IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Как се правеха най-бързите Жигули за КГБ

Всичко започва през 70-те с Ванкеловия двигател и една Mazda RX-2

Съветският съюз, както и всички други държави по света, имаше своя собствена служба за държавна сигурност, чиито задачи бяха да защитават страната от всички врагове (вътрешни и външни). За разлика от армията и флота, разузнаването и контраразузнаването действат на невидим фронт. За да изпълнят задачите си, тези специалисти се нуждаят от специално оборудване, екипировка и най-важното - автомобили. И съветската индустрия успя да даде на КГБ най-добрите коли по онова време.


Жигулите за КГБ


Кое е основното нещо в един автомобил за полицията и за разузнаването? Наличието на брониран слой под тялото? Може би допълнителни аксесоари като радиостанция или мобилна лаборатория? Смяна на регистрационните табели като при колите на Джеймс Бонд или изчакаща от багажника картечница Максим? Всъщност, всичко описано дотук, както и много други неща, са пълна глупост. Един автомобил става специален заради...двигателя си. Такава кола трябва да бъде най-бързата и маневрената в цялата страна или във всеки случай значително по-динамична от повечето цивилни модели и автомобили, използвани от дипломатически мисии на други държави.


Жигулите за КГБ
 

Историята на най-бързите "Жигули" изобщо не започва в Съветския съюз. През 20-те години на миналия век немският инженер Феликс Ванкел създава първия си бутален ротационен двигател. От обикновените ДВГ по онова време Ванкеловият двигател се различава не само по нестандартния си дизайн, но и по много по-голямата си производителност. По ирония на съдбата, в родината му той не носи слава и богатство на своя създател. Най-големия търговски успех при внедряването на тази технология постигат инженерите на японската компания Mazda. А в началото на 70-те години СССР започва да се интересува отблизо от тази технология.


Жигулите за КГБ


По онова време във Волжския автомобилен завод (ВАЗ) е доставена чисто нова Mazda RX-2 с цел да бъде проучена. Съветските инженери се интересуват главно от двигателя. През 1975 г. се ражда първият съветски бутален ротационен двигател, което се оказва пълен провал. Той развива само 70 к.с., работи зле, често прекъсва и дори се разваля. Въпреки неуспеха, работата на местните инженери не спира и много скоро е направен нов двигател с мощност 120 коня. Той се оказва може би най-мощният и надежден в СССР. Новият двигател веднага е монтиран във ВАЗ-21019 и ВАЗ-21059. Тези загадъчни "класически” модели се доставят само на МВД (Министерството на вътрешните работи) и на КГБ.


Жигулите за КГБ


Работата по двигателите обаче продължава. Много скоро тяхната мощност е увеличена до 140 к.с. Полицейските Жигули успяват да ускорят от място до 100 км/ч само за 8 секунди, а максималната им скорост достига 200 км/ч, което за съветските (и не само за тях) пътища по онова време е просто скандална цифра. Успехът се оказва толкова значителен, че други съветски предприятия започват да се интересуват от разработването на нови модели с двигателя на Ванкел. След разпада на СССР в страната се произвеждат двигатели от този тип с мощност до 280 к.с. Те се монтират не само върху колите на служителите от Държавна сигурност, но и върху правителствени автомобили, мотоциклети, амфибии и катери.

0 от 500
  • #15
    38 rate up comment 52 rate down comment
    Путкин ( преди 7 месеца )
    Нямат нищо тяхно, всичко е изплагиатствано от някой! И оръжията им са изплагиатствани и коли и трактори и камиони и хладилници и телевизори абе всичко!
  • #14
    25 rate up comment 16 rate down comment
    Реалист ( преди 7 месеца )
    За съжаление роторния вайнкелов двигател няма бъдеще-60-80 хиляди километра и умира в страшни мъки
  • #13
    40 rate up comment 16 rate down comment
    анонимен ( преди 7 месеца )
    Жигулата като конструкция не е пригодена за повече от 70-80 коня. За повече ще трябва да правиш промени по окачване и други възли.
  • #12
    49 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 7 месеца )
    На тема "повишаване мощност" на Жигули, познавам хора, които могат да напишат учебник - като се почне от наварване върху гърбиците на разпределителния вал, па разпределителен вал от Фиат 131 Абарт, карбуратори Вебер и ред подобни "нововъведения" ! При добър майстор се стигаха теоретични 110-120 коня!
  • #11
    50 rate up comment 5 rate down comment
    Оху-Боху ( преди 7 месеца )
    200 не е цифра, а число. С цифрите от 0 до 9 се изписват всички числа, които могат да бъдат едноцифрени или с повече цифри. А ванкеловият двигател наистина е революция в техниката, но като идея по-скоро, тъй като не успя да се наложи. Вероятно заради това, че е сложен като изпълнение и изисква използване на скъпи материали - метали и сплави. Има голям потенциал, но не му е дошло времето. След време някой може да си спомни за него, да го пипне малко и да му даде живот. Който е жив, ще види.
  • #10
    17 rate up comment 17 rate down comment
    анонимен ( преди 7 месеца )
    Т.е. японското го бива долу-горе, но някъде по света винаги има по-добро...
  • #9
    15 rate up comment 29 rate down comment
    112 ( преди 7 месеца )
    Само да ви светна че младите се интересуват от електродвигатели, това тук за тях е остаряла технология...
  • #8
    52 rate up comment 21 rate down comment
    Щирлиц ( преди 7 месеца )
    #4 Та кое му е "буталното" на един ротационен двигател?Аа,буталото в главата ти,сетих се.
  • #7
    9 rate up comment 8 rate down comment
    анонимен ( преди 7 месеца )
    само с 60 коня
  • #6
    14 rate up comment 22 rate down comment
    анонимен ( преди 7 месеца )
    а той вартбурга вдигаше до 100 за около 10 сек