fallback

Без стари коли в центъра на София от следващата зима?

Предлаганата забрана обхваща две зони, като постепенно ще засегне и по-нови автомобили

В София ще бъде въведена забрана за влизане на най-замърсяващите коли в центъра, като това ще се случи през следващия зимен сезон. Ограничението няма да важи за собствениците на автомобили, които живеят на територията на „нискоемисионните“ зони, съобщи Зафир Зарков, зам.председател на комисията по транспорт на Столичния общински съвет от ГЕРБ на конференцията "Предизвикателства и възможности за подобряване на качеството на въздуха".

Забраната ще отнася за превозните средства без екологична категория, както и за тези с категории „Евро 1“ и част от „Евро 2“, тоест ще засегне 30% от автомобилите в столицата. Очаквания са, че ограничението на старите коли ще доведе до намаляване с 90% намаление на вредните емисии във въздуха до 2027 г.

Първата „нискоемисионна“ зона е по-малка и обхваща центъра между булевардите „ Сливница”, „Васил Левски”, „Патриарх Евтимий”, „Скобелев” и ул. „Опълченска”. Втората е разширена, като се разполага между булевардите „Сливница”, „Димитър Николаев”, „Ситняково”, „Пейо К. Яворов”, „Никола Вапцаров”, „Черни връх”, „Хенрик Ибсен”, „Петко Тодоров”, „Иван Гешов” и „Константин Величков”.

Въвеждането на такива зони съответно е обвързано с поставяне на екостикери на автомобилите. Предвижда се поетапно ограничаване и на останалите замърсяващи коли в тези райони, като то може да стане в два варианти – при по-краткия до 2027 г., а при по-плавния – до 2027 г.

Първият предвижда забрана от 2022 г. на дизелови коли с „Евро 3“ и бензинови с „Евро 2“. От 2023 г. ще се ограничат дизелите с „Евро 4“ и бензиновите с „Евро 3“, а от 2024 г. - дизелите с „Евро 5“. През 2025 г. ще се забрани влизането на дизели „Евро 6“ и бензинови „Евро 4“, а от 2026 г. - дизели „Евро 6d” и бензинови „Евро 5“. Накрая - от 2027 г., ограничението ще важи и за дизели „Евро 7“ и бензинови „Евро 6d“. Във втория вариант тези етапи са удължени с по две години.

Предстои Столичният общински съвет да вземе решение дали първоначално ще въведе само едната зона, или и двете ще започнат да функционират едновременно. Те вече са оборудвани с камери, които отчитат регистрационните номера на колите.

fallback
  • #70
    фггг ( преди 2 години )
    Браво!!!
  • #69
    Ivko78 ( преди 2 години )
    А защо не затворят топлофикация , която е най големия замърсител , и тази система е за богатите .... Както винаги в България нищо не е за обикновените хора......
  • #68
    софиянец от 50 г ( преди 2 години )
    Нали целта беше екологияА какво излезе - млади и стари?
  • #67
    Боян ( преди 2 години )
    Всичко е на гърба на хората ,все сме на едно от последните места по доходи.Колко процента Българи могат да си позволят нова кола,а тя е необходимост ,а не лукс,или трябва да стане обратното.?
  • #66
    B@luka ( преди 2 години )
    Така и за караците се взимаха решения,ама каруци в София си има :))))
  • #65
    Бай Митю ( преди 2 години )
    Тея не си пият хапчетата :)))
  • #64
    Unikalen ( преди 2 години )
    Добре замислено, но когато се окаже зле изпълнено, т.е. въздуха като си остане много мръсен, с високо съдържание на фпч, ще има ли оставки и поемане на отговорност за въвеждане на подобни рестрикции, които не водят до качествени резултати? София е много ***, не се чисти, и това е главната причина за замърсяването, но картофената лейди е проста и го неглижира.
  • #63
    Евро6d ( преди 2 години )
    До #58- нов неизправен автомобил- кви са тези глупости на квадрат. А старите са изправни. Това някой гаражен майстор ли ти го каза?
  • #62
    анонимен ( преди 2 години )
    Най-накрая. Трябват още по-строги мерки.
  • #61
    KokoBoko ( преди 2 години )
    Значи магазините няма да има кой да ги зарежда със стока. Повече бусове за доста зле. Нищо тъкмо може "Витошка" да "оредее" малко. Кафе от вкъщи, храна пак така. После нямало бизнес. Ама живи и здрави
fallback
Последни