Германският гигант BMW Group е избрал Унгария за строителството на новия си завод за автомобили, съобщава кореспондентът на Bloomberg Оливер Захгау. По-късно компанията потвърди официално новината. Инвестицията е на стойност 1 млрд. евро, а самото строителство ще започне в началото на идната година край Дебрецен.
Благодарение на завода си в Спартанбърг миналата година BMW бе най-големият износител на автомобили от САЩ. Търговската война, започната от Доналд Тръмп, обаче принуждава компанията да търси алтернативна база за своите Х5 и Х6. Снимка BMW
Новината е разочароваща за опитите на България да привлече на своя територия крайно производство на автомобили. Не е тайна, че BMW бе най-сериозният прицел на опитите на икономическия министър Емил Караниколов и бившия президент Росен Плевнелиев да доведат голям завод у нас.
Плевнелиев, който е в управата на Автомобилен клъстер България, и Караниколов дори направиха международно "роудшоу" в края на зимата с тази цел. Бившият президент се срещна с главния изпълнителен директор на BMW Харалд Крюгер.
Заводът в Унгария ще е първата нова мощност на баварския гигант в Европа от почти 20 години насам. Засега няма информация какви модели ще се произвеждат там. Не е трудно да се предположи обаче, че става дума за по-големите SUV модели като X5 и X6, които сега се правят почти изцяло в американския завод на компанията в Спартанбърг. Очертаващите се по-високи мита и други търговски бариери между ЕС и САЩ вероятно са подтикнали германците да потърсят алтернативна локация. Преди по-малко от година главният им стратег Клаус Фрьолих сподели пред "КОЛЕЛА" и Automedia.bg, че BMW не планира нови производствени мощности в Европа.
Капацитетът на новия завод ще е 150 000 автомобила годишно, а откритите работни места - около хиляда. "Засилваме активността си в Европа, за да съхраним баланса в производството между Азия, Америка и нашия собствен континент", заяви Харалд Крюгер в официално изявление.
Унгарският премиер Виктор Орбан (вдясно) на посещение в завода на Daimler в Кечкемет. Автомобилният сектор дава над една пета от брутния продукт на страната. Средната заплата в завода на Audi в Гьор е вече над 1200 евро.
Решението на баварците засилва ролята на Унгария, която вече има на своя територия крайни производства на Mercedes-Benz, Audi и Suzuki, както и завод за двигатели на Opel/PSA. Миналогодишният принос на тези заводи към унгарската икономика се оценява на 29.5 млрд. долара, или близо 21% от Брутния вътрешен продукт. Безработицата в страната в момента достига рекордно ниския показател от 3.6 на сто.