fallback

Без стари коли в центъра на София от следващата зима?

Предлаганата забрана обхваща две зони, като постепенно ще засегне и по-нови автомобили

В София ще бъде въведена забрана за влизане на най-замърсяващите коли в центъра, като това ще се случи през следващия зимен сезон. Ограничението няма да важи за собствениците на автомобили, които живеят на територията на „нискоемисионните“ зони, съобщи Зафир Зарков, зам.председател на комисията по транспорт на Столичния общински съвет от ГЕРБ на конференцията "Предизвикателства и възможности за подобряване на качеството на въздуха".

Забраната ще отнася за превозните средства без екологична категория, както и за тези с категории „Евро 1“ и част от „Евро 2“, тоест ще засегне 30% от автомобилите в столицата. Очаквания са, че ограничението на старите коли ще доведе до намаляване с 90% намаление на вредните емисии във въздуха до 2027 г.

Първата „нискоемисионна“ зона е по-малка и обхваща центъра между булевардите „ Сливница”, „Васил Левски”, „Патриарх Евтимий”, „Скобелев” и ул. „Опълченска”. Втората е разширена, като се разполага между булевардите „Сливница”, „Димитър Николаев”, „Ситняково”, „Пейо К. Яворов”, „Никола Вапцаров”, „Черни връх”, „Хенрик Ибсен”, „Петко Тодоров”, „Иван Гешов” и „Константин Величков”.

Въвеждането на такива зони съответно е обвързано с поставяне на екостикери на автомобилите. Предвижда се поетапно ограничаване и на останалите замърсяващи коли в тези райони, като то може да стане в два варианти – при по-краткия до 2027 г., а при по-плавния – до 2027 г.

Първият предвижда забрана от 2022 г. на дизелови коли с „Евро 3“ и бензинови с „Евро 2“. От 2023 г. ще се ограничат дизелите с „Евро 4“ и бензиновите с „Евро 3“, а от 2024 г. - дизелите с „Евро 5“. През 2025 г. ще се забрани влизането на дизели „Евро 6“ и бензинови „Евро 4“, а от 2026 г. - дизели „Евро 6d” и бензинови „Евро 5“. Накрая - от 2027 г., ограничението ще важи и за дизели „Евро 7“ и бензинови „Евро 6d“. Във втория вариант тези етапи са удължени с по две години.

Предстои Столичният общински съвет да вземе решение дали първоначално ще въведе само едната зона, или и двете ще започнат да функционират едновременно. Те вече са оборудвани с камери, които отчитат регистрационните номера на колите.

fallback
  • #90
    Васил Пенков ( преди 2 години )
    Най-накрая някакви мерки да се вземат как може 30 години да сме най-мръсната столциа във Евро и с най-ужасния въздъх дано п- бързо въведат всичко това не 7 направо за 2 години да ги ваведът столицата ни прелича на *** вече от *** мръсне въздух и хора с по 4 коли.
  • #89
    Възмутен ( преди 2 години )
    Аман от ***. сега пък колите им виновни пълна тъпотия евро 1 2 3 и 4. Аман от ***. И как точно ще разбирате кое колко замърсява автомобила евро 2 с всичко работещо по него замърсява много по-малко отколкото Евро 4 с неработещ DPF и катализатор или липсващи такива
  • #88
    гост ( преди 2 години )
    най-неприятното в цялата работа е, че не се предлага решение, а само ограничения. защо не се направят държавни предприятия, които да сменят двигателите с хибридни, преминаване към малък генератор на газ. цената може да се раздели между собственика и държавата. така бихме се превърнали във водеща държава и зелено и в технологично отношение. а иначе управата на София само това си знае, няма паркинги, няма улици, карайте колелета, ама няма баня в работата и ще понамирисвате малко, ама това е друго.
  • #87
    анонимен ( преди 2 години )
    София има няколко болни проблема начело с мръсния въздух и тоталната корупция на ОПГ Герб с пионката Фандъкова начело.
  • #86
    анонимен ( преди 2 години )
    Който не иска електричка в Сф да се вози на метрото или трамвай. Ако няма пари за кола да си вземе спарк. Качеството на въздуха е много по-важно за града от навиците на бай г*ньо.
  • #85
    хибрид ( преди 2 години )
    По добре "БЕЗ ФЪНДУПКОВА следващата зима"
  • #84
    анонимен ( преди 2 години )
    Моите разсъждения по въпроса- живея в Германия, една като цяло доста "зелено" настроена държава, карам пълен хибрид Лексус IS300h, купен нов края на 2020. С него тук НЕ се очертават забрани за влизане в центъра на който и да е град в обозримо бъдеще. В София, ако се спази плана, 2027 няма да имам право да вляза в центъра с 6 годишния си хибрид, защото е много неекологичен. Всеки сам да си прави изводите! Нека всеки се запита дали това в приложимо въобще....или Българинът стана по-католик от Папа
  • #83
    1-n ( преди 2 години )
    тия дали правят връзка с централната нервна система?на гол тумбак чифте пищовислед 5 години у градо че мое да се кара само електричка...аре бе...тука да не сме шейхове
  • #82
    tropik ( преди 2 години )
    Автомобилите НЕ замърсяват толкова. Улиците са прошни и немити.По празниците нямаше коли по улиците и въобще в София, а въздуха обявиха за мръсен!Защото се горят боклyци в римските квартали и софийските спални.Мърсят камионите от строежите - вижте района на Хладилника!Да видим, като махнат старите коли какво ще стане.Аз имам хибрид с 6d и какво , от 2027 г. ще ме спрат да влизам в центъра, ако еко емисиите ми отговарят на нормите.Ми ако ми пуснат глоба ще им сцепя трътките в съда!
  • #81
    ekozarev ( преди 2 години )
    Излиза, че ще разчистим центъра за бизнесменчета , политици, мутри и култур-трегери и бичмета?!Трябва да си безкрайно куха форма на живот, да не се сетиш, че доходите на хората не стават за смяна на автопарка! Или отново на българина трябва да му се натяква, кой държи камшика! Е... До кога?!
fallback
Последни