IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Как се правеха най-бързите Жигули за КГБ

Всичко започва през 70-те с Ванкеловия двигател и една Mazda RX-2

Съветският съюз, както и всички други държави по света, имаше своя собствена служба за държавна сигурност, чиито задачи бяха да защитават страната от всички врагове (вътрешни и външни). За разлика от армията и флота, разузнаването и контраразузнаването действат на невидим фронт. За да изпълнят задачите си, тези специалисти се нуждаят от специално оборудване, екипировка и най-важното - автомобили. И съветската индустрия успя да даде на КГБ най-добрите коли по онова време.


Жигулите за КГБ


Кое е основното нещо в един автомобил за полицията и за разузнаването? Наличието на брониран слой под тялото? Може би допълнителни аксесоари като радиостанция или мобилна лаборатория? Смяна на регистрационните табели като при колите на Джеймс Бонд или изчакаща от багажника картечница Максим? Всъщност, всичко описано дотук, както и много други неща, са пълна глупост. Един автомобил става специален заради...двигателя си. Такава кола трябва да бъде най-бързата и маневрената в цялата страна или във всеки случай значително по-динамична от повечето цивилни модели и автомобили, използвани от дипломатически мисии на други държави.


Жигулите за КГБ
 

Историята на най-бързите "Жигули" изобщо не започва в Съветския съюз. През 20-те години на миналия век немският инженер Феликс Ванкел създава първия си бутален ротационен двигател. От обикновените ДВГ по онова време Ванкеловият двигател се различава не само по нестандартния си дизайн, но и по много по-голямата си производителност. По ирония на съдбата, в родината му той не носи слава и богатство на своя създател. Най-големия търговски успех при внедряването на тази технология постигат инженерите на японската компания Mazda. А в началото на 70-те години СССР започва да се интересува отблизо от тази технология.


Жигулите за КГБ


По онова време във Волжския автомобилен завод (ВАЗ) е доставена чисто нова Mazda RX-2 с цел да бъде проучена. Съветските инженери се интересуват главно от двигателя. През 1975 г. се ражда първият съветски бутален ротационен двигател, което се оказва пълен провал. Той развива само 70 к.с., работи зле, често прекъсва и дори се разваля. Въпреки неуспеха, работата на местните инженери не спира и много скоро е направен нов двигател с мощност 120 коня. Той се оказва може би най-мощният и надежден в СССР. Новият двигател веднага е монтиран във ВАЗ-21019 и ВАЗ-21059. Тези загадъчни "класически” модели се доставят само на МВД (Министерството на вътрешните работи) и на КГБ.


Жигулите за КГБ


Работата по двигателите обаче продължава. Много скоро тяхната мощност е увеличена до 140 к.с. Полицейските Жигули успяват да ускорят от място до 100 км/ч само за 8 секунди, а максималната им скорост достига 200 км/ч, което за съветските (и не само за тях) пътища по онова време е просто скандална цифра. Успехът се оказва толкова значителен, че други съветски предприятия започват да се интересуват от разработването на нови модели с двигателя на Ванкел. След разпада на СССР в страната се произвеждат двигатели от този тип с мощност до 280 к.с. Те се монтират не само върху колите на служителите от Държавна сигурност, но и върху правителствени автомобили, мотоциклети, амфибии и катери.

0 от 500
  • #7
    8 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 3 седмици )
    само с 60 коня
  • #6
    13 rate up comment 19 rate down comment
    анонимен ( преди 3 седмици )
    а той вартбурга вдигаше до 100 за около 10 сек
  • #5
    24 rate up comment 23 rate down comment
    анонимен ( преди 3 седмици )
    съветските болни най-болните на света,най-големия нож за нашия вожд и т.н. голям смях ,а пък по това време посланика им в Бг се возеше на мерцедес както и тукашните му дружки
  • #4
    26 rate up comment 9 rate down comment
    анонимен ( преди 3 седмици )
    #3 Виждам, че си от тези, които са много зле, та пусни си търсачката да се ограмотиш малко! Да „бутален ротационен“ е двигателят, колкото и да ти се струва странно, ама ти откъде да знаеш!
  • #3
    21 rate up comment 13 rate down comment
    Щирлиц ( преди 3 седмици )
    През 1975 г. се ражда първият съветски бутален ротационен двигател. Това ще да е ново чудо на техниката-хем бутален,хем ротационен.За по-наблюдателните-нека погледнат снимка номер 2.
  • #2
    41 rate up comment 11 rate down comment
    анонимен ( преди 3 седмици )
    Нивото е много ниско, както на журналистите, така и на много четящи, което се доказва с подобни „уточнения“, които звучат глупаво с ушите на знаещите. Все пак е добре да ги има, защото НЕзнаещите нищо няма да разберат. Сегашното поколение една книга не е прочело и е скарано с възприятията, които се простират до това, какво казва търсачката. Общата култура и знания за съжаление са клонящи към нула. Демокрация...
  • #1
    14 rate up comment 12 rate down comment
    Коста ( преди 3 седмици )
    " Полицейските Жигули успяват да ускорят от място до 100 км/ч само за 8 секунди, а максималната им скорост достига 200 км/ч, което за съветските (и не само за тях) пътища по онова време е просто скандална цифра. " Добре е да има такива интерсни статии, но самият материал и факти са достатъчно интригуващи и без такива неща като в цитата - ако не ви интересуват автомобили и нямате идея за развитието по света на технологиите, отново не сте извинени ... 2020г е. Скандалното невежество е това.