fallback

Без стари коли в центъра на София от следващата зима?

Предлаганата забрана обхваща две зони, като постепенно ще засегне и по-нови автомобили

В София ще бъде въведена забрана за влизане на най-замърсяващите коли в центъра, като това ще се случи през следващия зимен сезон. Ограничението няма да важи за собствениците на автомобили, които живеят на територията на „нискоемисионните“ зони, съобщи Зафир Зарков, зам.председател на комисията по транспорт на Столичния общински съвет от ГЕРБ на конференцията "Предизвикателства и възможности за подобряване на качеството на въздуха".

Забраната ще отнася за превозните средства без екологична категория, както и за тези с категории „Евро 1“ и част от „Евро 2“, тоест ще засегне 30% от автомобилите в столицата. Очаквания са, че ограничението на старите коли ще доведе до намаляване с 90% намаление на вредните емисии във въздуха до 2027 г.

Първата „нискоемисионна“ зона е по-малка и обхваща центъра между булевардите „ Сливница”, „Васил Левски”, „Патриарх Евтимий”, „Скобелев” и ул. „Опълченска”. Втората е разширена, като се разполага между булевардите „Сливница”, „Димитър Николаев”, „Ситняково”, „Пейо К. Яворов”, „Никола Вапцаров”, „Черни връх”, „Хенрик Ибсен”, „Петко Тодоров”, „Иван Гешов” и „Константин Величков”.

Въвеждането на такива зони съответно е обвързано с поставяне на екостикери на автомобилите. Предвижда се поетапно ограничаване и на останалите замърсяващи коли в тези райони, като то може да стане в два варианти – при по-краткия до 2027 г., а при по-плавния – до 2027 г.

Първият предвижда забрана от 2022 г. на дизелови коли с „Евро 3“ и бензинови с „Евро 2“. От 2023 г. ще се ограничат дизелите с „Евро 4“ и бензиновите с „Евро 3“, а от 2024 г. - дизелите с „Евро 5“. През 2025 г. ще се забрани влизането на дизели „Евро 6“ и бензинови „Евро 4“, а от 2026 г. - дизели „Евро 6d” и бензинови „Евро 5“. Накрая - от 2027 г., ограничението ще важи и за дизели „Евро 7“ и бензинови „Евро 6d“. Във втория вариант тези етапи са удължени с по две години.

Предстои Столичният общински съвет да вземе решение дали първоначално ще въведе само едната зона, или и двете ще започнат да функционират едновременно. Те вече са оборудвани с камери, които отчитат регистрационните номера на колите.

fallback
  • #10
    анонимен ( преди 2 години )
    През 2027 щяло да важи и за дизели ЕВРО 7, а то Евро 7 дори не е изляло още. Демек ще е забранено изобщо за дизели..
  • #9
    анонимен ( преди 2 години )
    Всички в парламента да минават на електрички, колела, пеша или градски транспорт - да дадат пример на народа :)
  • #8
    Нещо не ми се връзва ( преди 2 години )
    Това означава, че след 5 години общината ще загуби всички приходи от синя зона, защото в центъра ще могат да влизат само електрички, а те спират безплатно там.Да не планират да премахнат привилегията на безплатно паркиране на електромобили?
  • #7
    анонимен ( преди 2 години )
    Понеже българите са много богати и си сменят колите на 6м извън столицата и на 3м в столицата. Това за Евро 6+ а меко казано прекалено. Ще се признават ли стикерите от други държави или прдното стъкло ще прилича на циркаджийски куфар?
  • #6
    Категорист ( преди 2 години )
    Искам да обърна внимание, че тези еко категории са определени от производителя, а не от безумните еко стикери, които слагат на ГТП и които нямат никаква правна стойност.
  • #5
    До 3 ( преди 2 години )
    Петърчо не чете. Той копи-пества, превежда с автоматичен преводач от руски и тук-таме дописва. Ако му плащат на допусната грешка, вече е милионер.
  • #4
    анонимен ( преди 2 години )
    Забраната няма да обхване почти никого. От три години съм с Евро 6 и чакам реалните мерки най-вече срещу тези, които са си махнали катализаторите, колите им димят, но те доливат масло и тровят останалите.
  • #3
    Sergo ( преди 2 години )
    при по-краткия до 2027 г., а при по-плавния до 2027 г. Вие четете ли какво пишете :D
  • #2
    Р ( преди 2 години )
    Общината показва пълно абдикиране от управление и впускане в евтин популизъм!
  • #1
    Шофьор ( преди 2 години )
    Общината се опитва да си осигури спокойствието в центъра май.
fallback
Последни