Германска или японска, италианска или американска, френска или британска? Повечето хора си имат свои виждания за качествата на колите според държавите, от които произлизат техните марки. Но в днешната глобална икономика нещата отдавна не са толкова прости. "Германската" ви кола може да идва от Унгария или Испания; "японската" се сглобява я във Франция, я в Турция; "корейските" коли в Европа произлизат всъщност от Чехия и Словакия.
За да внесем малко яснота, в две поредни статии в AutoMedia ще проследим всички основни автомобилни заводи на Стария континент, и какви модели се сглобяват в тях понастоящем.
По данни на браншовата организация на производителите АСЕА, в Европа в момента има 298 завода за финална сглобка на автомобили, камиони и автобуси (това включва Русия, Украйна, Турция и Казахстан). Ние ще се фокусираме само върху фабриките за леки или лекотоварни с пътнически версии, които са 142.
Автомобилните заводи в Европа по държави - II част (ГАЛЕРИЯ):
1. НОШОВИЦЕ - Hyundai. Този завод по оригиналния замисъл на корейците трябваше да бъде във Варна, но те по някаква причина не успяха да се разберат с правителството на Иван Костов. Днес в Ношовице се правят Hyundai i30, ix20 и Tucson. Заводът е съвсем близо до словашката фабрика на Kia в Жилина, което улеснява логистиката.
2. КВАСИНИ - Skoda. Вторият чешки завод на Skoda започна с Fabia и Roomster, но днес прави по-престижни модели - Karoq, Kodiaq и Superb. Освен това тук се произвежда много близкият до Karoq Seat Ateca.
3. МЛАДА БОЛЕСЛАВ - Skoda (на снимката). Оригиналната фабрика и сърцето на марката Skoda, чиито първи автомобил е сглобен тук през 1905. Днес тук се правят основно Fabia и Octavia, в ход е подготовката за производството на първия сериен електромобил.
4. КОЛИН - PSA. Този джойнт-венчър между PSA и Toyota бе посветен на съвместната разработка на малък градски модел - съответно Citroen C1, Peugeot 108 и Toyota Aygo. Фабриката обаче е собственост на PSA.