Ако се съди по статистиката за регистрациите на МВР, цели 47.5% от автомобилния парк в България е на възраст над 20 години, и още около 25% - между 15 и 20 години. Това е рекорден показател в ЕС, и чест повод за хора с определени нагласи да се вайкат колко сме зле (друг въпрос е, че заради липсващата система за претопяване на стари коли МВР още води на отчет безброй машини, гниещи от десетиетия по задните дворове).
Акумулиращата горивна система с високо налягане, или Common Rail, се наложи в последните две десетилетия най-вече от екологични съображения. Първоначално сложното й устройство будеше скептицизъм, но с течение на времето много от тези двигатели се доказаха като достатъчно надеждни
Но срамно ли е наистина да се карат стари автомобили? Много малко са страните по света, в които автопаркът е преобладаващо нов. В Европа има много страни, където над 20-годишните коли са мнозинство: такива като Испания или като новото икономическо чудо Естония. Дори в богата Финландия делът на над 20-годишните е цели 25 на сто. Освен това средната възраст на автопарка в Европа расте от година на година - директен ефект от затягането на екологичните норми, което вдигна цените на колите драстично в последното десетилетие. И отново доказа какво се случва, когато чиновници решат да налагат технологични решения.
Ясно е, че автомобилите, произведени между 2000 и 2010, ще са основната част от българския автомобилен пазар в близките няколко години. Затова ще ви предложим една класация на най-надеждните бензинови и дизелови агрегати от тази епоха. И ще започнем с дизелите.
Втората част на класацията можете да видите тук.
10-те най-надеждни Common Rail дизела - I част (ГАЛЕРИЯ):
Второто поколение дизели на Toyota с common rail се появи през 2005 година и се състои от три версии, с кодове 1AD-FTV, 2AD-FTV и 2AD-FHV. Това са четирицилиндрови двигатели с по два вала, 16 клапана, с алуминиева глава и алуминиев цилиндров блок, но с чугунени гилзи. Мощността е 126 коня за двулитровия вариант, и между 136 и 177 за 2.2-литровия.
Горивната система е от Denso, с 9 соленоидни инжектора, работещи при налягане 1700 бара. За разлика от по-стария двулитров дизел (1CD-FTV), тук има не ремък, а ангренажна верига, която не създава проблеми.