fallback

Без стари коли в центъра на София от следващата зима?

Предлаганата забрана обхваща две зони, като постепенно ще засегне и по-нови автомобили

В София ще бъде въведена забрана за влизане на най-замърсяващите коли в центъра, като това ще се случи през следващия зимен сезон. Ограничението няма да важи за собствениците на автомобили, които живеят на територията на „нискоемисионните“ зони, съобщи Зафир Зарков, зам.председател на комисията по транспорт на Столичния общински съвет от ГЕРБ на конференцията "Предизвикателства и възможности за подобряване на качеството на въздуха".

Забраната ще отнася за превозните средства без екологична категория, както и за тези с категории „Евро 1“ и част от „Евро 2“, тоест ще засегне 30% от автомобилите в столицата. Очаквания са, че ограничението на старите коли ще доведе до намаляване с 90% намаление на вредните емисии във въздуха до 2027 г.

Първата „нискоемисионна“ зона е по-малка и обхваща центъра между булевардите „ Сливница”, „Васил Левски”, „Патриарх Евтимий”, „Скобелев” и ул. „Опълченска”. Втората е разширена, като се разполага между булевардите „Сливница”, „Димитър Николаев”, „Ситняково”, „Пейо К. Яворов”, „Никола Вапцаров”, „Черни връх”, „Хенрик Ибсен”, „Петко Тодоров”, „Иван Гешов” и „Константин Величков”.

Въвеждането на такива зони съответно е обвързано с поставяне на екостикери на автомобилите. Предвижда се поетапно ограничаване и на останалите замърсяващи коли в тези райони, като то може да стане в два варианти – при по-краткия до 2027 г., а при по-плавния – до 2027 г.

Първият предвижда забрана от 2022 г. на дизелови коли с „Евро 3“ и бензинови с „Евро 2“. От 2023 г. ще се ограничат дизелите с „Евро 4“ и бензиновите с „Евро 3“, а от 2024 г. - дизелите с „Евро 5“. През 2025 г. ще се забрани влизането на дизели „Евро 6“ и бензинови „Евро 4“, а от 2026 г. - дизели „Евро 6d” и бензинови „Евро 5“. Накрая - от 2027 г., ограничението ще важи и за дизели „Евро 7“ и бензинови „Евро 6d“. Във втория вариант тези етапи са удължени с по две години.

Предстои Столичният общински съвет да вземе решение дали първоначално ще въведе само едната зона, или и двете ще започнат да функционират едновременно. Те вече са оборудвани с камери, които отчитат регистрационните номера на колите.

fallback
  • #20
    Иван ( преди 2 години )
    До #13 - 30годишен мерцедес струва 2-3000лв зорлем, новата дачия/рено или там квото е, струва от 25-30к нагоре...надявам се можеш да смяташ при средна заплата 1200 нето в София дали новия ***, Дачия или квото ще да е, ще ти е на първо място пред останалите месечни/годишни разходи. А за тровенето на въздуха - информация бол (не по новините и жълтите сайтове, а доказани факти), така че влезни пък се образУвай малко. Ай, само едно и също пишете без капка умисъл.
  • #19
    //// ( преди 2 години )
    16 тия дето са писали тази наредба май нямат връзка с главният мозък !
  • #18
    анонимен ( преди 2 години )
    Купуваш Пежо 2008-3008 хибрид с 2-3 деца
  • #17
    //// ( преди 2 години )
    15 Айде да те видя с 2 или 3 деца да отидеш на почивка с Тойота Ярис или Рено Клио !!!
  • #16
    Fury ( преди 2 години )
    Значи ако днес си купя кола от магазина, след 5 г. няма да мога да я ползвам в центъра и трябва да купя нова отново. Значи софиянци ще си купуват нова кола всеки 5 г., а старата я дават без пари на село! Брей, много богати ще станем българите.....
  • #15
    Който иска намира ( преди 2 години )
    Те са поевтинели Дачия спринг например а и има хибриди Рено клио Хибрид Ярис хибрид Сузуки суифт Хибрид Каптур хибрид и тн.
  • #14
    Нещо не ми се връзва ( преди 2 години )
    До Вързанко: Явно си представяш, че до 5 години електричките ще поевтинеят до нивата на сегашните дизели и бензини, *** на мен нещо не ми се вярва.
  • #13
    анонимен ( преди 2 години )
    Ако искате кола нова Дачия Рено Ситроен или Опел избор има ама тва да ми тровите въздуха и да се правите на гъ з ари с 30 годишни "Мерцедеси" трябва да бъде премахнато
  • #12
    xS1 ( преди 2 години )
    А добро утро. Ти сериозно ли си мислиш, че ще махнат всички с ДВГ, ще се лишат от милиарди от акцизи, данъци, синя зона и ще оставят електричките да си ги карат безплатно? В момента безплатните им бонуси са за да се набълбакат достатъчно хора и после ще си им махнат всичко. Никоя нормална държава няма да се лиши от буквално милиарди заради "екология"
  • #11
    Вързанко ( преди 2 години )
    До Нещо не ми се връзва - когато електричките станат тъврде много, постепенно ще им бъдат отнети привилегиите. Може би не след 5 години, а след 10, но да - ако синята зона се пренасели с електрокари, ще спре да е безплатна за тях.
fallback
Последни