IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Как се правеха най-бързите Жигули за КГБ

Всичко започва през 70-те с Ванкеловия двигател и една Mazda RX-2

Съветският съюз, както и всички други държави по света, имаше своя собствена служба за държавна сигурност, чиито задачи бяха да защитават страната от всички врагове (вътрешни и външни). За разлика от армията и флота, разузнаването и контраразузнаването действат на невидим фронт. За да изпълнят задачите си, тези специалисти се нуждаят от специално оборудване, екипировка и най-важното - автомобили. И съветската индустрия успя да даде на КГБ най-добрите коли по онова време.


Жигулите за КГБ


Кое е основното нещо в един автомобил за полицията и за разузнаването? Наличието на брониран слой под тялото? Може би допълнителни аксесоари като радиостанция или мобилна лаборатория? Смяна на регистрационните табели като при колите на Джеймс Бонд или изчакаща от багажника картечница Максим? Всъщност, всичко описано дотук, както и много други неща, са пълна глупост. Един автомобил става специален заради...двигателя си. Такава кола трябва да бъде най-бързата и маневрената в цялата страна или във всеки случай значително по-динамична от повечето цивилни модели и автомобили, използвани от дипломатически мисии на други държави.


Жигулите за КГБ
 

Историята на най-бързите "Жигули" изобщо не започва в Съветския съюз. През 20-те години на миналия век немският инженер Феликс Ванкел създава първия си бутален ротационен двигател. От обикновените ДВГ по онова време Ванкеловият двигател се различава не само по нестандартния си дизайн, но и по много по-голямата си производителност. По ирония на съдбата, в родината му той не носи слава и богатство на своя създател. Най-големия търговски успех при внедряването на тази технология постигат инженерите на японската компания Mazda. А в началото на 70-те години СССР започва да се интересува отблизо от тази технология.


Жигулите за КГБ


По онова време във Волжския автомобилен завод (ВАЗ) е доставена чисто нова Mazda RX-2 с цел да бъде проучена. Съветските инженери се интересуват главно от двигателя. През 1975 г. се ражда първият съветски бутален ротационен двигател, което се оказва пълен провал. Той развива само 70 к.с., работи зле, често прекъсва и дори се разваля. Въпреки неуспеха, работата на местните инженери не спира и много скоро е направен нов двигател с мощност 120 коня. Той се оказва може би най-мощният и надежден в СССР. Новият двигател веднага е монтиран във ВАЗ-21019 и ВАЗ-21059. Тези загадъчни "класически” модели се доставят само на МВД (Министерството на вътрешните работи) и на КГБ.


Жигулите за КГБ


Работата по двигателите обаче продължава. Много скоро тяхната мощност е увеличена до 140 к.с. Полицейските Жигули успяват да ускорят от място до 100 км/ч само за 8 секунди, а максималната им скорост достига 200 км/ч, което за съветските (и не само за тях) пътища по онова време е просто скандална цифра. Успехът се оказва толкова значителен, че други съветски предприятия започват да се интересуват от разработването на нови модели с двигателя на Ванкел. След разпада на СССР в страната се произвеждат двигатели от този тип с мощност до 280 к.с. Те се монтират не само върху колите на служителите от Държавна сигурност, но и върху правителствени автомобили, мотоциклети, амфибии и катери.

0 от 500
  • #45
    41 rate up comment 14 rate down comment
    Щирлиц ( преди 5 месеца )
    до 43 Пий си веселите хапчета,ако може по-често даже.
  • #44
    45 rate up comment 27 rate down comment
    Мк ( преди 5 месеца )
    В интернет пространството е пълно с клипове,в които Лади Ниви изтеглят от калта X5 -ци , Q7-ци и подобни "офроуд" недоразумения..
  • #43
    88 rate up comment 90 rate down comment
    Призрак ( преди 5 месеца )
    До всички изкукоригали РУСОФИЛИ. Ей ***, по времето когато в БГ се продаваха Жигули по 4000 долара от Кореком, и се чакаше ред по 20 години, в Щатите се продаваха ФОРД МУСТАНГ с 250к.с двигател за 3500долара. Да мълчите там, че ми се повръща от вашите тъпотии.
  • #42
    43 rate up comment 24 rate down comment
    Случаен ( преди 5 месеца )
    Дори и тук проникнаха евроатлантическите педерашвили... Момиченца, където мъжете си мерят ***, не си врете задниците... Чували сте вие, сополанковци за коли от 60 до 80-те...
  • #41
    17 rate up comment 8 rate down comment
    Тодор ( преди 5 месеца )
    Сега един Дванайстак с такъв Ванкел и друго не ми трябва!
  • #40
    10 rate up comment 7 rate down comment
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Ако бяха сложили крилца щеше да литне.
  • #39
    29 rate up comment 24 rate down comment
    Георги ( преди 5 месеца )
    Лично познавам 2 братя, от гараж Земляне, Лада 2105,беше на 480 000 км, без основен ремонт на двигателя, много добри автомобили, за времето си.
  • #38
    72 rate up comment 12 rate down comment
    propov ( преди 5 месеца )
    На дъртите Лади им изстискваха до 140 коня за рали и то разни гаражни майстори. Като ГОШО КАРБУРАТОРА!!! От там си правете извода инженерите в завода какви магии са им правели. Ладата е на базата на Фиат, а Фиат по онова време са били фурии. ФИАТ - ЛАНЧА бяха страшилища в рали спорта. Ама тук явно доста неуки дечица коментират, ама имат мнение на база махленски приказки.
  • #37
    25 rate up comment 32 rate down comment
    Мая Безпартийная ( преди 5 месеца )
    Истината е: колко милиционери я бутат! Колкото повече толко по-добре!
  • #36
    21 rate up comment 64 rate down comment
    Хахахха ( преди 5 месеца )
    8 секунди!? *** и червените съвецки ***.. Тва и за 16 секунди неможе да набереше до 100 км/ч.. Стига сте писали Лъжи.. . малко коли който набират под 8. сек до 100, камо ли нещо преди 80бгодина модел доукрасено от съвецкии колхозници...