
    9689 ( преди 2 години )
    Спрете да крадете за да можем да си купуваме нови автомобили.
  • #96
    Йорданка фандъкова ( преди 2 години )
    Каква е тая дискриминация? Хората в люлин нямат ли право също да дишат чист въздух?
  • #95
    анонимен ( преди 2 години )
    Изключителни глупости! И изведнъж софиянци се нареждат на опашка и си купуват 1 млн. Тесли, за да дишат чист въздух уличните кучета! Само въпрос на желание е, не на възможности! Българите са най-богатия народ в Европа - нали не се бъркам!?
  • #94
    Лично превозно средс ( преди 2 години )
    С тези темпове на екологчост в близко бъдеще няма да сме притежатели на автомобили, а само ползватели на услугата "Лично превозно средство". Автомобилът ще е, като електичесите тротинетки - наемаш, ползваш, плащаш
  • #93
    Алекс ( преди 2 години )
    Крайно време беше.Таралясниците аут от центъра.
  • #92
    Бобо ( преди 2 години )
    Целта е да разчиастят центъра да не им се пречкаме. Въведоха и синя и зелена зона и паркирането пак е проблем.
  • #91
    Японеца ( преди 2 години )
    Защо не спрат смърдящите и пушещи сажди дизели с премахнати филтри? Цяла София е ***, защото улиците са мръсни, не се мият!
fallback
Последни