Най-популярната шегичка за ВАЗ в интернет се състои от две снимки. Лявата изобразява еволюцията на BMW Серия 5 през годините. На дясната е "еволюцията" на Лада - една и съща кола в продължение на 45 години и текст "Съвършенството не подлежи на подобряване".
Истината е обаче, че Волжският автомобилен завод е произвеждал през годините множество любопитни и дори странни модели. Просто повечето така и не са стигали до пазара, оставайки си като концептуални модели или много малки серии.
Новоизбраният генерален секретар на КПСС Михаил Горбачов на посещение във Волжския автомобилен завод, 1985
Предприятието ВАЗ е създадено през 1966 на базата на договор с италианския Fiat. Сериозна помощ за това споразумение оказва дългогодишният лидер на италианската комунистическа партия Палмиро Толиати, затова и новопостроеният за работниците град е кръстен на негово име (днес има около 720 000 жители). Дълги години начело на завода е Виктор Поляков, после и министър на автомобилната промишленост на СССР.
След разпадането на Съветския съюз ВАЗ опитва най-различни партньорства, включително с GM/Chevrolet, но в крайна сметка предприятието е откупено от френската Renault Group и днес е част от нея. Музеят на компанията в Толиати добре илюстрира всички етапи от тази история. Ето и най-любопитните експонати в него (и няколко допълнително).
Този компактен италиански автомобил преживя по-малко от осем години на европейския пазар, преди да бъде заменен от Fiat 131 през 1974 година. Но в Съветския съюз той се оказа почти безсмъртен - последната кола, базирана на тази архитектура, бе произведена в Русия през... 2011.